وعده ای که در سراب به سراب تبدیل شد/ ۱۴ سال از کلنگ جهانگیری گذشت

به گزارش میانا به نقل از فارس، بررسی‌های بسیاری فعالان معدنی حاکی از آن است که در منطقه سراب آذربایجان ذخایر زیادی از نفلین سینیت وجود دارد که می‌تواند نیاز کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی ایران را برطرف کند، در این زمینه پروژه نفلین سینیت سراب کلید خورد.

این پروژه یکی از پروژه‌های ملی است که ۱۴ سال پیش توسط اسحاق جهانگیری وزیر دولت اصلاحات کلنگ زنی شده اما تاکنون برخلاف پیگیری‌های مکرر دارای هیچگونه پیشرفتی نیست.

مردم سراب  ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۸۲ را که یک روز به یادماندنی و تاریخی بود هرگز فراموش نمی کنند، روزی که مردم سراب شاهد جوانه زدن امیدهای بی‌شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری بودند.

در آن روز اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور و کاندیدای ضربه گیر و پوششی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات کلنگ احداث بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شمال غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید.

کلنگی که از همان روز همچنان بر زمین ماند و اینک با گذشت ۱۴ سال همچنان در سایه بی توجهی مسئولین دولت تدبیر و امید بر جای مانده و کلید تدبیر روحانی همچنان از گشودن قفل این پروژه عاجز می باشد.

یکی از هفته‌نامه‌های استانی در سال ۸۲ گفتگویی با جهانگیری انجام داده که در آن وی به تحقق این طرح و اهمیت آن اشاره کرده بود.

جهانگیری گفته بود: ممکن است اجرای یک پروژه دارای نرخ پایین بازگشت باشد اما به عنوان پشتوانه می‌تواند منطقه را متحول و ایجاد اشتغال‌زایی کند!

به طور حتم اکنون با یک یادآوری ساده توسط نماینده محترم و دیگر مدیران ارشد آقای جهانگیری با رجوع به حافظه خود در سال ۸۲ این سئوال را خواهد پرسید که پیشرفت این طرح چند درصد است آیا فازهایی از آن به بهره‌برداری نزدیک شده است.

او در جواب خواهد شنید که بعد از تنها تحول طرح تغییر زمین احداثی و حصارکشی هنوز کارخانه از دیوارهایش قد نکشیده است؛

به هر حال اینک مردم صبور و منتظر سراب چشم به کلید مردان صنعتی دولت دکتر روحانی دوخته‌اند و امیدوارند که معاون اول رئیس جمهور خود میراث وزارت صنایعش در سراب را نهایی کند و تیتر رسانه‌ها این باشد: قفل نفلین با کلید تدبیر باز شد و جهانگیری کار ناتمام خود را تمام کرد …

طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت محمد خاتمی و از سوی جهانگیری وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دستخو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان ۳۶ ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این ۳۶ ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

حال اکنون که آقای جهانگیری در کسوت معاون رئیس جمهور به همراه رئیس جمهور محترم جناب آقای روحانی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرده و مملکت را هم گذاشتند روی اتوپایلوت! و به رتق و فتق امور تبلیغاتی خود مشغول می باشند باید پاسخگوی مردم پرتلاش و سختکوش سراب که در سراب وعده های دولت هم چنان چشم انتظار تحقق وعده های چندین ساله هستند باشند.

جهانگیری در مناظره انتخاباتی به اقدامات دولت در نقاط مختلف کشور اشاره کرد ولی اسمی از آذربایجان و شمالغرب کشور نبرد!

جدای از این، رویه دولت در جریان سفر به استان ها بر این بوده که دیگر نسبت به کلنگ زنی و یا وعده جدید اقدام نکند بلکه پروژه های نیمه تمام را نهایی کنند و برای همین منظور دولت به پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند تخصیص بودجه داده است اما حال و روز این پروژه ها در سراب به شکل دیگری است.

  آنچه در این روزها و در آستانه انتخابات شاهد آن هستیم این است که دولت به جای عمل به وعده های گذشته خود در جریان این سفرها فقط وعده می دهد و باید این نکته را دوباره تأکید کرد که دیگر وقت عمل است نه وعده.

مردم سراب از وعده‌های پوچ مسئولین خسته شده‌اند و عمل و اقدام اساسی در ادامه طرح نفلین سینیت را از دولتمردان مطالبه می‌کنند.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت ۷۰ هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به ۲۰۰ هزار تن و ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم ۲ هزار نفر و غیرمستقیم ۱۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *