مشکلات آب شرب شهرستان میانه همچنان پابرجاست/وقتی تحقق وعده‌های آبرسانی آرزو می‌شود

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، شهرستان میانه به عنوان وسیع‌ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی سالهاست که با مشکل آب شرب مواجه است و با وجود اینکه یک سوم از آب‌های آذربایجان شرقی در این شهرستان می‌باشد اما با کمال تأسف مردم این شهرستان سالیان درازی است که از نبود آب شرب سالم رنج می‌برند.

 

 

این شهرستان با دارا بودن ۴۲ سد، بیشترین میزان سدهای آبی استان را به خود اختصاص داده است اما با این وجود به علت عدم توجه کافی و ضعف برخی مدیران اجرایی و مهم تر از همه این‌ها عدم تحقق وعده‌های نمایندگان وقت در خصوص انتقال آب سد گرمی چای جهت تأمین آب شرب سالم برای میانه، از موضوعاتی است که سلامتی مردم شهرستان میانه را با خطراتی مواجه کرده است.

 

 

حل مشکل آب شرب شهرستان میانه همت و تلاش مسئولان پرتلاش را می‌طلبد

حل مشکل آب شرب شهرستان میانه همت و تلاش مسئولان پرتلاش را می‌طلبد نه قول‌های پی‌در پی و در نهایت بی سرانجام چرا که مشکلات آب شرب این شهرستان همچنان ادامه دارد و در این میان بارها قول‌هایی از سوی مسئولان برای رسیدگی به این بحران جدی داده شده، اما تاکنون اقدام مؤثر و مفیدی انجام نشده است و حال باید دید سرگذشت مردم میانه در پی این معضل چیست؟!

 

سالهاست که کیفیت آب شرب در شهرستان میانه در شک و ابهام است و با وجودی که مسئولان اصرار بر سلامتی آب شرب دارند اما مراجع مردمی از جمله نمایندگان و گاها مراجعات مردمی به پزشکان داخلی، عفونی و عمومی و حتی متخصصان کودکان خبر از کیفیت نامطلوب آب شرب می‌دهد.

 

 

مراجعه مردم میانه به آچاچی برای تهیه آب شرب سالم

 

مردم میانه برای تهیه آب شرب سالم یک روز در میان جاده‌های پرپیچ و خم سمت تهران و تبریز را طی می‌کنند و شهر آچاچی یکی از شهرهای شهرستان میانه است که برخی از مردم این شهرستان برای تهیه آب شرب مناسب به این شهر مراجعه می‌کنند.

 

 

مراجعه مردم میانه به شهر آچاچی برای تهیه آب آشامیدنی سالم، مردم این شهر را هم با مشکلاتی رو به رو کرده است که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

 

یکی از مردم آچاچی با اشاره به اینکه آب شرب آچاچی از کیفیت مناسبی برخوردار است اظهار داشت: مردم میانه، سبز و ارباط برای تهیه آب شرب به اینجا مراجعه می‌کنند.

 

 

وی ادامه داد: آنان آب شرب خود را از اینجا تهیه می‌کنند و مردم آچاچی نیز با آن‌ها هیچ ممانعتی نمی‌کنند لذا آنان آب خود را از اینجا می‌برند و به ما آب نمی‌رسد و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم و چون آب اینجا از کیفیت خوبی برخوردار است بخاطره همین اکثراً از اینجا آب تهیه می‌کنند و نوبت به خود ما نمی‌رسد.

 

مشکل آب شرب میانه

 

 

مسئولان آچاچی به این شهر رسیدگی نمی‌کنند

 

یکی دیگر از اهالی آچاچی با بیان اینکه آب آچاچی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح باز می‌شود اذعان داشت: مردم شهرستان میانه از بخش‌های مختلف برای پرکردن گالن‌های خود به اینجا می‌آیند و ما نیز با آنان به مشکل می‌خوریم و برای پر کردن یک گالن آب هزار جور حرف و حدیث می‌شنویم.

 

 

وی افزود: مسئولان آچاچی به این شهر رسیدگی نمی‌کنند لذا این‌ها را می گویم تا به گوش مسئولان برسد و تا شاید کمی رسیدگی کنند.

 

 

یکی دیگر از مردم آچاچی نیز با انتقاد از وضعیت آب شرب شهرستان میانه، خاطرنشان کرد: برخی مردم میانه برای تهیه آب به اینجا می‌آیند و گالن‌های خانم‌های آچاچی را از دستشان می‌گیرند لذا اینجا هر روز سر یک گالن آب چندین مورد دعوا و بحث می‌شود.

 

 

دولت وضعیت آب شرب میانه را بهبود بخشد

 

وی اضافه کرد: دولت انصاف کند و وضعیت آب شرب میانه را بهبود بخشد یا اینکه وضعیت آب شرب آچاچی سر و سامان دهد.

 

این فرد همچنین با گلایه از وعده‌های یکی از نمایندگان شهرستان میانه، اظهار داشت: نماینده سینه‌اش را جلو داده بود و می‌گفت پزشک می‌گذارم و آب میاورم! حال این است وضعیت روزگار ما.

 

 

یکی دیگر از اهالی شهرآچاچی نیز با اشاره به اینکه مسئولین با اعتباراتی که دارند چرا آب گرمی چای را به میانه انتقال نمی‌دهند تصریح کرد: مسئولین اگر مشکلات آب شرب شهرستان میانه را حل کنند مردم میانه نیز دیگر اذیت نمی‌شوند و برای تهیه آب شرب سالم به آچاچی و دیگر شهرها و بخش‌های اطراف مراجعه نمی‌کنند.

 

 

وی تاکید کرد: وضعیت آب شرب شهرستان میانه واقعاً مشکلی بزرگ است و این معضل مورد رضایت خداوند نیست چرا که باید حق این ملت را به خودشان بدهند.

 

 

در این میان برخی از مردم میانه که برای تهیه آب شرب به شهر آچاچی مراجعه کرده بودند، اینگونه مشکلات خود را با خبرنگار میانا در میان گذاشتند.

 

 

مسئولان چند سال است که فقط وعده می‌دهند

 

یکی از این شهروندان میانه ای با بیان اینکه از ساعت ۸ صبح برای بردن آب شرب از میانه به آچاچی آمده‌ایم افزود: از وقتی ازدواج کرده‌ام حدود ۱۰ سال است که خانواده‌ام سرگردان شده‌اند چرا که یک روز در میان برای تهیه آب مناسب به آچاچی مراجعه می‌کنیم.

 

 

وی از مسئولین خواستار رسیدگی به وضعیت آب شرب میانه شد و گفت: مسئولین چند سال است که فقط وعده می‌دهند ولی به آن عمل نمی‌کنند لذا انتظار داریم مسئولین پاسخگوی مشکلات ما باشند.

 

مشکل آب شرب میانه

 

 

آب شرب میانه باعث ایجاد سنگ کلیه و سنگ مثانه می‌شود

 

دیگر همشهری میانه ای با اشاره به اینکه آب شرب میانه دارای مواد معدنی و رسوب زیادی است تاکید کرد: آب شرب میانه کیفیت نامناسبی دارد وباعث ایجاد سنگ کلیه و سنگ مثانه می‌شود.

 

 

وی افزود: در سایه این مشکلات، ما آب شرب خود را از شهر آچاچی تهیه می‌کنیم که متاسفانه آب آچاچی نیز بسیار ضعیف شده است و برای خودشان هم کفایت نمی‌کند لذا مشکلاتی که وجود دارد هم مربوط به ما می‌شود و هم مربوط به مردم آچاچی چرا که از مسئولین امر خواهشمندیم به وضعیت آب شرب میانه رسیدگی کنند تا هم مشکل مردم میانه حل شود و هم مردم آچاچی.

 

 

وقتی تحقق وعده‌های آبرسانی وزیر نیرو آرزو می‌شود

 

خرداد ۹۳ وزیر نیرو وعده آبرسانی به میانه از سد گرمی چای را تا پایان سال ۹۴ را داد که سال ۹۵ در حال است ولی هنوز خبری از آبرسانی به شهرستان و کاهش مشکلات مردم در این حوزه نیست و به نظر می‌رسد تحقق وعده‌های وزیر نیرو به چیزی شبیه آرزو تبدیل شده است.

 

 

تلاش خبرنگار میانا برای مصاحبه در این موضوع با مسئولان آب و  فاضلاب و آب منطقه ای به نتیجه نرسید و در این مورد پاسخگو نبودند.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه در اردیبهشت ماه سال ۹۶ و با نزدیک شدن به پایان دولت تدبیر و امید گفت: در سال جاری شاهد تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی به سد گرمی چای در راستای پروژه آبرسانی هستیم.

حمید شکری در نشستی با هاشمی رییس سازمان آب منطقه ای استان به  نیاز۳۰ میلیارد ریالی تصفیه خانه سد گرمی چای و نیاز۷۰۰ میلیارد ریالی باقیمانده خط انتقال اشاره کرده گفت: این میزان اعتبار از سوی پیمانکار بخش خصوصی تامین خواهد شد.

وی از مردم در تاخیر بوجود آمده برای اجرای پروژه آبرسانی به خاطر کمبود اعتبار و ناهماهنگی ها عذرخواهی نموده، اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد شروع اجرای پروژه خواهیم بود.

در این جلسه در خصوص نحوه تامین مابقی اعتبار مورد نیاز و اجرای آب شرب از سد گرمی چای در حدی که نیاز آب شرب میانه، تامین شود بحث و راهکارهایی ارائه شد.

 

لازم به ذکر است اتمام طرح آبرسانی در سند تدبیر و توسعه شهرستان میانه سال ۹۵ عنوان شده بود که طبق اظهار نظر کارشناسان امر با این میزان اعتبارات، اتمام این طرح سالیان دراز به طول خواهد انجامید.

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *