معادن گچ شهرستان میانه فرصتی برای احداث کارخانه/ لزوم توجه مسئولین به ظرفیت های معدنی

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، وجود معادن غنی گسترده در سطح شهرستان میانه پتانسیل لازم را برای احداث کارخانه یا کوره گچ در این منطقه فراهم ساخته است.

معادن گچ بطور گسترده ای در تمام مناطق شهرستان و با دسترسی آسان جاده ای پراکنده هستند.احداث چنین کارخانه های با ایجاد اشتغال به رونق اقتصادی شهرستان کمک شایانی خواهد نمود.

گچ که در صنایع ساختمان سازی،صنایع پزشکی و مجسمه سازی کاربرد دارد را به راحتی می توان در شهرستان میانه بویژه در بخش کاغذکنان تولید و صادر کرد و بدین ترتیب معادن گچ را مورد بهره برداری قرار داد.

در ظریف کاریهای داخلی ساختمانها،گچ هنوز جای خود را به هیچ ماده دیگری نداده است و در بناهای باستانی محل نیز به طور سنتی در کوره های مخصوص پخته و بکار گرفته شده است.

*ثبت اولین برند ایرانی پرشین پنل به نام میانه طی سال های اخیر

شرکت آذین سبک سازان میانه همراه با شرکتهای آذین گچ ، آذین کاغذسازان و آذین پروفیل زیر مجموعه گروه صنعتی آذین میانه می باشد که برای اولین بار توانست اولین برند پرشین پنل را به نام میانه در سطح کشور به ثبت برساند.

 

 

حاج مهدی ناصری موسس گروه صنعتی آذین میانه می باشد که توانست طی سالهای ۸۱ تا ۹۳ بعنوان کارآفرین نمونه ، الگوی مدیران استان ، مدیر نمونه استانی ، مدیر نمونه معدنی ، مدیر واحد نمونه صنعت پاک و جزو چهره های برتر معادن ایران و یکی از بزرگان توسعه ملی کشور و یکی از مدیران توسعه زیرساختهای اقتصادی کشور مورد تقدیر قرارگرفته و لوح و تندیس دریافت نموده است.

 

 

ناصری در مراسم کلنگ زنی فاز جدید گروه صنعتی ، مهندسی آذین میانه گفت: شرکت آذین سبک سازان میانه اقدام به احداث کارخانه تولید پنل های باریک گچی با روکش کاغذ کرافت نموده که استفاده از این محصول منحصر بفرد بوده و یکی از مصالح ساختمانی مدرن دنیا می باشد.

 

 

وی اظهار کرد: این محصول می تواند کیفیت ساختمان را در سبک سازی ، ایزولاسیون صدا ، سرعت نصب و در زیباسازی بسیار ارتقاء داده و وزن ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

 

ناصری  گفت: تمام یراق آلات و پروفیل ها و وسایل نصب و پیچ و مهره ها و درزگیرهای لازمه  در این کارخانه تولید و ارائه خواهد شد.

 

ناصری در ادامه با اشاره به اینکه حمایت از سرمایه گذاران در میانه می تواند راه سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان را مساعد کند از حمایت ها و پیگیری های مسئولین برای اجرایی شدن فازهای پروژه قدردانی کرد.

 

 

معادن شهرستان میانه

*ضرورت توجه به اشتغال در بخش معدن در سال اقتصاد مقاومتی

افزایش فرصت های شغلی در معادن با ایجاد ارزش افزوده مواد خام معدنی محقق می شود و شناسایی ظرفیت های خالی و تکمیل نشده معادن جهت بالا رفتن راندمان تولید و اشتغال هم چنین مطالعات ارزش افزوده ای که معادن جهت معرفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای  مواد معدنی خام که ارزش اقتصادی دارند و یا مواد معدنی که فرآوری می شوند ولیکن ظرفیت های آنها کامل نشده و امکان افزایش برای آنها وجود دارد، از جمله موارد مهمی است که می تواند در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.

 

شهرستان میانه با دارا بودن بیشترین آمار بیکاری در سطح استان آذربایجان شرقی بیش از پیش به این مقوله مهم  چشم دوخته است.

 

 

*فعال بودن ۳۱ معدن در شهرستان میانه، ۳۶ معدن دیگر غیرفعالند

محمد امدادیان رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میانه با اشاره به ساختار فعالیت معدنی شهرستان میانه اظهار داشت: کل تعداد پروانه‌های اکتشاف معدن در شهرستان میانه ۶ مورد است که ۱۷ مورد گواهی کشف ۵۹ مورد پروانه بهره‌برداری و ۱۴ مورد اجازه برداشت داشتیم که در سال گذشته ۲ مورد پروانه اکتشاف، ۲ مورد پروانه بهره‌برداری و ۷ مورد اجازه برداشت صادر شد.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میانه با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی شهرستان میانه گفت: در شهرستان میانه ۶ شهرک صنعتی با مساحت ۳۴۰ هکتار و ۱۳۰ واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۸۶ واحد صنعتی فعال و ۴۴ واحد معادل ۳۳ درصد واحدهای تولیدی تعطیل هستند.

 

امدادیان با اشاره به اینکه ۳۱ معدن فعال در شهرستان میانه وجود دارد ابراز کرد: علی‌رغم فعال بودن ۳۱ معدن در شهرستان میانه، ۳۶ معدن غیرفعال نیز در این شهرستان وجود دارد که براساس تحقیقات صورت گرفته چندین معدن طلا دار نیز در این شهرستان شناسایی‌شده است که توان بسیار بالای این منطقه را در توسعه فعالیت‌های معدنی و اولویت دادن به سرمایه‌گذاری در این بخش را هر چه بیشتر توجیه‌پذیر می‌کند.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میانه با ارائه خلاصه‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی شهرستان میانه افزود: سرمایه‌گذاری در استخراج و فرآوری طلا و مس، تولید سنگ‌های ساختمانی و تزئینی باکیفیت مطلوب و پیشرفته، ایجاد کارخانجات تولید فرو آلیاژها با توجه به نیاز داخلی کشور به فرو آلیاژها و نیز امکان صادرات آن به کشورهای همسایه، سرمایه‌گذاری در استخراج و فرآوری پرلیت با توجه به کاربردهای فراوان، از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معادن شهرستان به شمار می‌رود.

 

معادن شهرستان میانه

 

 

وی در حوزه تجارت از وجود ۶ هزار واحد صنفی در سطح شهرستان میانه خبر داد و گفت: از این تعداد ۵ هزار و ۶۰ واحد دارای پروانه کسب و مابقی پروانه کسب ندارند، همچنین تعداد رسته‌های صنفی ۳۳۶ مورد و تعداد اتحادیه‌های صنفی شهرستان ۲۲ مورد است.

 

امدادیان با اشاره به عملکرد ستاد رفع موانع تولید شهرستان میانه اظهار کرد: سال گذشته ۲۸ جلسه توسط ستاد رفع موانع تولید و تسهیل در سرمایه‌گذاری شهرستان میانه تشکیل‌شده که در ۳ ماهه اول سال جاری نیز ۳ مورد جلسه در این راستا تشکیل‌شده است که در سال گذشته ۲۴۸ مصوبه و در سال جاری ۱۴ مصوبه تصویب‌شده که به ۱۷ مصوبه سال گذشته و ۱۲ مصوبه امسال اقدام  شده است.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میانه در پایان شناسایی و فعال‌سازی ظرفیت‌های معدنی شهرستان میانه و صنایع پایین‌دستی آن، ارائه تسهیلات رونق تولید به واحدهای نیمه فعال و تعطیل در سایت بهین‌یاب، برند‌سازی، ظرفیت‌سازی برای واحدهای تولیدی با ورود به بحث صادرات، ارتباط بین صنعت و دانشگاه، فرهنگ‌سازی حمایت از تولید داخل و تقابل با قاچاق کالا و ایجاد دفتر نمایندگی پایانه و گمرکات در شهرستان میانه را از مهم‌ترین اهداف اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میانه   در سال جاری برشمرد.

 

 

*شهرستان میانه منبع ماده معدنی پرلیت در ایران

ذخایر بزرگی از ماده معدنی  پرلیت که در صنعت ساختمان سازی از اهمیت به سزایی برخوردار است در شهرستان میانه کشف گردیده است ، که تا چند سال قبل تنها معدن تولید کننده پرلیت در ایران به شمار می آمد.

بی شک توجه مسئولین به پتانسیل های حوزه مواد معدنی شهرستان میانه و  ورود سرمایه گذاران به این بخش  می تواند، راهکاری عملی بمنظور شناسایی دقیق معادن و بکار گیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از خام فروشی مواد و تبدیل آن به صنایع دیگر موضوعی باشد، که در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی و معضلاتی همچون بیکاری را از سطح شهرستان از میان ببرد.

همچنین ذخایر بزرگی از پرلیت در شرق جاده میانه تبریز در ناحیه سفید خانه (۴۶ کیلومتری شمال شرقی میانه) ، اطراف آبادی طارم (در غرب میانه) کشف گردیده است .

در سالی که رهبر معظم انقلاب بر حفظ تولید و اشتغال تاکید دارند، انتظار می‌رود که دولت در حمایت  از واحدهای تولیدی بویژه راه اندازی معادن و بهره برداری از این پتانسیل عظیم و ثروت ملی دقت نظر داشته باشد.

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *