کاهش ۳ هزار نفری جمعیت شهرستان میانه ارمغان دولت تدبیر و امید

به گزارش پایگاه خبری –تحلیلی میانا، چند سالی است که رسانه ها و مسئولین محلی از یک هشدار مبنی بر مهاجرت بیش از حد جمعیت شهرستان میانه به کلان شهر خبر می دهند، مهاجرتی که بیش تر متوجه جوانان و به منظورکار و دست یابی به فرصت های شغلی مناسب صورت می پذیرد.

 

مرکز آمار ایران اطلاعات و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ را هفته گذشته اعلام کرد. در این آمار کل جمعیت کشور در سال ١٣٩۵ به ٧٩ میلیون و ٩٢۶ هزار و ٢٧٠ رسید که نسبت به سال ١٣٩٠ نزدیک به ۴ میلیون و ٧٧۶ هزار نفر افزایش یافته است.

 

جمعیت شهرستان میانه براساس سرشماری سال ۹۵  به ۱۸۲ هزار و ۸۴۸ نفر می رسد که نسبت به سرشماری سال ۹۰ قریب به ۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان کاهش و همچنان به یکی از قطب ها مهاجرت استان آذربایجان شرقی به سایر نقاط کشور بشمار می آید.

 

 

همچنین این آمارها نشان می دهد با توجه به آمار موجود از سال  ۷۵ تا ۹۰، در حدود ۶۰ هزار نفر از شهرستان میانه مهاجرت کرده اند که این آمار نشانگر بالا بودن شاخص مهاجرت شهرستان نسبت به دیگر شهرستانهاست که بایستی در کنترل و کاهش آن چاره اندیشی شود .

 

دولت تدبیر و امید از آغاز به کار همواره مدعی بوده که در مناطق مختلف کشور برای کاستن از فقر و بیکاری، سرمایه‌گذاری بخش خصوص را حمایت و فعال خواهد کرد اما کمتر از هفته مانده به اتمام ۴ سال دولت، شواهد و قراین نشان دهنده کارنامه نه چندان مطلوب دولتمردان در ایجاد اشتغال و جلوگیری از افزایش مهاجرت شهروندان میانه ای به سایر نقاط کشور است.

 

 

انتظار می رفت دولت تدبیر و امید با درک این مهم در شهرستان ها؛ زیرساخت های تولیدی وگردشگری را  دایر می کرد تا مانع از مهاجرت برای کار شود اما گویا این مسئله نه تنها جزو سیاست های دولت نیست بلکه ادامه سیاست های دولت کنونی این نگرانی را بیشتر کرده است که در سالیان بعد این شهرستان ها بیش از پیش جمعیت خود را از دست داده و رتبه نخست مهاجرت را همچنان به نام خود حفظ کند!

 

به راستی پذیرفتنی نیست که در گستره ای  همچون شمالغرب کشور با وجود منابع عظیم خدادادی، موقعیت استراتژیک و تکرار ناشدنی این مناطق ، وجود راههای ارتباطی از دیرباز ، دسترسی آسان و کم هزینه به اروپا ،  وجود جوانان تحصیلکرده با استعداد و نخبه، سرمایه گذارهای بومی علاقمند و متعهد،  نرخ بیکاری جزو مشکلات لاینحل آنها باشد.

 

دیریست که مسئله اشتغال جوانان این شهر در تنور گرم انتخابات پیش رو،  لقلقه ی زبان و  نطق های از پیش تعیین شده مسئولین و نامزدهای انتخاباتی شده و  هریک با ترفند و شیوه ای با مطرح کردن ایجاد بستر کار و سرمایه گذاری پس از پیروزی در ماراتن انتخابات، سعی در جلب آرای داشته اند که متاسفانه آنها به مقصود خود رسیده و اما وضعیت بیکاری نه تنها  کاهشی نداشته بلکه امروز میانه را مفتخر به کسب کرسی اول بیکاری استان نموده است.

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲ نظر

  1. بله باز هم میانه مهاجر فست شد و مطمئنا در سرشماری بعدی جایگاه چهارم استان را از دست داده و بعد از اهر و بناب قرار می گیریم و همطراز با سراب و بستان آباد و … فعلا آسان ترین راه برگزاری یک همایش مهاجر فرستی در شهرستان است که باید و باید اجرایی شود.

  2. سلام گفتن این سخنان بی فایده است الان شهرستان میانه با وجود ۳۰ درصد اب استان هنوز شهر میانه و روستاهای ان اب لوله کشی درستی ندارند ما توی نیازهای اولیه ماندیم خدمات بهداشتی ضعیفی داریم فامیلی داشتیم بخاطر خرج زیاد سفر درمانی و عکس برای بیماریش نهایتا به تهران مهاجرت کرد گفت من نمیتونم پول هزینه رفت و امد بدهم .
    تعطیلی تولیدی ها و عدم افتتاح بزرگراه ها برای رونق گردشگری و ترانزیت هم نمونه ای از اینهاست که بیکاری عملا سایه سارش بوده است افتتاح بزرگراه کمترین دستاوردش امدن دانشجویان از زنجان به میانه است .بناب فقط ۱۳ هزار دانشجو دارد که اقتصادش متحول کرده چقدر سرمایه وارد شهرش شده است .
    اتفاقا چقدر هم در مورد مشکل اب روستایی شهرستان به فرماندار نامه نوشتیم اما یکبار هم جوابیه نیامد و بی توجهی شده است توی دولت سرمایه داری کلانشهرها ارجح هستند و مشکلات شهرهای کوچک و روستاها اهمیتی ندارد نمونه ای که میبینیم وزرا به تبریز میروند ولی یکبار هم به میانه سر نمیزننذ .

    نمونه ای دیگر از توجه این دولت میگم ایا یکبار دیده اید فرماندار بعنوان معاون استاندار یکبار در جلسات استانی مشکل اب شرب شهرستان میانه و بودجه بزرگراه میانه سرچم مطرح کند اگر واقعا مطرح کرده یک تیتر خبر پیدا کنید جالب پیدا نمیشود و همه خبر ها مربوط به حیدری آزاد و خلفا پور هست .اگر دروغ میگویم بگویید دروغ میگویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *