مشکل اصلی مردم شهرستان میانه “بیکاری” است

به گزارش پایگاه تحلیلی- خبری  میانا به نقل از تسنیم، ۸ بهمن‌ماه سال گذشته بود که حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبدالله محمدی با حضور معاون گزینش شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به‌عنوان امام‌جمعه جدید میانه معرفی شد و از زحمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حامدی امام‌جمعه سابق میانه طی مراسمی تقدیر به عمل آمد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی متولد سال ۱۳۴۳ از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی کردستان و آذربایجان غربی و جبهه های جنوب است که فرماندهی گروهان ویژه  لشگر ۶ ویژه پاسداران در عملیات مرصاد، فرماندهی گروهان قرارگاه تیپ امام صادق (ع)، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئولی نشریه رحمت در آذربایجان غربی و همچنین امامت جمعه شهرستان تکاب در آذربایجان غربی از سال ۹۰ تا بهمن‌ماه سال ۹۵ را بر عهده داشت.

وی یکی از روحانیون مبارز و انقلابی و جز طلایه‌داران ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است که از حضور اساتیدی چون آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله شیخ جواد تبریزی، آیت‌الله احمدی میانجی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله اشتهاردی استفاده کرده است.

در همین راستا خبرنگار تسنیم در میانه جهت گفت‌وگو با امام‌جمعه جدید میانه و معرفی اهداف و برنامه‌های وی به مردم شهرستان میانه در دفتر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی حضور یافت که مشروح مصاحبه تفصیلی با امام جدید میانه را در ادامه مشاهده می‌کنید.

تسنیم: به‌عنوان اولین سؤال بفرمائید که بعدازاینکه به‌عنوان امام‌جمعه میانه معرفی شدید چه نقاط ضعف و قوتی را در این شهرستان مشاهده کردید؟

حجت‌الاسلام‌محمدی: پروردگار عالم را شاکرم که به بنده توفیق داد که در خدمت مردم شریف شهرستان میانه باشم مردمی که به‌اندازه یک استان شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌اند. مردمی که با داشتن قهرمانان ورزشی و غیورمردان فداکار که در سطح کشور و حتی جهان مطرح اند و همین‌طور نخبگان و عالمان بزرگ و بی‌نظیری چون آیت‌الله احمدی میانجی، آیت‌الله زنوزی، آیت‌الله حججی، عالم مبارز حاج سید سجاد حججی، آیت الله شهید رفعت الله حامدی و فرزندشان حاج آقای محمدرضا حامدی و بسیاری از عالمان دیگر که تمامی آنان منشأ خیروبرکت در عرصه‌های مختلف کشور بوده‌اند.

با توجه به‌عنوان سؤال شما، بنده ضعفی در مردم نمی‌بینم، مردم و نخبگان علمی و فرهنگی شهر هیچ تقصیری ندارند اگر ضعفی وجود دارد این ضعف از سوی برخی مسئولین است. بله درگذشته به نظر می‌رسد عده‌ای از سیاسیون شهرستان میانه با ایجاد اختلافات و بهره‌برداری از این فرصت‌ها تلاش کرده‌اند که قدرت و سیطره خودشان بر این شهر را حفظ کرده و حامی گروه خاصی باشند.

این افراد که باعث ایجاد اختلاف در شهرستان میانه بودند رفتار و عمل عادلانه‌ای نداشته اند و اکنون اگر بخواهیم ما این معضل بزرگ را حل کنیم باید ایلی و تباری عمل نکنیم باید ما عدالت مدارانه، اسلام مدارانه و انقلاب مدارانه عمل کنیم لذا در این برهه زمانی نباید میان بازاری و دانشگاهی، کارگر و کارمند و … فرق گذاشت اکنون باید اختلافات را کنار گذاشت و دست در دست هم داد برای ساختن میانه‌ای آباد و این جز با همکاری و وحدت مردم غیرقابل انجام است.

در طول سالیان گذشته کم‌توجهی‌های بزرگی به این شهر شده است به‌عنوان‌مثال، شهرستان میانه از شاهراه اصلی کشور یعنی اتوبان تبریز – تهران کنار گذاشته شده حال اینکه کدام فرد و چه جناح‌هایی این کار را کردند و چه منافعی از این عمل دستگیر آنان شده خدا می‌داند اما این کار بزرگ‌ترین ضربه‌ای بود که بر پیکر اقتصاد شهرستان میانه وارد شده است.

کلام بعدی ما درباره عدم توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و حتی مراکز بیمارستانی در شهرستان میانه است. شهرستان میانه نسبت به سایر شهرستان‌های هم‌طراز پتانسیل‌های بسیار عظیمی دارد که متأسفانه از آن استفاده‌نشده است حال دلیل عدم توسعه شهرستان در این حوزه‌ها ممکن است اختلافات احزاب و گروه‌ها و جناح‌های درگیر یا مسئولین محلی کج سلیقه باشند.

هر چه باشد شهرستان میانه شهرستان توسعه نیافته است بسیاری از شهرهای ایران بعد از انقلاب توسعه قابل‌توجهی یافتند بنده ۳۶ سال قبل به میانه آمده‌ام و با بسیاری از علمای شهرستان میانه مراوده داشته‌ و بهترین رفقای من ازجمله شهید واعظی، شهید ستاری، شهیدان جروقی، سید علی اکبر شهیدی و چند تن از شهیدان دیگر بوده‌اند وقتی بعد از ۳۶ سال به این شهرستان آمدم و امام‌جمعه آن شده‌ام مشاهده کردم که اطراف امامزاده اسماعیل (ع) میانه همان‌گونه است که در ۳۶ سال قبل بوده و توسعه خاصی پیدا نکرده است یعنی به معنای واقعی کلمه بعد از ۳۶ سال که من میانه را دیدم این شهر آن‌طور که باید توسعه پیداکند و فرق کند توسعه چندانی نیافته است اکنون ما باید تلاش کنیم، همه سیاسیون، نخبگان، سرمایه داران مومن و همه علما و همه‌کسانی که خودشان را زاده این شهر می‌دانند باید تلاش کنند با اتحاد و همدلی و همفکری آینده این شهر را به درجه حقیقی و لایق خودش برسانیم.

تسنیم: اصلی‌ترین مشکل و خلأ شهرستان میانه را بیشتر در چه می‌دانید؟

حجت‌الاسلام‌محمدی: مردمان شهرستان میانه مردمانی بافرهنگ و باسواد و خوش قلبی هستند هم‌اکنون ما می‌بینیم که در بسیاری از مسئولیت‌های رده بالای کشوری و جایگاه‌های ورزشی و فرهنگی میانه‌ای‌ها حضور دارند، از طرف دیگر یک سوم آب‌های جاری استان در شهرستان میانه جاری است حال با این همه امکانات مشکل مردم مشکل بیکاری است و این حاکی از ضعف مدیریتی عده‌ای از گذشته‌های دور در شهرستان میانه است اگر ما بخواهیم این درد را درمان کنیم ناچاریم در بسیاری از مسائل تجدید نظر کلی داشته باشیم.

با وجود داشتن این مشکلات و معضلات کسانی هستند که حاضرند در این شهرستان سرمایه گذاری کنند ولی متاسفانه در دولت فعلی و قبلی و سایر دولت‌ها بروکراسی‌های اداری مانع این امر شده است البته ما قدردان کسانی هستیم که در گذشته برای شهرستان میانه تلاش کرده‌اند.

یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات شهرستان میانه بحث راه‌های نامناسب و خطرناک این شهرستان است در حال حاضر جاده میانه – تبریز و میانه – تهران به قدری خطرناک و پرپیچ و خم است که ما هر هفته شاهد تصادفات دلخراشی در این جاده‌ها هستیم که همشهریان زیادی جان خود را در این تصادفات از دست می‌دهند که باید به عنوان امام جمعه شهرستان، این مشکلات مردم با جدیت پیگیری شود.

برای اصلاح این مسئله لازم است که این جاده‌ها دوبانده و حال به نظر می‌آید این کارها شروع شده است ولی هنوز به اتمام نرسیده و تنها گوشه‌ای از آن انجام شده است؛ بحث بعدی اتصال راه آهن میانه به طور مستقیم به تبریز است که با کمال تاسف با این بودجه‌های ناچیزی که پیش بینی می‌شود این امر سال‌های زیادی طول خواهد کشید و اگر این کار به اتمام برسد در اقتصاد شهرستان میانه نقش بسزایی خواهد داشت.

یک بحث دیگری هم وجود دارد آن هم عدم توسعه یافتگی شهرستان میانه در بخش صنعت است میانه از پیشرفت صنعتی آن چنانی برخوردار نیست بسیاری از شهرستان های هم طراز هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی پیشرفت زیادی نسبت به شهرستان میانه داشته اند.

مطلب بعدی مربوط به روستائیان شهرستان میانه است، این شهرستان حدود ۴۰۰ روستا دارد که ۳۵۰ روستای آن هم اکنون دایر است این روستاها به علت خشکسالی‌های مداوم و کم لطفی‌هایی که از سوی برخی مسئولین امر شده است خالی از سکنه شده است جاده‌های روستاهای شهرستان خاکی هستند ما حتی در سیستان بلوچستان هم اگر برویم شاید به اندازه میانه جاده خاکی نداشته باشد لذا به همین دلیل هنگام زمستان بسیاری از راه‌های این روستاها بسته می‌شود و مردم به مشکل برمی‌خورند.

در این راستا فرماندار شهرستان میانه نیز تلاش می‌کند که بسیاری از مشکلات شهرستان را حل کند ولی به نظر، بعضی از هم‌استانی‌های ما میلی به حل مشکلات شهرستان میانه نداشته اند و من از نمایندگان شهرستان آقایان دکتر فرمند و دکتر شیویاری که در جهت حل معضلات شهرستان تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم اگر یک همفکری با نمایندگان شهرستان و سیاسیون و سایر مسئولین اجرایی این شهر داشته باشیم می‌توانیم با همدلی و وحدت بسیاری از مشکلات این شهر را حل کنیم البته مشکل مهم دیگر شهر مسئله آب شرب است که ان شاءالله در اسرع وقت حل خواهد شد.

تسنیم: برنامه تان برای شهرستان میانه چیست و بیشتر روی چه اهدافی تمرکز و برنامه ریزی کرده اید؟

حجت‌الاسلام‌محمدی: من مسئول فرهنگی شهر هستم در این خصوص بنده یک برنامه کوتاه مدت، یک برنامه میان مدت و همچنین یک برنامه بلند مدت خواهم داشت؛ برنامه کوتاه مدت من سر و سامان دادن به دفتر و ستاد نماز جمعه و اوضاع حوزه علمیه برادران و خواهران است و همچنین سر و سامان کلی به مساجد، حسینیه‌ها و نیروهای فرهنگی شهر جزو برنامه کوتاه مدت است.

ما بیش از ۱۰۰ جلسه با اقشار مختلف مردم میانه از جمله بازاریان، معلمان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، علما، جوانان و نوجوانان برگزار کرده و طرح‌ها و برنامه‌های آنان را دریافت کرده و در دست مطالعه داریم و در کنار اینها رسیدگی روزمره به مشکلات مردم جز برنامه کوتاه مدت است بسیاری از مردم مشکلات مالی و مشکلاتی که با بانک‌ها و بعضی از ادارات دارند که الحمدلله با حسن نظر مسئولین ادارات بیشتر آنهاا با تماس تلفنی با مسئولین شهر حل شده است.

در کنار این مسائل، بیشتر مشکلات معیشتی مردم قابل حل توسط دفتر ما نیست و باید سازمان‌های امدادرسان و جمعیت‌های خیریه آن را حل کنند بنده از مدیر محترم اداره گاز، اداره برق ، مخابرات و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) تقدیر و تشکر می‌کنم این مدیران در راس حل مشکلات مردم بودند چرا که بسیاری از مردم در پرداخت قبوض برق و گاز و تلفن و وام کم بهره و … ناتوان بودند که توانستیم با همیاری همین مسئولین قبوض آنان را قسط بندی کرده و مشکلاتشان را حل کنیم.

در برنامه میان مدت به دنبال اصلاح ساختار علمی حوزه‌های علمیه میانه هستیم ، حوزه‌های علمیه این شهرستان هیچ توسعه ای چه از نظر امکانات مادی و چه از نظر نیرو نیافته اند و شهرستان‌های هم طراز در این رابطه بسیار پیشرفته تر از ما هستند.

برای نمونه شهرستان بناب که جمعیت کمتری از میانه دارد اما حوزه علمیه‌ای دارد که در کشور مطرح است چه از نظر تعداد نیرو و چه از نظر ساختمان و امکانات زبانزد است. در گذشته‌های نه چندان دور عالمان میانه ای حرفه‌ای زیادی در حوزه‌های علمیه کشور برای گفتن داشتند بسیاری از بزرگان حوزه اهل میانه بودند ولی امروز مشاهده می‌کنیم که در ۴۰ سال بعد انقلاب حوزه‌های میانه از نظر امکانات و از نظر تعداد نیرو در واقع رو به افول بوده اند و ما تلاش می‌کنیم در برنامه میان مدت خود ساختار، ساختمان‌ها و تشکیلات حوزه‌های علمیه شهرستان را ساماندهی کرده و برامکانات علمی و سخت افزاری آن بیافزاییم.

در ادامه بنده یک برنامه دراز مدت نیز دارم که این یک برنامه وسیعی است که اگر خدا توفیق داد در آینده نه چندان دور اهداف بنده از برنامه کوتاه مدت و میان مدت رسیدن به آن هدف بلند مدت است ما شهری داریم که نزدیک ۱۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند این شهر باید حوزه‌ای در شأن این ۱۰۰ هزار نفر داشته باشد شهر میانه باید مصلایی در شأن مردم این شهر داشته باشد. رتبه علمی و اخلاقی و دینی و تربیتی شهر باید به درجه ای برسد که قابل طرح در محافل برتر کشوری باشد.

تسنیم: به نظرتان مهم ترین دلیلی که باعث شده شهرستان میانه پیشرفت چندانی نکرده باشد چیست؟

حجت‌الاسلام‌محمدی: به نظر بنده اختلاف مهم ترین دلیل عدم پیشرفت شهرستان میانه است عده ای از سیاسیون شهرستان میانه در گذشته نخواسته اند که در شهرستان اتحاد حاصل شود هرجا که اختلاف باشد پریشانی وجود دارد بزرگ ترین مشکل شهرستان میانه عدم اتحاد تمامی نیروهای سیاسی با یکدیگر است هر چقدر اتحاد بیشتر باشد مشکلات نیز به تبع آن به همدلی و همیاری حل می‌شود و اختلاف مشکل ساز و خانمان سوز است.

تسنیم: به عنوان سوال پایانی بفرمائید که احزاب و تشکل‌های سیاسی شهرستان میانه چگونه می‌توانند در راستای پیشرفت شهرستان میانه قدم بردارند؟

حجت‌الاسلام‌محمدی: بنده عرض کردم که در اثر اتحاد است که شهرها پیشرفت می‌کنند به عنوان نمونه یزدی‌ها، اصفهانی‌ها از اتحاد بیشتری برخوردار هستند و روز به روز نیز شاهد پیشرفت آنها در عرصه‌های مختلف هستیم بنده در یک جمعی از احزاب و سیاسیون اصفهانی حضور داشتم که یکی از آنان گفت: ما با اینکه اختلافات و سلایق سیاسی متفاوتی داریم ولی سعی کرده ایم در منافع شهر و در جذب منابع برای شهر باهم متحد باشیم اگر اینگونه عمل شود مطمئناً شهر توسعه می‌یابد.

سران برخی از احزاب سیاسی که اخیراً مصاحبه ای با یکی از نشریات محلی داشتند سعی می‌کنند که اختلافات گذشته را دامن بزنند آن‌ها تلاش می‌کنند که با برخی بازی‌های سیاسی و جذب نظر مردم به عنوان نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی حضور یابند. کسانی که منشأ اختلاف در شهرستان میانه هستند نمی‌توانند در مجلس برای این شهرستان کاری بکنند و آینده میانه هیچ نیازی به اینگونه افراد ندارد و آنان دلسوزان میانه نخواهند بود.

با ادعا و سخن گفتن مشکلی حل نمی‌شود همین کسانی که مدعی اصلاح امور هستند و مدعی اند که بعضی‌ها در گذشته اسباب وحدت و اتحاد این شهر بودند به ما بفرمایند که چه گلی به سر میانه زده اند؟ چه مشکلی از این شهر را حل کرده اند؟ چه دردی از مردم را دوا کردند؟ با حرف زدن کاری پیش نمی‌رود به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

مدعیانی که سالیان دراز در بسیاری از پست‌های کلیدی شهر حاضر بودند ولی می‌بینیم که این شهرستان آمار بیکاری‌اش از کل شهرستان‌های استان بالاتر است و این حاکی از این است که این حزب‌ها و سیاسیون مدعی در کارشان موفق نبوده اند البته این افراد ممکن است در آینده‌ای نزدیک در پوشش جدیدی و حتی ممکن است با استفاده از پوشش عالمان دینی وارد صحنه شوند ولی مردم بدانند که این نیروها گذشته موفقی نداشتند و با رنگ عوض کردن و در خط سرمایه داران بی درد بودن نمی‌توانند حلال مشکلات شهرستان میانه باشند باید از گذشته خود تأسف خورده و از ایجاد اختلاف میان علما، سیاسیون، گروه‌های فرهنگی و اجتماعی دست بردارند و الا دیر یا زود مچشان گرفته خواهد شد.

گفت‌وگو از محمد زینالی

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *