توصیه‌های انتخاباتی دادستان کل به مردم، رسانه‌ها و کاندیداهای ریاست‌جمهوری

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام منتظری شب گذشته در برنامه نگاه یک با تشریح آخرین اقدامات و برنامه‌های ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی و کمیته بررسی تبلیغات انتخابات ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همدلی همه دستگاه‌های ذیربط و مشارکت مردمی، انتخاباتی با شکوه، سالم و در فضایی همدلانه برگزار شود.

دادستان کل کشور در ابتدای این برنامه از برگزاری زنده مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری به دنبال تصمیم جدید کمیته بررسی تبلیغات انتخابات خبر داد و دلیل آن را پاسخ مثبت به درخواست افکار عمومی و کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت: در جلسه قبلی این کمیته بحث شد که خاطره خوبی از مناظره‌ها در اذهان شکل نگرفته و بعضا مطالب و برخوردها طوری بود که نوعی التهاب به وجود آورد؛ نگرانی‌ها این بود که خدای ناکرده در پخش زنده دوباره، مسایلی پیش آید که اخلاق انتخاباتی مخدوش شود و یا مغایر با شأن نظام باشد لذا با اکثریت آرا پخش مناظره‌ها به صورت برنامه ضبط شده تصویب شد. اما به دنبال این تصمیم افکار عمومی و کاندیداها به دنبال پخش زنده مناظره‌ها بودند و لذا در جلسه اخیر این کمیته پخش زنده مناظره‌ها تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه البته دغدغه‌های مربوط به پخش زنده مناظره‌ها همچنان باقی است گفت: با شناختی که از کاندیداهای محترم داریم می‌دانیم که شأن آنها اجل از این است که مشکلی پیش بیاید و امیدواریم این عزیزان در مناظره‌های پخش زنده که در واقع پاسخ مثبتی به خواسته مردم بود،شرایط یک مناظره خوب و اخلاقی را رعایت کنند و طرفداران آنها نیز خود را موظف به رعایت اخلاق کریمانه انتخاباتی بدانند.

منتظری با اشاره به اینکه همه افراد دارای تریبون، رسانه‌ها و طرفداران کاندیداها به اتفاق خود کاندیداها باید فضای مناسبی برای برگزاری یک انتخابات پرشور و در فضایی شاد و امیدوار را رقم بزنند گفت: زمینه استفاده عادلانه و منصفانه از امکانات رسانه‌ای از جمله صداوسیما و خبرگزاری‌ها و روزنامه ها فراهم شده است.

وی افزود: به صراحت قانون و به موجب ماده ۶۸ قانون انتخابات رسانه‌های دولتی و دارای بودجه عمومی حق ندارند له یا علیه نامزدها تبلیغ کنند البته نقد برنامه‌ها به صورت مستدل ممنوعیت ندارد و مقام تشخیص نقد هم مرجع قضایی است.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه بنا نداریم در آستانه انتخابات فضا بسته شود اظهار کرد: تمام افرادی که برای برنامه‌های انتخاباتی به استان‌ها و شهرهای مختلف می‌روند باید خطوط قرمز نظام را رعایت کنند و از طرح مباحث مغایر با احکام دین و قانون اساسی بپرهیزند و با در پیش گرفتن اخلاق کریمانه انتخابات را به برخوردهای تند و نامناسب آلوده نکنند. تصمیم دیگر در خصوص تبلیغات انتخابات استفاده قانونی و در چارچوب ضوابط و با دریافت مجوز از سالن‌های عمومی دولتی برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی است. همچنین از همه روزنامه‌ها می خواهیم که در چارچوب قانون عمل کنند و بدانند که هر روز رصد می شوند تا خدای نکرده مغایر قانون له یا علیه کاندیداها عمل نکرده باشند.

وی تاکید کرد: مطابق قانون قوه قضاییه مکلف است شعب ویژه ای به منظور رسیدگی فوری به تخلفات و جرایم انتخاباتی تشکیل دهد که بر همین اساس رییس قوه قضاییه در تاریخ ۱۸ اسفند پارسال بخشنامه‌ای در این خصوص صادر کرد و به دنبال آن ستاد رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل و دبیری معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مرکز و متناظر آن در استان ها تشکیل شده است.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه در قانون ۱۸ مورد جرم انتخاباتی تعریف و احصا شده است گفت: بر این اساس این ستاد کار خود را آغاز کرده و تبلیغات زودهنگام چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی رصد شده و در فضای مجازی بصورت ۲۴ ساعته این کار انجام می شود.

دادستان کل کشور با اعلام این که از زمان اعلام اسامی کاندیداها از سوی وزارت کشور تبلیغات آزاد است گفت: البته تبلیغات در صدا و سیما و رسانه های مکتوب عمومی و دولتی در حال برنامه‌ریزی است و روز یکشنبه هم قرعه‌کشی برنامه های تبلیغی از صداو سیما انجام می شود.

وی تصریح کرد: از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری می‌خواهم که قانون انتخابات را به اعضای ستاد های خود آموزش دهند تا مشکلی پیش نیاید و بار دیگر از کاندیداها و طرفداران آنان متواضعانه می خواهیم که قانون را رعایت کنند چون که ما تمایلی به ورود دستگاه قضایی برای برخورد نداریم و اگر البته مواردی از تخلف و جرم پیش آمد بعدا گلایه نکنند که چرا قوه قضاییه ورود کرد.

وی درخصوص فعالیت فضای مجازی در انتخابات از مداوم کانال‌ها و گروه‌های مجازی داخلی دارای مجوز و غیر مجاز خبر داد و گفت: بخشی از فضای مجازی که منشا آن در خارج کشور است نیز در حد توان رصد و برخورد مناسب خواهد شد تا دروغ پراکنی و نقشه‌های آنان به حداقل برسد چرا که آنچه برای ما مسلم است این است که دشمن از طریق فضای مجازی درصدد حمله به سلامت و صلابت انتخابات است.

منتظری تاکید کرد: امنیت کشور در هر زمان و مکانی اولویت بسیار مهم ماست و این امنیت آسان به دست نیامده و هزینه‌های فراوانی بابت آن داده‌ایم و اجازه نخواهیم داد از طریق برخی شبکه‌ها این امنیت به مخاطره بیفتد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در رسیدگی‌های خود از نظرات کارشناسان استفاده می‌کند افزود: سیستم مکالمه صوتی تلگرام به اذعان همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خلاف امنیت کشور بود و زمانی که این مقامات اطمینان بدهند که از بعد فنی مشکلات برطرف شده و اختلالی در امنیت کشور ایجاد نمی کند؛ آن وقت آزاد است.

دادستان کل کشور همچنین خواستار توجه مردم به هزینه های تبلیغات انتخاباتی از سوی کاندیداها شد و افزود: مجلس شورای اسلامی و شوراها و یا ریاست جمهوری تجارتخانه نیست که عده ای بخواهند بصورت میلیاردی، نامشروع و با پول‌های کثیف برای آن هزینه کنند. البته دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر این موارد نظارت دارد و امیدواریم با تبدیل سیاست های کلی انتخابات که اواخر سال گذشته ابلاغ شد؛ به قانون ،برای انتخابات دوره‌های بعد بتوانیم بصورت قانونی مشخص کنیم و رصد کنیم که کاندیداها چقدر هزینه کرده اند و هزینه ها را از کجا آورده اند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *