شهرستان میانه منبع ماده معدنی پرلیت در ایران + جزئیات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،ذخایر بزرگی از ماده معدنی  پرلیت که در صنعت ساختمان سازی از اهمیت به سزایی برخوردار است در شهرستان میانه کشف گردیده است ، که تا چند سال قبل تنها معدن توليد کننده پرليت در ایران به شمار می آمد. 

بی شک توجه مسئولین به پتانسیل های حوزه مواد معدنی شهرستان میانه و  ورود سرمایه گذاران به این بخش  می تواند، راهکاری عملی بمنظور شناسایی دقیق معادن و بکار گیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از خام فروشی مواد و تبدیل آن به صنایع دیگر موضوعی باشد، که در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی و معضلاتی همچون بیکاری را از سطح شهرستان از میان ببرد.

ذخایر بزرگی از پرلیت در شرق جاده میانه تبریز در ناحیه سفید خانه (۴۶ کیلومتری شمال شرقی میانه) ، اطراف آبادی طارم (در غرب میانه) کشف گردیده است . تا چند سال قبل تنها معدن توليد کننده پرليت در ايران معدن شيرين بلاغ ميانه بوده ولي طي چند سال اخير معادن ديگري نيز از جمله شيرين بلاغ 2، سفيد خانه و شهريار نيز فعال شده‌اند. 

 کارخانه آریا پرلیت میانه و شرکت گسترش پرلیت آذربایجان در شهرستان میانه به فعالیت در این حوزه مشغول می باشند .

در اين قسمت به کارخانه‌هاي توليد کننده پرليت اشاره مي‌گردد : 
 

الف) معدن پرليت سفيد خانه
اين معدن در 210 کيلومتري تبريز مرکز استان واقع شده است، مجوز استخراج آن در سال 1378 (30/8/78) صادر شده که بر اساس آن مجوز استخراج ساليانه معدن 5000 تن مي‌باشد که در حال حاضر استخراج واقعي آن 4000 تن در سال است و بهره بردار آن شرکت رزگرانيت مي‌باشد. کل توليد اين معدن در داخل به فروش رسيده و در سال 1379 متوسط قيمت فروش پرليت در سر معدن 15 هزار تومان بر تن براي پرليت درجه يک و 10 هزار تومان بر تن براي پرليت درجه دو بوده است و همچنين به طور تقريبي قيمت تمام شده 9000 تومان بر تن برآورد شده است. 

ب) شيرين بلاغ 1 (شهرستان میانه )
اين ذخيره در 13 کيلومتري غرب شهرستان ميانه و در مسير جاده ميانه-تبريز واقع شده است. بر اساس مجوز توليد ساليانه معدن 210 تن است در حالي که در حال حاضر توليد واقعي بيش از اين مقدار مي‌باشد. بهره بردار اين معدن شرکت انبساط توليد قطعات پرليتي ميانه مي‌باشد که پرليت توليدي را در سر معدن به صورت کلوخه به طور متوسط 120 هزار ريال بر تن مي فروشد. و قيمت تمام شده پرليت در سال 1379، 90 هزار ريال بر تن گزارش شده است. 

ج) شيرين بلاغ 2 (شهرستان میانه )
اين معدن نيز در 13 کيلومتري شمال غربي ميانه واقع شده است. که توسط شرکت تعاوني منطقه اي معادن آذربايجان بهره برداري مي‌شود. که بر اساس مجوز ميزان توليد آن 3000 تن در سال مي‌باشد ولي در حال حاضر 3500 تن پرليت توليد مي‌كند. 
متوسط قيمت فروش در سر معدن همان 120000 ريال به ازاي هر تن مي‌باشد ولي قيمت تمام شده در اين معدن 69922 ريال بر تن برآورد شده است. 

د) پرليت شهريار
اين معدن در 90 کيلومتري مرکز استان آذربايجان شرقي واقع شده است و بهره برداري از آن توسط شرکت فرآوري معادن مجد صورت مي‌گيرد. ظرفيت توليد سالانه اين معدن بر اساس مجوز 5000 تن مي‌باشد ولي در حال حاضر 4000 تن در سال توليد مي‌كند. 
ه ) کارخانه توليد پرليت منبسط صوفيان تبريز
اين کارخانه در 25 کيلومتري شمال غرب تبريز و در راستاي جاده صوفيان به مرند واقع شده است. فعاليت اين کارخانه از سال 1365 آغاز گرديده است و ظرفيت ان 3000 تن در سال مي‌باشد. خوراک اين کارخانه در زماني که تنها معدن فعال پرليت شيرين بلاغ بود از اين معدن تأمين مي شد ولي الان از معادن فعال جديد نيز تأمين مي‌گردد. نوع مالکيت اين کارخانه تعاوني بوده و داراي 1710 سهام به طور مساوي مي‌باشد و تعداد سهام داران آن در سال 1379، 24 نفر بود.

پرلیت در ساختمان

با توجه به پیشرفت تکنولوژی وتاثیر آن در صنعت ساختمان سازیهای امروزی واستفاده از مصالح مدرن وجدید جایگاه خاصی دراین صنعت پیدا کرده است.پرلیت یکی از موادی است که سالهای قبل توسط کشورهای پیشرفته شناسایی شده ودر صنایع مختلف از جمله ساختمان بکارگرفته شده است . روی آوردن به استفاده در صنعت ساختمان داری اهمیت وویژگیهای منحصر به فرد است و از این رو میتوان کاربرد پرلیت در ساختمان رابه سه دسته تقسیم بندی نمود:

سبک سازی

تولید بلوک های سبک ساختمانی با کیفیت بالاتر از هرماده دیگری برای تهیه بتن سبک ومطابق بالاترین استانداردهای جهانی ، پارتیشن های گچی پرلیتی سبک،استفاده در دیواره های دوجداره (سیستم پوشش دیواره ها)و پشت بام ها ،دیوارهای غیر حمال ، کف اتاقها جهت کاهش بار مرده ،افزایش عایق کاری ساختمان وکاهش مصرف هزینه های انرژی ،آجر نسوز ، ورقهای نسوز،عایق پرلیتی جهت جایگزینی به جای یونولیت وپلی اورتان ،آجرهای پرلیتی ،پلاستر پرلیت و محصولاتی را که می توان از پرلیت منبسط شده برای صنایع ساختمان تولید نمود بشرح زیراست

بتن آماده (مخلوط سیمان ،پرلتند وپرلیت منبسط شده)برای انواع احتیاجات ساختمانی،برای استفاده در ملاتها ،تهیه بتن های پرلیتی،برای روکاری ساختمانها ،حمامها و استخراهای سرپوشیده و غیره

عایق حرارتی وصوتی

مخلوط پرلیت وگچ برای جایگزینی کاهگل در ساختمانها که استفاده از آن در ساختمانها به کمک پمپ ویا مالیدن برروی دیوار اعمال میشود وسرعت کار و صرفه جویی در تعداد کارگر دراین روش قابل قیاس با روشهای سنتی نیست ،این ماده از نظر عایق بندی صدا و حرارت نیز برمصالح سنتی ترجیح داده می شود. از پرلیت مخلوط با مواد قیری برای پوشش سقفها استفاده میشود وهمچنین از پرلیت برای عایق بندی لوله های آب گرم وسرد از این محصول برای کف اتاقها استفاده می شود.

پرلیت را می توان به نسبتهای مختلف با سیمان مخلوط کرد واز آن قطعه های سبک وزن تهیه کرد. ملات پرلیت از ملات سیمان سبک تر ،هدایت گرمایی آن کم و جذب صدای آن بیشتر است .صفحات پرلیتی را به کمک پرلیت و یک ماده چسباننده نظیر گچ می توان تهیه نمود .این صفحات وزن کم دارند و به عنوان عایق های خوب حرارتی وصوتی بکار می روند .

صفحات جذب صدا ، از مخلوط پرلیت وآزبست پرس شده تهیه می گردند معمولا بسته به نوع ودرجه حرارت عایقی از پرلیت منبسط با دانه بندی های  0.5 تا و تا 4 میلیمتر استفاده می شود .از آنجایی که پرلیت یک عایق خارق العاده بوده و وزن سبکی دارد و همچنین در مقابل آتش سوزی ، پوسیدگی و موریانه زدگی مقاوم می باشد از آن به شرح زیر استفاده می شود:  

 

                                                


سیمان پرتلند وپلاستر سنگ گچ

از پرلیت می توان به عنوان ماده متراکم کننده وتقویت کننده سیمان پرتلند وپلاستر سنگ گچ در مصارف خارجی ومقاوم نمودن تیرها وستون ها در مقابل حریق استفاده نمود .سابقا پلاستر از مخلوط سنگ گچ وشن ساخته می شد. اما مشکلی که در پلاسترشنی دیده میشود این است که در آتش شن ها منفجر شده وترک خورده وبه آسانی تخریب می شدند اما به عکس پلاستر پرلیتی محصولیست که درحین سبکی،ضد حریق کامل می باشد .

عایق زیر طبقات 

چرا از پرلیت در عایق سازی استفاده میشود ؟عایق زیر طبقات پرلیت عایق غیر آلی بوده که فساد نیافته وبه آسانی مشتعل نشده ومحلی مناسب براس موریانه ها نمیشوداز آنجایی که این محصول خنثی می باشد آنجایی (از نظر اسیدی وبازی )درلوله کشی ها وسیم کشی های الکتریکی که زیر طبقات انجام می شود خوردگی وسایش نیافته وبه میزان زیادی انتقال صدا از یک طبقه به طبقات دیگر واز طبقه به دیوارها واز سیستم لوله های زیرطبقات را کاهش می دهد.

عایق نمودن سقف

از مخلوط پرلیت وسیمان پورتلند با آب عایقی سبک ومحکم بدست می آید که از آن برای عایق نمودن سقف ها ،پاگرد طبقات سازه های سبک وبسیاری از موارد دیگر استفاده میشود.

مزایای عایق نمودن سقف توسط پرلیت :

ضد حریق                                                                          

بالا رفتن درجه مقاومت در برابر حریق

سبک ودوام طولانی

کاهش انتقال صدا

عایقی فوق العاده

داشتن شیب برای دفع باران یا برف

وزن سبک

وزن آن چیزی در حدود 60% کمتر از پلاستر شنی می باشد .

عایق حرارتی

مقاومت گرمایی آن چهار برابر بیشتر از پلاستر شنی می باشد بنابراین در سیستم تهویه مطبوع نیز بدلیل این خاصیت مهمش (صرفه جویی )استفاده می شود

مقاومت در برابر آتش

ضدحریق وضد سمی بودن آن چیزی در حدود 8ساعت مقاومت در برابر حریق با حداقل وزن وضخامت است

کاهنده میزان آلودگی صوتی

ساختار مشبک آن ،امکان بازتاب صوتی را به حداقل رسانده وبا جذب صدا میزان انتقال صدا میان بخشها را به حداقل می رساند .

مصارف دیگر

دررنگ سازی ،پلاستیک ،لاستیک وعایق بندی فضای خالی دیوارههای دودوجداره بکار میرود .صفحات پرلیتی را به کمک پرلیت ویک ماده چسباننده نظیر گچ  می توان تهیه نمود.

 

مزایای "پرليت" در بخش "کشاورزی"


شما می توانید وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر نظیر پیت، کمپوست یا کودهای آلی، بعنوان خاک محل کشت تا 60% کاهش دهید.

پرلیت یک نوع شیشه آتشفشانی است که وقتی مذاب ریولیتی بسرعت و در مجاورت آب سرد شود و مقادیر کمی از آب را در داخل شبکه خود به دام بیاندازد (با درصد وزنی5-2%) تشکیل می شود. وقتی که این شیشه را خرد کرده و تحت شرایط کنترل شده، حدود 900 درجه سانتیگراد حرارت دهند، آب مولکولی آن بخار می شود و سطح ذرات به سمت بیرون پف می کند. دانه های نرم کف مانند و سفیدی که بدست می آید پرلیت نام دارد.

 

پرلیت کشاورزی کاملا آبیاری شده، تنها 640 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارند. خاک کاملا آبیاری شده 1600 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارد. شما می توانید وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر نظیر پیت، کمپوست یا کودهای آلی، بعنوان خاک محل کشت تا 60% کاهش دهید.

صرفه اقتصادی بلندمت

پرلیت کشاوری یکی شیشه آتشفشانی انبساط یافته است. بنابراین برخلاف مواد آلی، پوسیده نخواهد شد و خواص مخبت خود را برای مدتهای طولانی در خاک حفظ می کند.

**حفظ ریشه با پرلیت

پرلیت کشاورزی قادر است 3 تا 7 برابر وزن خودش آب جذب و نگهداری کند و دچار آبگرفتگی نشود. در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد.

**نبود تآثیر شیمیایی

پرلیت کشاورزی اساساً پی اچ نزدیک به خنثی داشته و در اکثر محیط های طبیعی غیرقابل حل می باشد. از این رو تغییر قابل ملاحظه ای در قلیائیت یا اسیدیته محیط کشت ایجاد نمی کند.

پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود. همچنین بدلیل داشتن ناحیه سطحی وسیع، پرلیت کشاورزی، رطوبت قابل ملاحظه ای را در خود نگه داشته و آنرا به بهترین نحو برای رشد و گسترش گیاه آزاد می نماید.

**خاکهای پرلیت

اغلب پروش دهندگان عمده و حرفه ای گل و گیاه می دانند که منافع استفاده از خاک با کیفیت بالا کاملاً ارزش پرداختن مقداری بهای بیشتر را دارد. خاک مناسب با ایجاد کیفیت بهتر، رشد سریعتر و به حداقل رساندن ضایعات، میزان سود حاصله را افزایش می دهد. 

خاکهای سفارشی با ترکیب پرلیت کشاورزی – باغبانی مخلوطهای یکدستی از پرلیت درجه دانه درشت – متوسط الک شده و یک افزودنی دیگر نظر پیت ریزدانه عمل آوری شده هستند که برای تمام منظورهای گلکاری مناسب می باشند. در بعضی موارد می توان مستقیماً از کیسه های حاوی مخلوط استفاده نمود، بدین ترتیب هزینه های نیروی کار و تجهیز گلخانه به حداقل مقدار کاهش می یابد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. حسین زارع دارابی

    سلام من پرلیت میخواستم برا کارگاه تولید بلوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *