متاسفانه سبد کالا به من هم تعلق گرفته/ناصحیح بودن اطلاعات مجریان طرح سبد حمایتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، دکتر مهدی مرادی ، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز میانه ، از جمله صاحب نظر در حوزه ی اقتصادی است. با توجه مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد کشور و تاثیر گذاری آن در زندگی روزمره مردم گفتگویی با او ترتیب دادیم تا درباره تاثیر گذاری برخی از سیاست های اشتباه اقتصادی و نحوه توزیع یارانه ها و سبد کالا در میان مردم، نظراتی را از زبان وی بشنویم.

متن کامل این گفتگو را در زیر می خوانید: 

میانا: به نظر شما دلیل اینکه مردم آثار کاهش تورم را در زندگی خود لمس نمی کنند چیست ؟

برای پاسخ به این سوال باید به تفاوت بین تورم و نرخ تورم اشاره ای داشته باشیم، تورم افزایش مداوم قیمت کالا و خدمات در طول زمان است . ولی نرخ تورم، تغییرات تورم در یک بازه ی زمانی است . امکان دارد نرخ تورم در جامعه کاهش یابد، ولی این کاهش نباید به معنای کاهش قیمت ها قلمداد شود، بلکه آهنگ افزایش قیمت ها در طول زمان کاهش یافته است.

البته کسی هم در کشور تا جایی که من می دانم،  ادعا نکرده که تورم کاهش پیدا کرده است. در کشورهای پیشرفته نیز درصد پایینی از تورم وجود دارد چون وجود تورم خزنده یعنی تورم 1 تا 4 درصدی می تواند محرک رشد و توسعه اقتصادی کشور نیز باشد.

به منظور روشن شدن موضوع مطلبی را که میخواهم بیشتر توضیح دهم، و آن این است که اگر روزی بگوییم در ایران ثبات قیمت ها وجود دارد . باز به این معنی نیست که قیمت هیچ کالا و خدماتی گران نشده، بلکه بدان معناست که قیمت ها کم وبیش ثابت مانده اند، قیمت بعضی از کالاها و خدمات اندکی افزایش و قیمت پاره ای دیگر کاهش یافته است.

میانا: دولت در بودجه سال ۹۴ مبلغ ۲۰۴ میلیارد تومان را برای برگزاری همایش ها در نظر گرفته است ، نظر شما در خصوص لایحه های پیشنهادی دولت به مجلس در این راستا چیست ؟

بنده مدتی به عنوان مسئول پژوهشی دانشگاه فعالیت نموده­ام ، و دبیر اجرایی چندین همایش منطقه­ای نیز بودم، لذا با توجه به تجارب بسیار ناچیز به این نتیجه رسیده­ ام. اگر همایش­های برگزار شده به گونه­ای باشند که نتیجه  و خروجی آن مورد استفاده­ی هیچ نهاد و ارگان اجرایی قرار نگیرد، و فقط به منظور چاپ مقالات برتر در مجلات علمی و پژوهشی کشور باشد، اگر برگزار نشود بهتر است.

چون مجلات علمی پژوهشی خود می توانند مقالات خودشان را از مجامع علمی بدون صرف هزینه های برگزاری همایش اخذ کنند. آن هم ده­ها برابر آن چیزی که پذیرش می کنند، را دریافت می­ نمایند. هدف اصلی از برگزاری همایش ها رسیدن به راهکار عملی برای حل معضلات و مشکلات جامعه است،  که در این راستا مجلات علمی و پژوهشی بسیاری از طرح ها و مقالات علمی را منتشر می کنند و اگر کسی یا نهادی می­خواهد از نتایج یافته­های علمی بهره ببرد، می­تواند به این مجلات مراجعه نماید.

البته ناگفته نماند گاهاً همایش ها و نشست های علمی و فنی و کاربردی می تواند موجب ایجاد انگیزش دانشجویان یا علاقه مندان به آن موضوع شود. که خروجی آن نیز مورد استفاده دستگاه اجرایی قرار گیرد. لذا موافق حذف کل بودجه از این بخش نیز نیستم. ولی با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری (مد) در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با توجه به مواجه­ی احتمالی دولت با کسری بودجه به علت کاهش درآمدهای نفتی، حذف بخشی از این بودجه پیشنهادی ضروری به نظر می­رسد.

 به نظر بنده دولت بیشتر به جای اینکه به دنبال افزایش درآمدهای خود باشد بهتر است بدنبال کاهش برخی از هزینه های غیر ضروری خود باشد، چون از این طریق مخارج کل نیز کاهش می یابد و می­تواند در مهار تورم که به نوعی سوال اول شما نیز همین بود موثر واقع شود.

میانا: به چه دلایلی شاهد افزایش قیمت کالاهای ایرانی در مقابل مشابه خارجی چیست ؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند موجب افزایش قیمت کالاهای داخلی شود یکی از این دلایل این است که قطعات یا مواد اولیه کالای تولید شده کشور احتمالا وارداتی بوده با افزایش نرخ ارز قیمت مواد اولیه گران تر شده و لذا در نهایت قیمت تمام شده کالا افزایش یافته است. دلیل دوم افزایش هزینه های تولید مانند افزایش دستمزد و اجاره موجبات افزایش قیمت کالاهای تولیدی می گردد. سومین عامل: افزایش قیمت انرژی و مواد سوختی نیز می­تواند از دیگر دلایل افزایش قیمت کالاهای داخلی باشد.

میانا: نظر شما در رابطه با حذف دهک های بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی چیست ؟

از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می­بایستی ابزارهای لازم برای تفکیک دهک‌های مختلف جامعه و شناسایی می­گرفت .  عدم شناسایی افراد در دهک­های بالای جامعه باعث می­شود تا حق مردم نیازمند ضایع شود. البته شاید علت اینکه تا کنون جامعه هدف  شناسایی نشده می تواند عدم ورود دولت به حریم شخصی افراد باشد. حال باید دولت راه­حلی برای این موضوع پیدا کند. پیشنهاد می­کنم دولت یارانه برخی قشرهای جامعه را که احتمال فعالیت افراد جامعه هدف در آنها پایین هست را قطع نماید و در صورت وجود اعتراض عضو حذف شده از یارانه به آن رسیدگی نماید. از خومان شروع کنم. مثلا یارانه اعضای هیات علمی ، قضات ، وکلی، پزشکان و افراد شاغل در صنف طلا فروشان و ….

 

 

میانا: اجرای طرح سبد کالا در میان اقشار مختلف مردم در دیدگاه شما ؟

به نظر بنده اقشاری از جامعه وجود دارند که واقعا نیازمند دریافت همچین سبدی هستند چون در فقر غذایی به سر می برند. ولی متاسفانه آن چیزی که تاکنون شاهد آن بوده­ایم. گاها تعلق گرفتن این سبد به خانوار­های که نیاز به این سبد نداشته­اند و عدم دریافت این سبد توسط خانواده های فقیر و کم توان اقتصادی بوده­  است.

دلیل اینکه می­گویم شناسایی جامعه هدف بطور صحیح صورت نگرفته این است که متاسفانه سبد کالا به من هم تعلق گرفته ، البته نمی­گویم از نظر مالی بسیار توانمند هستم بلکه می­گویم برای گذراندن زندگی نیازی به دریافت این سبد ندارم خودم هیات علمی هستم و همسرم پزشک متخصص، تعلق گرفتن این سبد به ما صحیح نمی­باشد و زمانی خوشحال می­شوم بنده و افرادی مانند بنده از این جامعه هدف کنار گذاشته شویم.

 لذا به نظر بنده بایستی فکر اساسی در خصوص هرچه بهتر اجرایی شدن این طرح اتخاذ گردد. باز هم پیشنهاد بنده این است که به صورت دسته­های شغلی به این مساله بپردازیم و علاوه بر اقشار ذکر شده در مورد یارانه­ها قشرهای دیگری را نیز از این گروه حذف نماییم. و نباید این طرح کاملا متوقف شود بلکه بایستی هدف گذاری صحیح صورت گیرد.

میانا: در حال حاضر بسیاری از کالاها بصورت قاچاق از کشور خارج و یا وارد می شود. به نظر شما این اقدام چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد، و نحوه مواجهه و مبارزه مسئولین با این موضوع چگونه است ؟

بدون شک قاچاق کالا بر پیگریه اقتصادی کشور ضربه­ای محکم وارد می کند. قاچاق به دو طریق صورت می­گیرد. یا کالای خارجی بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد کشور می­شود. که اثرات آن ضربه بر بدنه تولید و بیکار شدن کارگران کشور خواهد شد. چون کالای خارجی به فروش می­رود و کالای داخلی که توان رقابت با آن را ندارد فروخته نمی­شود و گارگاه یا کارخانه تولید کننده آن تعطیل می­شود و کارگران آن واحد تولیدی نیز بیکار می­شوند. و یا کالای داخلی که به آن یارانه تعلق گرفته به خارج قاچاق می­شود. باز هم خود اثرات منفی اقتصادی به جای می­گذارد. بیت المال که به آن کالا تعلق گرفته و سودش را هم بیگانگان می­برند می­توانست چندین واحد تولیدی و یا آموزشی و یا بیمارستان احداث شود. بنایراین سیاست های درست و دقیق دولت و هماهنگی و همکاری تمامی ادارات و سازمان ها در جلوگیری این قضیه بسیار مهم  ضروری می­باشد.

 

*************

گفتگو از : امید کوهی 

*************

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *