مصرف مواد مخدر در کشور در مرز هشدار/ اراده ملی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار کمرنگ است

به گزارش پایگاه خبری _ تحلیلی میانا به نقل از فارس، یعقوب شیویاری،  با ابراز تاسف از  فوت سه هزار نفر در کشور به علت سوء مصرف مواد مخدر در سال گذشته با بیان اینکه مواد مخدر یکی از مشکلات اساسی دنیای امروز است، اظهار داشت: متاسفانه عدم نظارت بر عرضه  و اگاهی مردم باعث شده جوانان زیادی در کشور به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست بدهند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف از اینکه عرضه و تقاضای مواد مخدر در کشور به نحو احسن صورت می گیرد روش فعلی مقابله با مواد مخدر را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروزه عرضه به راحتی در کشور صورت می گیرد به گونه ای که افراد به راحتی در معرض دید مردم اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می کنند بدون اینکه با آنها برخورد شود؛  مصرف مواد مخدر زمینه بروز بسیاری از بیماری ها و آسیب های اجتماعی مانند خودکشی، افسردگی، ایدز و بزهکاری های اجتماعی را فراهم و کشور را با چالش های زیادی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه فوت سه هزار نفر به دلیل سوء مصرف مواد دخانی برازنده کشور نیست، گفت: علل اصلی روی آوردن جوانان به سمت مصرف مواد مخدر، بیکاری است؛ اگر به دنبال کاهش مصرف هستیم باید در جهت رفع معضل بیکاری گام های جدی برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه قوانین کارآمدی در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر داریم، تصریح کرد:  همسایگی ما با کشور افغانستان مزید بر علت شده و از سویی نظارت ها بر توزیع، ورود و عرضه مواد مخدر به درستی صورت نمی گیرد و نسبت به اجرای قوانین مبارزه با مواد مخدر هم تعلل می شود.

شیویاری با انتقاد از اینکه اراده ملی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور بسیار کمرنگ شده است، افزود: مواد مخدر در کشور به آسانی و به راحتی با قیمت ناچیز و اندکی به فروش می رسد بدون اینکه نظارتی بر این امر صورت گیرد.

نماینده مردم میانه در مجلس دهم، با بیان اینکه برای کنترل مواد مخدر در کشور برخورد با مافیا باید در دستور کار قرار گیرد نه خرده فروشان، گفت: متاسفانه در این رابطه دست های پشت پرده ای وجود دارد که با حمایت از مافیا جوانان کشور را به کام مرگ می فرستند؛ لازم است تمام دستگاه ها همکاری لازم را برای ریشه کن کردن مواد مخدر داشته و همچنین از نهادهای بین اللمللی درخواست کمک کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش کمپ های ترک اعتیاد جوابگوی مبارزه با مواد مخدر نیست، تصریح کرد: شاید بتوان از این کمپ ها به عنوان مسکن موقت بهره برد اما چاره کار نیست و نمی توان معضل اعتیاد را ریشه کن کرد از سویی برای

جلوگیری از روی آوردن مجدد بهبودیافتگان مواد مخدر باید برای آنها شغل پایدار ایجاد کرد تا بتوانند گذران زندگی کنند اما متاسفانه به دلیل بی توجهی به مشکلات این قشر تعداد زیادی از آنها بعد از بهبودی باز هم به سمت مصرف مواد مخدر روی می آورند.

وی با بیان اینکه  با حذف اعدام گره ای از مشکل اعتیاد باز نمی شود و باید مبارزه با مافیا مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: هر چند در برخی موارد حذف اعدام لازم است اما نیاز است زمینه های عرضه و مصرف مواد مخدر در کشور شناسایی و حذف شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر نیازمند تامین امکانات و نیروهای تخصصی ویژه است، افزود: برای جلوگیری از ورود مواد مخدر مرزهای هوایی، زمینی و دریایی باید به صورت ویژه کنترل و تقویت شوند.

شیویاری عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: هر چند ستاد می توانست در زمینه مبارزه با مواد مخدر موفق تر عمل کند اما متاسفانه در این رابطه عملکرد مناسبی نداشته است.

نماینده مردم میانه در مجلس دهم، بابیان اینکه کشفیات مواد مخدر در حوزه انتخابیه به ندرت صورت می گیرد، ادامه داد: در گذشته اگر ۳۰ در صد مواد مخدر در مرزهای حوزه انتخابیه کشف می شد در حال حاضر کمتر از ۵ درصد کشف می شود و این نشانه ضعف در اجرای قوانین است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امکانات و تجهیزات مرزبان ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به روز و پیشرفته شده و همچنین نسبت به اجرای قوانین مصوب در زمینه مواد مخدر اقدام کرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *