بیش از ۱۳۶۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی بیمه شده‌اند

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، محمد محمدپور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر شهرستان اهر اظهار داشت: بنا داریم تا با خرد جمعی برنامه فرهنگی را پیش ببریم تا فرهنگ از سلیقه گرایی، سیاسی‌گری و افراطی‌گری مصون بماند.

وی افزود: با استفاده از تجارب کسانی که تجربه، دانش و علم در عرصه فرهنگ هنر دارند برنامه‌هایمان را ادامه دهیم و برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های استان تحقق نمی‌یابد مگر این‌که از خرد جمعی استفاده کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تا زمانی که سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی بر اساس سلایق یک فرد باشد قطعاً ضریب خطاهای همان سیاست‌ها بیشتر می‌شود، افزود: حوزه فرهنگ یک حوزه تخصصی است چراکه با زوایای پیدا و پنهان مردم ارتباط دارد و یک حوزه عام است درحالی‌که تمامی حرکات و سکنات مردم به فرهنگ وابسته است.

وی ادامه داد: سخنگویان فرهنگ و هنر حتما بایستی از اصحاب فرهنگ و هنر باشند به لحاظ این‌که هم تجربه و هم با تاریخ و فرهنگ گذشته ما ارتباط دارند، اگر با این دیدگاه در عرصه فرهنگ حرکت کنیم یقیناً در آینده شاهد اتفاقات مبارکی در این عرصه خواهیم بود، درست که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است ولی گاهی چون روش هایمان متکی به دانش، تجربه، عقلانیت و خردورزی نبود درگیر یکسری مشکلات شده‌ایم و نمی‌شود که در عرصه فرهنگ فعالیت کنیم ولی خردورزی حاکم بر فعالیت‌هایمان نباشد.

محمدپور با تأکید بر اینکه اهالی فرهنگ و هنر برگزیدگان ملت هستند و باید از آن‌ها تکریم کنیم، گفت: تکریم از اهالی فرهنگ و هنر تنها زبانی نمی‌شود بلکه با نشست های صمیمی و شنیدن نکته نظرات و دیدگاه با مکانیزم‌های مختلف نکته نظرات قشر فرهنگی را در جریان برنامه‌ریزی، اجرا و برنامه‌های فرهنگی استان جاری کنیم.

با وجود خرافات متعدد اکنون به شدت به آسیب‌شناسی نیاز داریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بابیان اینکه قلمرو فرهنگ با قلمرو جغرافیایی متفاوت بوده و یک جریان انسانی است، تصریح کرد: تمامی بشریت وقتی در قلمرو فرهنگی موردبررسی قرار می‌گیرند قطعاً از اشتراکات بسیاری برخوردار هستند، متاسفانه اتفاقاتی در جامعه ما به وقوع پیوسته که زمان آن به مقطع خاصی مربوط نمی‌شود و با وجود خرافات متعدد اکنون به شدت به آسیب‌شناسی نیاز داریم.

وی بیان داشت: اگر کسی از ما پرسید که چرا جشنواره‌های متعددی برگزار می‌کنید باید برای این سوالات دلایل قانع‌کننده مبتنی بر آسیب‌شناسی و تحقیق، مطالعه و بررسی ارائه دهیم.

محمدپور بابیان اینکه با درک آسیب‌شناسی و تحقیق، مطالعه، تصمیم به اجرای آمایش فرهنگی در آذربایجان شرقی گرفته‌ایم، گفت: با اجرای آمایش فرهنگی علاوه بر اینکه از وضعیت استان اطلاع می‌یابیم و در صدد ترسیم چشم‌انداز هستیم که اگر همین چشم‌انداز وجود نداشته باشد باعث اتلاف سرمایه‌های مادی، معنوی و انسانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: علت اینکه جوانان تحصیل‌کرده ما از منابع موجود و ظرفیت‌ها نمی‌توانند استفاده کنند و در وجود خود فرسایش احساس می‌کنند این است که سبک زندگی اسلامی در وجودمان نهادینه نشده است.

یکی از سیاست‌های دولت اعتماد به مردم است

وی یکی از سیاست‌های دولت را اعتماد به مردم عنوان کرد، افزود: متاسفانه در مقطعی مردم و اهالی فرهنگ و هنر واقعاً نادیده گرفته شدند و آسیب‌های این اتفاق امروز به وضوح مشاهده می‌شود با وجود این دولت یازدهم تصمیم گرفته با اتخاذ سیاست به مردم اعتماد کرده و کارها را به خود مردم واگذار کند، در امور فرهنگی صالح ترین و شایسته ترین افرادی که می‌توانند امور را در دست بگیرند اهالی فرهنگ و هنر هستند.

محمدپور با اشاره به اینکه اگر فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی متکی به امکانات دولتی باشد قطعاً تداوم و استمرار این فعالیت‌ها شدنی نیست، گفت: حرکت به سمت خلاقیت و نوآوری، استمرار و تداوم فعالیت‌های فرهنگی در این است که به صورت خودجوش باشد برای این‌که حرکت اولیه شروع شود دولت و حاکمیت موظف است تا حمایت و همراهی کند و اگر این حمایت ادامه یابد نتیجه نمی‌توان نتیجه مطلوبی گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اضافه کرد: تمامی فعالیت‌ها صرف نظر از فضاهای فیزیکی فرهنگی که داریم به مردم واگذار می‌شود و شرایط کنونی برای واگذاری به مردم آماده است درحالی‌که کسانی که در طول سالیان سال فضاهای فیزیکی را تصدی‌گری می‌کنند منافع قابل توجهی را برده اند و اکنون کسانی که قبلاً برای تصدی‌گری هراس داشتند با ارقام کارشناسی شده استقبال کرده اند.

همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه فرهنگ و هنر در ارسباران برگزار شود

وی بابیان اینکه با برگزاری هرگونه برنامه فرهنگی شاخص در تک‌تک شهرستان‌های آذربایجان شرقی هم موافقیم و هم حمایت می‌کنیم، بیان کرد: ما از برنامه‌های شاخص فرهنگی در حالی حمایت می‌کنیم که آن برنامه فرهنگی معطوف به ظرفیت‌ها، پتانسیل همان شهرستان باشد، باید این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا با برگزاری برنامه‌هایی در سطح کشور که هیچ گونه عایدی برای شهرستان ندارد می‌خواهیم چه چیزی را به دست آوریم.

محمدپور در ادامه خواستار برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه فرهنگ و هنر در منطقه ارسباران و شهرستان اهر شد و گفت: با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه فرهنگ و هنر در منطقه قره داغ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و تبدیل منطقه ارسباران به قطب فعالیت‌های فرهنگ و هنر ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر اینکه نزدیک به یک هزار ۳۶۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی تاکنون بیمه‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: بحث بیمه خبرنگاران و اهالی فرهنگ و هنر ساماندهی شد درحالی‌که قبلا هیچ گونه ضوابطی وجود نداشت و در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون وقفه‌ای شرایط برخورداری اهالی فرهنگ و هنر را از بیمه فراهم کرده است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *