فرماندار: 10 میلیارد ریال برای آزادسازی محوطه مقبره اوحدی مراغه ای تخصیص یافت

فرماندار ویژه شهرستان مراغه از تخصیص 10 میلیارد ریال برای آزادسازی محوطه مقبره اوحدی مراغه ای و موزه ایلخانی این شهر خبر داد.ظفر محمدی روز پنج شنبه در کارگروه گردشگری این شهرستان با بیان اینکه تاکنون دو هزار متر مربع از محوطه این موزه آزادسازی شده است، افزود: با این اعتبار وسعت محوطه آن به هفت هزار و 400 متر مربع می رسد.

وی اظهار کرد: آزادسازی حریم مقبره اوحدی و موزه ایلخانی از دو سال پیش آغاز و در این طرح 12 هزار مترمربع از خانه های اطراف آزاد سازی و به فضای سبز تبدیل می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز در این جلسه گفت: برای اجرای طرح اوحدیه مراغه باید هفت هزار و 400 متر مربع فضا در اختیار این سازمان قرار گیرد که با احتساب زمین مقبره اوحدی و موزه و شش ملک تملک شده در این محدوده، 60 درصد از فضا در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

یعقوب طالبی افزود: یادمان مقبره این شاعر نامدار در سال های 1352 تا 1357 از سوی انجمن آثار ملی ایران بر روی آرامگاه این شاعر احداث و در جوار آن موزه ایلخانی ساخته شده است.

موزه تخصصی ایلخانی و مقبره اوحدی هم اکنون از آثار باستانی مورد وثوق گردشگران داخلی و خارجی بوده و این موزه و مقبره، هویتی بی نظیر به شناسنامه فرهنگی و ادبی این شهرستان داده و مکانی ارزشمند برای دوستداران اهل هنر، ادب و تاریخ شده است.

تراکم ساختمان های مسکونی در جوار این موزه و مقبره، موجب پنهان ماندن این آثار گرانبها و ارزشمند از دید عموم و گردشگران شده است.

مقبره اوحدی مراغه ای آرامگاه شیخ رکن الدین یا اوحدالدین بن حسین اوحدی مراغی مشهور به اوحدی و صاحب دیوان جام جم، منطق العشاق و ده نامه است.

به منظور ارج نهادن به این شاعر پرآوازه قرن هفتم و هشتم هجری و شناساندن هرچه بهتر موزه ایلخانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری مدیریت شهری مراغه در سال 86 طرح مسیرگشایی این مقبره را به سمت خیابان اصلی با هدف آزادسازی هفت هزار و 400 متر مربع از اراضی این محدوده آغاز کرده است.

موزه مراغه از مکان های گردشگری و دیدنی این شهرستان است که به عنوان نخستین موزه تخصصی حکومت ایلخانان، دارای آثاری ارزشمند و تاریخی از این دوران است.

این موزه دارای سالن های نمایش مسکوکات، کتابت، مفرغینه، آبگینه و سفال دوره های ایلخانی و آثار مکشوفه از مراغه است.

شهرستان مراغه با ‎ 500اثر تاریخی و تپه های باستانی جزو ‎ 10شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *