۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بناب به آبیاری قطره‌ای مجهز شدند

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، ولی‌الله فرج‌الهی در همایش احیای دریاچه ارومیه با اشاره به تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید در راستای اقدام برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: برای احیا و نجات دریاچه ارومیه تا سال ۹۲ وعده‌ها و برنامه‌هایی اعلام شده بود که عملی نشد.

وی افزود: رئیس جمهور در سال ۹۲ برای احیای این دریاچه وعده‌هایی داد و پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری، در اولین فرصت برنامه‌ها و اقداماتی را که قول داده بود را دستور داد که از اوایل سال ۹۳ شروع به‌کار شد.

فرماندار بناب با بیان اینکه با اقدامات دولت، دریاچه ارومیه از مرگ حتمی نجات پیدا کرد، خاطرنشان ساخت: همه مسئولان باید در این راستا به کار بیایند تا این دریاچه را از حال فعلی نیز بیشتر نجات دهیم.

وی در رابطه با سیاست‌گذاری‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: یکی از این سیاست‌ها جذب اعتماد مردم برای همکاری است؛ قبل از به عمل پیوستن طرح احیای دریاچه ارومیه ۳هزار هکتار کشت پیاز در شهرستان بناب وجود داشت و با توجه به اینکه کشت هر کیلو پیاز به ۵۰۰ لیتر آب نیاز داشت، بسیاری از آب‌های زیر زمینی صرف کشت پیاز می‌شد.

رئیس ستاد بحران شهرستان بناب با اشاره به تاثیرات اعتماد مردم به دولت، افزود: حاصل اعتماد مردم به دولت کاهش کشت پیاز از ۳۰۰۰ هکتار به ۲۵۰ هکتار است، که نتیجه این اقدام تاثیرات مثبت آن از قبیل افزایش یک ‌متری آب‌های زیر زمینی شد.

فرج الهی در رابطه با وجود چاه‌های غیر مجاز در باغات بناب، بیان کرد: در سال ۹۲، در باغات شهرستان بناب ۴۷۷۷ چاه غیر مجاز وجود داشت، که با همت جهاد کشاورزی و حمایت‌های دولت تدبیر و امید این تعداد چاه غیر مجاز را از ۴۷۷۷ فقره به کمتر از ۲۰۰ چاه رساندیم.

وی گفت: یکی دیگر از سیاست‌های دولت مشاغل جایگزین و پایدار برای باغداران از جمله بانوان کشاورز بود و سیاست سوم تغییر الگوی کشت است

فرج الهی با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی مردم در نوع آبیاری، تاکید کرد: امروزه یکی از اساسی‌ترین نیاز های کشاورزی آبیاری‌های قطره‌ای است؛ در اراضی کشاورزی شهرستان بناب، تا سال ۹۲، ۱۰۱ هکتار آبیاری قطره‌ای وجود داشت که حال پس از گذشت ۴ سال ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به آبیاری قطره‌ای مجهز شده است.

وی اذعان داشت: باید دولت برای حمایت و تشویق کشاورزان، برای هر ده چاه غیر مجازی که از بین برود، یک چاه برای آبیاری قطره‌ای تامین شود اعتبارات ویژه‌ای اعطا می‌کند و برای تامین ابزار آلات آبیاری تسهیلاتی در نظر گرفته شده، که در این مورد نیز روستای قره‌چپق بناب به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در شهرستان بناب، خاطرنشان کرد: در مورد اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه کمبود اعتبار نداریم، چرا که دولت برای این عمل به میزان کافی اعتبار در اختیار ما قرار داده است.

وی در خاتمه با اشاره به تاثیرات کشت بوته‌های قره داغ در حواشی دریاچه ارومیه، خاطرنشان ساخت: طرح بیابان زدایی با کاشت این بوته‌ها، یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در چهار سال آینده برای جلوگیری از بروز طوفان و ریزگردهای نمکی تاثیر خوبی خواهد داشت.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *