پروژه راه آهن میانه-اردبیل به رویای دیرینه تبدیل شد/ از وعده روحانی برای افتتاح درسال ۹۵ تا پیش بینی اتمام کار تا ۴۰ سال آینده!

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، مسیر راه‌ آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجاً وارد منطقه کوهستانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

 

 

سپس با رعایت حریم از حاشیه محل سد شهریار عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل‌اوزن به مسیر خود ادامه داده و به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت می‌دهد و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل می‌شود.

 

 

پروژه راه آهن میانه-اردبیل یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان میانه است که به دلایل مختلف تا کنون به ثمر ننشسته است.

 

شهرستان میانه در حال حاضر به عنوان شاهراه ارتبط ریلی شمالغرب در مسیر مرکز استان آذربایجان شرقی قرار داشته و به دلیل اینکه سالهاست فاصله گرفتن و احداث آزادراه از مسیر ۴۸ کیلومتری که عوارضی سرچم تنها راه دسترسی به آن است، نیازمند توجه ویژه مسئولین در راستای ایجاد و تقویت سایر راه ها و مسیرهای جاده ای و ریلی با مراکز استان های همجوار می باشد.

 

 

پروژه ساخت خط ریلی میانه –اردبیل در سال۱۳۸۴ شروع و در مدت ۱۰سال تا سال۱۳۹۴ طبق اطلاعات بدست آمده در حدود ۳۰۰میلیارد تومان هزینه برداشته است.

 

 

در این پروژه به صورت میانگین سالیانه حدود ۳۰میلیارد تومان اعتبار برای آن منظور گردیده و در صورت ادامه این روند با احتساب مبالغ کلان مورد نیاز در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان لازم است که با این شرایط بد اقتصادی و مالی دولت، اتمام آن بیش از ۴۰ سال به طول خواهد می‌انجامد.

 

 

در حال حاضر این خط‌ آهن از میانه تا اردبیل در یکی از مسیرهای سخت از نظر توپوگرافی قرار گرفته و در این مسیر ۲۳ کیلومتر تونل وجود دارد و حدود ۷ کیلومتر پل بزرگ در این مسیر احداث خواهد شد‌.

 

 

وعده رییس جمهور درباره راه آهن اردبیل - میانهوعده رییس جمهور درباره راه آهن اردبیل - میانهوعده رییس جمهور درباره راه آهن اردبیل - میانه

‌کوهستانی بودن منطقه‌ موجب پیچیده شدن عملیات ساخت شده است، در این راستا برای ساخت این خط ریلی به علت شرایط خاص جغرافیایی منطقه، بیش از ۵۸دستگاه تونل به طول ۲۳ کیلومتر باید احداث شود که تاکنون حفاری فوقانی ۱۶ کیلومتر آن صورت گرفته است.

 

 

همچنین ۳۱ دستگاه پل به طول ۷ کیلومتر شامل ۴ کیلومتر پل‌های دره‌ای بزرگ و ۳ کیلومتر پل آبرو با حجم کل عملیات خاکی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در این پروژه ‌اجرا می‌شود.

 

 

همچنین در خط‌‌آهن میانه-اردبیل تعداد هشت‌ ایستگاه شامل دو ایستگاه تشکیلاتی به نام‌های «سبز» و «اردبیل» و سه ایستگاه مسافری درجه دو به نام‌های «فیروزآباد»، «گنج‌گاه» و «مهماندوست» و سه ایستگاه بین‌راهی پیش‌بینی شده است.

 

 

به گفته برخی کارشناسان و مسئولین،  مسیر راه آهن میانه به اردبیل به دلیل وجود تونل‌های فراوان و دره‌های زیاد؛ بسیار خطرناک می‌باشد و یقینا پس از اتمام پروژه احتمال رانش زمین و ریزش کوه و خرابی پل وجود دارد. این اظهار نظر های مختلف همچنین باعث شد تا بحث جابه جایی این پروژه ملی نیز در برهه هایی از زمان مطرح شود.

 

 

این افراد اعتقاد دارند مسیر راه آهن سراب به اردبیل در مسیری هموار می باشد و برای اجرای آن ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در طول ۵ سال می تواند به اتمام برسد، اگر مسیر راه آهن تغییر کند ، علاوه بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، یک هزار میلیارد تومان نیز صرفه جویی می شود.

 

 

برخلاف دیدگاه‌های مطرح شده مبنی بر تغییر مسیر پروژه راه‌آهن اردبیل که عده‌ای از کارشناسان  و نمایندگان مجلس نهم مطرح کردند هر هفت منتخب استان در مجلس دهم مصمم هستند در مسیر اردبیل – میانه راه‌آهن اردبیل هر چه سریع‌تر تکمیل شده و آماده بهره‌برداری شود.

 

 

منتخبان مردم استان اردبیل در مجلس دهم برای اولین بار به صورت دسته‌جمعی از پروژه نیمه تمام راه‌آهن اردبیل بازدید کردند.در این بازدید که صبح روز پنجشنبه ۱۳ خرداد ماه ۹۵ با همراهی مجمع نمایندگان استان اردبیل انجام شد هفت منتخب استان اردبیل در مجلس دهم در فازهای مختلف از پروژه نیمه تمام و معطل مانده راه‌آهن اردبیل بازدید کردند.

 

 

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در این بازدید افزود: با هماهنگی هفت منتخب استان در مجلس دهم تصمیم گرفتیم تا از پروژه نیمه تمام راه‌آهن اردبیل بازدید کنیم تا از نزدیک با مشکلات، معایب و علل توقف اجرای آن آشنا شویم.

 

 

بشیر خالقی افزود: بعد از این بازدید تلاش می‌کنیم تا هفته‌های آینده با وزیر راه و شهرسازی، مجریان و پیمانکاران پروژه جلساتی را برگزار کنیم تا با یک راهکار اساسی بتوانیم پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه را در یک زمانبندی مشخص به سرانجام برسانیم.

 

 

وعده رییس جمهور درباره راه آهن اردبیل - میانه

وی گفت: مجمع نمایندگان استان مصمم است با وحدت و همدلی پروژه‌های بر زمین مانده استان را همچون راه‌آهن از طریق قانونی و انتخاب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در اتمام و تکمیل این پروژه‌ها پیگیری کند که یکی از اساسی‌ترین این پروژه خط ریلی اردبیل – میانه است که با اتصال به راه‌آهن سراسری می‌تواند شهرهای مختلف استان اردبیل را از وضعیت موجود بن‌بست نجات بدهد.

 

 

آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در خطبه های نماز جمعه ظهر ۷ خرداد،  در مصلی امام خمینی (ره)، گفت: ملاقاتی با آقای رئیس جمهور و آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتم که در این ملاقات تسریع در پروژه راه آهن  اردبیل مورد مذاکره قرار گرفت و آقای رئیس جمهور و معاون اول ایشان قول رسیدگی و پیگیری دادند.

 

 

وی، افزود: در این ملاقات ناراحتی شدید اهالی استان از تأخیر این پروژه و پیشرفت پروژه های مشابه در سایر استان ها به استحضار آقایان رسانده شد.

 

 

این دیدار درحالی انجام گرفت که  درسال ۹۳ روحانی رئیس جمهور منتخب در جمع مردم اردبیل قول بهره برداری از آن را تا پایان سال ۹۵ داده بود.

 

 

احداث و بهره برداری این خط ریلی بیشتر از آن که به سود شهرستان میانه باشد خواهد توانست اردبیل را که جرو استانهای بدون راه آهن کشور می باشد به خط آهن آسیای مرکزی متصل کند. روشن است با به ثمر رسیدن این طرح و اتصال آن به قفقاز و آسیای میانه، تحولی عظیم درصنعت حمل و نقل، صادرات و واردات و تجارت استان اردبیل صورت خواهد گرفت.

 

 

امیدواریم همچنان که مسئولین و نمایندگان مردم استان اردبیل در به ثمر نشستن این طرح ملی تلاش می ورزند، نمایندگان و مسئولین شهرستان میانه نیز اقدامات و پیگیری های لازم را در کنار این افراد در دستور کار قرار دهند، هر چند که شاید با فرا رسیدن انتخابات دیگر این موضوع برای در دستور کار گرفتن دولتمردان دیر شده است.

 

 

بدون شک تکمیل طرح راه آهن میانه -اردبیل، ضریب امنیت مسافرت از شهرستان به مناطق دیگر کشور را با توجه به وضعیت نامناسب راه های موصلاتی شهرستان به لحاظ کم عرض و کوهستانی بودن مسیر با پیچ و خم های متعدد فصل را افزایش خواهد داد.

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۴ نظر

  1. با سلام اولا راه آهن میانه اردبیل برای ما پر اهمیت نیست نه به اندازه بزرگراه سرچم میانه و یا تبریز اما دارای اهمیت هست .چون ما متصل راه اهن هستیم نیازی نداریم کوپن هایمان برای راه اهن اردبیل خرج کنیم خود مجمع نمایندگان اردبیل قوی هستند ما باید همتمان روی بزرگراه سرچم میانه ببریم که هیچ پشتیبانی جز خود میانه ندارد این اهمیت دارد .

    در مورد همین راه اهن من با وزارت راه حرف زدم خودشان گفتند الویت ملی کشور راه اهن میانه بستان اباد هست که تلاش دارند تا شهریور هفته دولت ریل گذاری تمام شود .پنج پروژه الویت دار اعلام شده هم گفتتد راه اهن میانه بستان اباد ،قزوین رشت ،کرمانشاه ،همدان ارومیه که همگی امسال افتتاح میشوند و قرار است برای سال ۹۷ ۳ شهر اردبیل بوشهر چابهار الویت بشوند .
    لذا بنظرم خبرگزاری خوب میانا به وضعیت پروژه استراتژیک بزرگراه سرچم میانه بپردازد که افق روشن ندارد و اهمیتش اینست میانه به زنجان ،تهران متصل میکند و گردشگری و انتقال دانشجو به شهرستان افزایش میدهد.استراتژیک هست

    نکته دیگر امسال راه اهن ارومیه افتتاح میشود که انهم بنفع میانه هست قطارهای ارومیه از طریق میانه متصل تهران میشوند

  2. با سلام طبق تحقیقات بنده کردم تنها جایی که این راه اهن میانه اردبیل مشکل خورده دو قطعه اول میانه و در حوزه استحفاظی شهرستان میانه هست و در حدود ۲۰ درصد و پروژه در اردبیل بالای ۷۵ درصد پیشرفت کرده اماده ریل گذاری است متاسفانه مشکل در مسیر میانه هست اما با تعجب وزیر راه همیشه از حوزه استحفاظی اردبیل بازدید میکند درحالیکه مشکل اصلی حوزه استحفاظی میانه هست و تا وقتی پروژه از سمت میانه رسیدگی نکنند اردبیل هیچگاه متصل به ریل سراسری نخواهد شد.

  3. مناقصه عملیات تکمیلی زیرسازی قطعه۲/د راه آهن در محور راه آهن میانه-اردبیل(از کیلومتر ۳۱۰+۳۶۹الی ۷۹۴+۳۷۱) توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با برآورد مالی ۶۳۲۷۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال در دو مرحله برگزار می شود.

    تاریخ بازگشایی پاکات
    ۳۱ / ۲ / ۱۳۹۶ – سی و یکم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و شش

    مهلت ارسال پیشنهاد
    ۳۰ / ۲ / ۱۳۹۶ – سی ام اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و شش

    مهلت دریافت اسناد
    ۱۹ / ۲ / ۱۳۹۶ – نوزدهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و شش

    تاریخ اعتبار پیشنهاد
    ۳۰ / ۸ / ۱۳۹۶ – سی ام آبان ماه یک هزار و سیصد و نود و شش

    کشور | استان | شهر
    جمهوری اسلامی ایران – آذربایجان شرقی – میانه

    محل دریافت اسناد
    مهندسین مشاور ایران استن
    تلفن: ۸۸۰۲۲۴۵۷

  4. مناقصه روز ۱۳۹۶/۲/۳۱ برگزازشده شرکت برنده مناقصه کیست ؟ وچرا تا کنون شروع به عملیات اجرائی نکرده . مشکل چیست ؟

پاسخ دادن به سیفی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *