سازمان جهانی بهداشت ایران را از کشورهای موفق درشاخص کاهش مرگ مادران معرفی کرد

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا،  «محمد اسماعیل مطلق» در حاشیه برگزاری نشست مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان مادران باردار افزود: سالانه حدود یک میلیون و 750 هزار بارداری در کشور رخ می دهد که از این تعداد حدود یک میلیون و 410 هزار بارداری منجر به فرزندآوری می شود.

وی تصریح کرد: از این تعداد فرزند آوری حدود 26 تا 27 هزار کودک، از نوزادی تا سن 5 سالگی فوت می کند.

مطلق افزود: ترویج رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد در بیمارستان های کشور در کاهش مرگ مادران موثر است.

به گفته مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، حدود 300 هزار مورد از بارداری هایی که رخ می دهد منجر به فرزندآوری نشده و بیشتر به سقط و مرده زایی منتهی می شود و سقط جنین برای یک خانم عوارضی شامل مشکلات روحی و روانی، افسردگی، چسبندگی و عفونت رحم، ناباروری و نازایی ثانویه به همراه دارد. 

مطلق، بهترین سن بارداری را 18 تا 35 سالگی بیان کرد و افزود: بارداری هایی که در سن بالا رخ می دهد نیاز به مراقبت های ویژه دارد.

مطلق، فاصله فرزندآوری در کشور را 3.5 سال بیان کرد و گفت: متاسفانه فاصله فرزند دوم به سوم در کشور 5 سال و 4 ماه است که در کشورهای منطقه فاصله فرزند آوری کمتر از 3.5 سال است.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس ، یکی از اهداف نشست کارشناسان مادران باردار و مدیران گروه سلامت خانواده دانشگاه های علوم پزشکی کشور را مراقبت های ویژه از مادران باردار با سن زیر 18 سال و بالای 35 سال عنوان کرد و افزود: کاهش مرگ و میر مادران، کاهش بیماریهای زمینه ای در دوران بارداری و پس از زایمان، مراقبت از مادران باردار تا 43 روز بعد از زایمان و کاهش میزان سزارین و افزایش میزان زایمان طبیعی و ایمن در کشور از دیگر اهداف این نشست است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید میزان مرگ مادران به 15 در صد هزار تولد زنده کاهش یابد، افزود: مطالعه تاریخچه مادران فوت شده نشان می دهد که بسیاری از این مرگها با ارتقای عملکرد و مهارت پزشکان و متخصصین قابل پیشگیری است.

به گفته مطلق، ترویج رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد در بیمارستان های کشور در کاهش میزان خونریزی و در نهایت مرگ مادران موثر است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *