تزریق ۳۳۵ میلیارد تومان بودجه به دهیاران استان/ پسماندها در ۵۰ کیلومتری روستاها دفن می‌شوند

به گزارش میانا به نقل از آناج، تقی کرمی در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد امور روستایی در دولت یازدهم، اظهار داشت: با توجه به اهمیت دهیاران در جامعه، چهاردهم تیرماه در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان روز دهیار در کشور منتخب گردید.

وی افزود: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۹۱۲ دهیار فعالیت می‌کنند که مصوب مجلس در این دولت، تثبیت ۱۹۳۰ دهیار در این استان است و آذربایجان‌شرقی به دلیل کمبود ظرفیت و مهاجرت، باعث شده تا از مصوبه مجلس عقب‌مانده و به حدنصاب نرسد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استاندار آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه از آغاز به‌کار دولت هشتم، کمک‌هایی از سوی دولت به دهیاران ارائه شد که از سال ۱۳۸۲ تا شهریور ۱۳۹۲ بودجه‌ای به میزان ۱۱۷ میلیارد تومان به دهیاری اختصاص‌یافته که ۸ میلیارد تومان از مبلغ بیان‌شده، صرف ماشین‌آلات گشته است.

وی ادامه داد: با توجه به بودجه تخصیص یافته به دهیاران، ۳۳۵ میلیارد تومان تنها در دولت تدبیر و امید واگذار شده که دهیاران توانسته‌اند از این مبلغ به طور قابل قبولی استفاده و مصرف نمایند.

کرمی با توجه به اهمیت گردشگری در آذربایجان‌شرقی، ابراز داشت: در سال گذشته، دولت منابع مالی ارزشمندی به ۷ روستا از این استان تخصیص داد تا این روستاها در جمع مراکز گردشگری ایران نیز قرار گیرند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استاندار آذربایجان‌شرقی باتاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص روستاها، خاطرنشان کرد: از اسفندماه ۱۳۹۲ که مقام معظم رهبری راهکارهایی در خصوص تغییر تاکتیک دهیاران ارائه کردند، دهیاران توانستند با ایجاد چارچوب‌هایی علاوه بر چارچوب قبلی، مانع از روی‌آوری مردم به شهرها و کلانشهرها شوند.

وی افزود: یکی دیگر از مباحثی در این تاکتیک تغییر یافت، ورود ۵۲ روستا به حوزه گردشگری بود که دولت و ملت را از پشتیبانی به منابع نفتی رها سازد.

کرمی با تأکید بر ایجاد شغل‌ها مناسب برای مردم در روستاها، تصریح کرد: در سال گذشته استانداری آذربایجان‌شرقی موظف بود به ۸ هزار و ۷۷۶ نفر اشتغال ایجاد کرده و مشغول بکار سازد که این استان توانست با ایجاد اشتغال به ۸ هزار و ۸۱۳ نفر بیش از میزان تأکید شده، اشتغال ایجاد کرده و مشغول به‌کار کند.

وی با اشاره به دفع زباله در روستاهای استان، متذکر شد: دهیاران موظف‌اند که زباله‌ها را ۵۰ کیلومتر دورتر از روستاها به‌طور مناسب دفع کنند که این کار گاهی با اجاره ماشین‌آلات اتفاق می‌افتد و یکی از ستون‌های همکاری در بین دهیاران خود مردم به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استاندار آذربایجان‌شرقی باتأکید بر وجود شورا در روستاها، اظهار داشت: زمانی دهیاری استانداری خرسند است که تمامی روستاها از نعمت شورا برخوردار بوده؛ چراکه شورا می‌تواند همکار مهمی برای دهیاران در روستا تلقی شود.

وی ادامه داد: اما رفتارهای نامناسبی در بین شوراهای روستا مشاهده می‌شود، قانون‌گذار تعیین کرده است که فردی می‌تواند در شورای روستا رأی بدهد که یا اهلیت آن روستا را داشته باشد یا تعلقاتی نسبت به آن روستا اعم از دارا بودن زمین یا ملکی در آن روستا که متأسفانه این روند در بعضی از روستاها عملی نشد و در انتخابات اخیر، برخی از انتخابات شورا ابطال گردید.

کرمی با تأکید بر ساخت و ساز غیرقانونی در روستاها، اذعان داشت: دهیاران موظف‌اند به‌  تمامی ساخت‌وسازها پروانه ساخت صادر کرده و آن ملک را تائید کنند، در صورت بروز هرگونه تخلف در روستاها، ماده ۹۹ به آن رسیدگی کرده و تذکر می‌دهد.

وی افزود: دهیار موظف است در صورت مشاهده ساخت‌وساز غیرمجاز در روستا، بعد از تکمیل پرونده تخلف، آن را به بخشداری ارسال کرده و بخشداری بعد از طی مراحلی آن را به دفتر دهیاری استانداری انتقال دهد که با هماهنگی ماده ۹۹ با شخص متخلف برخورد شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص بازبینی طرح‌های هادی در روستاهای استان، خاطرنشان کرد: ساخت طرح هادی در روستاها یکی از اقدامات مهم و ارزشمند دولت محسوب می‌شود ولی باید در خصوص بازبینی آن طرح‌ها که قانوناً باید هر۱۰ سال یک بار وضعیت این طرح‌ها بررسی و ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: وجود چاله‌های بزرگ، وضعیت نامناسب آسفالت خیابان‌ها و معابر و… ازجمله ایرادات این طرح بوده که اگر در زمان درست این طرح‌ها بازبینی شوند، امکان تصحیح وجود دارد و متأسفانه بازبینی در سایر استان‌ها رخ می‌دهد ولی در آذربایجان شرقی این مسئله به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

کرمی با بیان اینکه ۶۴۷ طرح هادی در روستاهای استان ساخته‌شده است، تأکید داشت: خوشبختانه در حوزه ساخت طرح‌های هادی رشد ۱٫۹ درصدی شامل این استان بود و امیدواریم این رشد در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی در خصوص برنامه‌نویسی برای روستاها، تصریح کرد: برنامه نویسان دولت، بیشتر با فکریت شهری در حال تدابیر برنامه‌نویسی بوده و این کار موجب می‌شود تا بسیاری از اقدامات مصوب در روستاها عملی نشود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استاندار آذربایجان‌شرقی در این خصوص ادامه داد: اکثریت روستائیان برای پیگیری مسائل دولتی و کمبود امکانات موجود در روستاها به شهرها منتقل می‌شوند که این باعث می‌شود روند نزولی در پی گیریم.

کرمی با اشاره به کاهش جمعیت روستایی، ابراز کرد: از سال ۷۵ درصد از جمعیت روستانشین بودند که امروز تنها ۲۵ درصد این جمعیت روستانشین هستند، این تفکر درست نیست که از سال ۵۷ تاکنون جمعیت روستاها به شهرها هجوم آوردند.

وی در پایان افزود: الحاق شدن روستاها نزدیک به کلانشهرها، تبدیل‌شدن روستاها بزرگ به شهرها و… ازجمله تأثیراتی هستند که باعث کمبود جمعیت روستاها می‌شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *