باید گردشگر را در تبریز ۲۰۱۸ شکار کنیم/ آواربرداری ۶۰ درصد مساکن تخریب شده در زلزله شربیان

به گزارش میانا به نقل از آناج، محمدصادق پورمهدی عصر دیروز در نشست خبری موضوعی که در استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه در هفته دولت، موفق به افتتاح و احداث ۱ هزار و ۵۸۳ واحد شدیم، اظهار داشت: در هفته دولت، با حضور رئیس دفتر آقای روحانی، از ۱۵۸۳ واحد که ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار به آنها تخصیص داده شد، بهره‌برداری به عمل آمد.

وی افزود: رویکرد اصلی ما این بود که اکثر این بهره‌برداری‌ها در شهرستان‌ها اتفاق افتد که بالای ۶۰ درصد این پروژه‌ها در روستاها بهره‌برداری شد و در حوزه آب‌رسانی بالای ۸۰ درصد آب‌رسانی داشتیم، که در هنگام افتتاح آب شرب در هشترود، بالای ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مصرف شد و به میزان آب استاندارد در این استان در اختیار داریم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رویکرد دولت و نظام این بود که در امنیت و سلامت خدمات برآورد شود، خاطرنشان کرد: در راه‌های روستایی و مراکز بهداشتی و درمانی نزدیک به ۸۶۰ پروژه عمرانی در روستاها افتتاح شد که در بسیاری از آنها استاندار حضور داشتند و در زلزله سراب خود بنده حضور یافتم.

وی ادامه داد: همه‌ی این اقدامات نشان می‌دهد که شور، امید و نشاط در بین دولتمردان موجود است و خدمتگزاران پا به‌ رکاب در حال حرکت‌اند.

پورمهدی با بیان اینکه شهرداران و دهیاران در کارهای خود، عالی حرکت می‌کنند، اذعان داشت: اکثر پروژه‌ها با مشارکت عمرانی پیش رفتند و به میزانی که در پروژه‌های عمرانی پیش می‌رود، مردم نیز همکاری می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل جهان سوم بودن، در بیشتر راه‌های استان مشکل‌داریم، ولی خوشبختانه به‌سوی پیشرفت در حال حرکتیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: در ۴ سال اخیر ۸ دهه گذشته است که در آن ۷۲۰۰ پروژه عمرانی اعم از درمانی ورزشی و… به بهره‌برداری رسیده است که ۱۱ هزار میلیارد برای این پروژه‌ها هزینه شده‌ و قطار شهری یکی از اقدامات مهم بوده و یکی از فازها در حال استفاده است که روزانه ۵ الی ۶ هزار نفر از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز نیز داشتیم و خیرین در این زمینه کمک‌های بسیار زیادی به ما کردند و ما خوشحالیم که خیرین به ما در این زمینه کمک می‌کنند و از سایر مدیران دستگاه‌ها خواهانیم که گزارش اقدامات خود را نه به‌صورت اغراق آمیز بلکه به‌صورت واقعی ارائه دهند و دست‌به‌دست هم دهیم تا به‌سرعت توسعه استان بیفزاییم.

پورمهدی با اشاره به زلزله روستای شهرستان سراب، تصریح کرد: در زلزله، بعد از نیروهای امدادی بنده اولین مسئول بودم که در آنجا حضور داشتم و خوشبختانه به دلیل عدم وجود فوتی، خدمات به‌صورت تکمیل به آنها ارائه شد و در اکثر خانه‌ها به دلیل نوساز بودن، تخریب زیادی را شاهد نبودیم و نیروهای امدادی خوراک، پوشاک و محل زندگی آنها را پیگیری کردند و تا به امروز ۶۰ درصد از اماکن مخروبه آواربرداری شدند.

وی افزود: تا به امروز ۱۵۰ منزل مخروبه، ۳۰۰ نقطه دامی آواربرداری شدند و ۳۰ ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین در این منطقه در حال هستند، به مقدار زیادی بتن به آنجا انتقال‌ یافته است و نقشه‌کشی را نیز انجام دادیم و فرمانداری سراب را مأمور کردیم که آواربرداری را هرچه سریع‌تر پیگیری کند، چراکه تعدادی از مردم در بیرون از خانه‌ها در چادر زندگی می‌کنند و اولویت در ساخت مسکن برای خانواده‌هایی است که محل زندگی آنها به کلی تخریب شده‌است و با توجه به قرار گرفتن این روستا در منطقه سرد خیز، امیدواریم تا ابتدای زمستان، ساخت اماکن به‌زودی پیگیری شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص آزاد راه تبریز بازرگان اظهار داشت: از تبریز تا صوفیان اراضی تملک شده و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و امیدواریم این آزادراه به زودی تکمیل شود و با تکمیل آن ترانزیت بسیار تسهیل خواهد شد.

پورمهدی در خصوص اقدامات برای تبریز ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد: برای ۲۰۱۸ به ما پول ندادند، ما خود پیشنهاد دادیم که به ما مسئولیت دهید تا شهر خود را معرفی کنیم، این بهانه است تا گردشگران به استان و شهر ما آیند.

وی ادامه داد: ما یک ظرفیت برای بخش خصوصی محسوب می‌شویم و باید بخش خصوصی از این ظرفیت استفاده کند؛ با توجه به کن تاخت با کشورهای عربی، همان‌طور که شاهد عدم حضور عرب‌ها در مشهد مقدس هستیم، شاید عرب‌ها به تبریز نیز نیایند، ولی ما ظرفیت را در بخش‌های ورزشی و عمرانی و فرهنگی را اجراء خواهیم کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی، اذعان داشت: احتمال دارد با تأخیر هماهنگی افتتاح تبریز ۲۰۱۸ انجام دهیم، چراکه نمی‌خواهیم افتتاح ۲۰۱۸ در تبریز با آغاز سال نو آنها هماهنگی داشته باشد و در  موضوع تبریز ۲۰۱۸ نباید بخش دولتی کار کند، باید بخش خصوصی شروع به فعالیت کند و با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد ببندد تا بتواند از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کند.

وی افزود: اگر بخش خصوصی را اذیت کردند ما مسئولیم، اگر ظرفیت آماده نباشد ما مسئولیم، ولی باید بخش خصوصی در خصوص جذب گردشگر اقدام کند.

پورمهدی با بیان اینکه باید گردشگر را باید شکار کنیم، تصریح کرد: گردشگران هتل‌های بهتر و ماشین‌های بهتر از ما دارند، گردشگران به محصولات صنایع‌دستی، فرهنگ و تولیدات ما به استان سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم ۸ هزار تخت در هتل‌ها را پر کنیم، باید برنامه داشته باشیم و باید در این زمینه نهادهای محلی نیز اقدام کنند، اگر موفق باشیم، همگی موفق خواهیم بود و اگر ناموفق شویم همگی ناموفق هستیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره ظرفیت‌ها استانی اظهار داشت: باید در این شهر سفره‌خانه سنتی فعال باشد، خانه‌های قدیمی را تبدیل به سفره‌خانه و قهوه‌خانه کنیم تا بتوانیم نمای خوبی از استان را به نمایش بگذاریم و این کار را باید بخش خصوصی انجام دهد.

پورمهدی در خصوص دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دمای هوا ۳۷ یا ۳۸ درجه است، اخیراً و این باعث می‌شود تا دریاچه ارومیه روزبه‌روز تبخیر شود، ولی خوشبختانه اخیراً  ۱۶۰ میلیارد تومان به اعتبارات دریاچه‌ی ارومیه ابلاغ‌شده است، که امیدواریم با این میزان هزینه بتوانیم مقدار زیادی از در رفت‌های آب دریاچه ارومیه را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم تصفیه‌خانه شهرهای اطراف دریاچه را پیگیری کنیم و در مورد کاشت کشاورزی که بالای ۵۰۰ هکتار کشت پیاز در آن متوقف‌شده است،  بقیه آب‌های جمع‌آوری‌شده را به سفره‌های زیرزمینی اضافه کنیم، چراکه پایدارترین آب از سوی تصفیه‌خانه می‌تواند آب دریاچه ارومیه را تأمین کند و لازم است ۳۰۰ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه تبریز اختصاص یابد که مقداری از آن تأمین شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت جاده‌ای استان، اذعان داشت: استان ما در حوزه حمل‌ونقل اساسی‌ترین مشکل را دارد، با وجود صرف ۸۰ درصد از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه به حوزه‌ی حمل و نقلی اختصاص داده‌شده است، استان نیز نیازمند بررسی و پیگیری‌های زیادی نیز می‌باشد.

وی افزود: در جاده سهند تبریز ۱۱۰ میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم که نزدیک به ۱۷ کیلومتر آن کشیده شده است، اما بحث در اینجاست که چرا زمانی که پول ارزش واقعی خود را داشت، جاده اهر تبریز به این وضعیت بود و پیگیری نمی‌شد؟ درست است که گذشته نیز در این استان زحمت‌کشیده است، ولی در حوزه کوتاهی شده است.

پورمهدی با اشاره به طرح خیابان جمهوری سلامی (بازار)، تصریح کرد: به شهرداری شرط کردیم که اگر در نظر دارد سطح این خیابان را کف‌سازی کند، باید بدنه‌سازی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

وی در پیان متذکر شد: به دنبال بحث ترافیک در معابر شهر، دنبالیم که ورود ماشین‌های آلوده‌کننده به شهر را ببندیم و با هماهنگی راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی، در صورت مشاهده، این خودروها را جریمه کنیم.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *