توقف تولید خودرو در “بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی” کشور و اخراج ۴۰۰ کارگر؛‌ “زاگرس‌خودرو” نفس‌های آخر را می‌کشد

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، کارخانه زاگرس خودرو بروجرد از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در زمینهٔ مونتاژ اتومبیل با کارخانجات خودروسازی پروتون مالزی آغاز کرد تا دستاورد مونتاژ این خودروی لوکس و زیبا بانام “پروتون” از شهرستان بروجرد به بازارهای فروش داخلی عرضه شود.

اما این‌همه ماجرای تولیدات این کارخانه مونتاژ‌گر خودرو در غرب کشور نبود تا با راه‌اندازی خطوط مونتاژ خودروهایی نظیر پروتون جن-۲، پروتون واجا و پروتون ساگا آوازه تولیدات خود را به سراسر کشور گسترش داده و زمزمه‌های رونق اقتصادی در استان لرستان را با توسعه فعالیت‌های صنعتی خود به ارمغان آورد.

آغاز مشکلات زاگرس خودرو و تعطیلی تولید خودرو در دولت یازدهم

بااین‌حال خط تولید کارخانه زاگرس خودرو در آذرماه سال ۹۱ به دلیل مشکلات مالی با افزون بر ۴۵۰ کارگر خود برای نخستین بار اعلام مشکل کرد ولی فعالیت خود را با تولید اتومبیل‌های پی‌کاپ پارس‌ خودرو از سر گرفت و در دهه فجر سال ۹۳ خط تولید خودرو MVM 530 به مجموعه تولیدات این شرکت خودروسازی افزوده شود.

با اینکه مدیران این کارخانه در همان زمان وعده داده بودند در نیمه دوم سال ۹۲ تعداد خودروهای تولیدی در این کارخانه از سه هزار دستگاه با راه‌اندازی مجدد این کارخانه تا سال ۹۴ به بیش از ۱۰ هزار خودرو با قطعات و موتور جدید برسد اما این وعده ختم به  تعطیلی همین خط تولید خودرو در این کارخانه شد.

این شرکت خودروسازی که بیم و امیدهای فراوانی برای ادامه فعالیت آن مطرح می‌شد در سال ۹۴ به دلیل وقوع برخی مشکلات در زمینهٔ کاهش بازار خرید خودروهای تولیدی به‌ناچار خط رنگ‌آمیزی پراید را در کنار مونتاژ خودروی MVM 530 راه‌اندازی کرد و همچنان به فعالیت محدود خود ادامه داد تا در روزهای ابتدایی سال گذشته خبری از فعالیت همین خطوط تولید محدود مبنی بر تعطیلی آن‌ها و تعدیل نیروهای آن منتشر شود.

پس‌ از این قضایا بود که مسئولان استانی به فکر واگذاری این شرکت خودروسازی به بخش خصوص افتادند تا با دعوت از سرمایه‌گذاری خودروسازی زاگرس خودرو پس از مدت‌ها رکود محسوس و به حداقل رسیدن تولیدات آن در دو سال گذشته، به نام عظیم خودرو تغییر نام داده و این بار با پشت سر گذاشتن هفت‌خوان رستم، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی بخش خصوصی کشور با نام تجاری “عظیم خودرو” مجوز فعالیت اخذ کند.

بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور اسیر بی‌تدبیری‌ها

اما این تغیر نام نیز نتوانست زاگرس خودروی بروجرد را از بحران ناشی از ناکارآمدی و یا زمزمه تحریم‌هایی که اجازه عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی را نمی‌داد، رها سازد تا پس‌ازاین همه حرف‌وحدیث زاگرس خودرو بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور اسیر در ورطه بی‌تدبیری‌ها امروز تنها با کمتر از ۴۰ نیروی کار که عمدتاً نگهبان هستند به فعالیت خود بدون تولید که رسالت اصلی این کارخانه است، ادامه دهد.

با تعطیلی این کارخانه بزرگ که در مجموع و به‌تدریج حدود ۴۵۰ کارگر خود را در سال‌های اخیر اخراج کرده بود کارگران زاگرس خودرو نیز به جمع دیگر کارگران مأیوس شده از صنعت این شهرستان پیوستند تا چشم‌انتظار وعده‌های بی‌تدبیر مسئولان در رفع مشکلات خود اعم از حقوق‌های معوقی باشند که خود این کارگران میزان آن را ۶ ماه به بالا ذکر می‌کردند.

هرچند خبر تعطیلی کارخانه زاگرس خودرو بروجرد برای شهروندان این دیار خبر تازه‌ای نیست و همه می‌دانند زاگرس خودرو نفس‌های آخر خود را می‌کشد اما در روزهای اخیر با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های کشور بار دیگر خاطرات تلخ افول صنعت بروجرد در سال‌های اخیر در اذهان مردم این دیار زنده شد.

“کج دار و مریز” کارگزاران دولتی در استان لرستان

البته مسئولان استانی و شهرستانی که خود کارگزاران دولتی هستند هیچ‌کدام در مصاحبه‌های منتشرشده در واکنش به این موج رسانه‌ای خبر تعطیلی زاگرس خودرو را تائید نکرده و حتی آن را تکذیب کرده‌اند و وعده بازدید قریب‌الوقوع وزیر صنعت، معدن و تجارت از این کارخانه را داده‌اند تا شرایط به وجود آمده از بحران صنایع بروجرد را عادی نشان دهند.

محسن از کارگرانی است که در جریان تعدیل نیرو از این کارخانه اخراج شده و گفت: از همان موقع ما از ۶ تا ۱۰ ماه حقوق معوقه داشتیم اما وقتی زمزمه تعطیلی کارخانه به گوش رسید به دلیل رعب و وحشتی که مدیران در این کارخانه ایجاد کرده بودند که در صورت اعتراض به این رویه معترضان اخراج می‌شوند، نتوانستیم مطالبات خود را از مدیران کارخانه بگیریم.

وی افزود: البته چند باری هم به‌صورت پراکنده به فرمانداری و اداره کار مراجعه کردیم اما آن‌ها هر بار وعده پیگیری می‌کنیم به ما دادند تا تجمعات کارگری نظیر دیگر کارخانه‌ها شکل نگیرد.

غلامرضا از شهروندان اشترینانی است که به گفته خود ۱۰ سال سابقه کار در این کارخانه دارد و اینک اما خانه‌نشین و مسافرکش شده است. وی بیان کرد: پس از اخراج از کارخانه به ما گفتند در اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کنیم و اکنون پس از دو سال ثبت‌نام خیری از این کار هم نصیبمان نشده و همچنان بیمه بیکاری ما برقرار نشده است.

وی افزود: در اینکه خط تولید خودرو در این کارخانه از دو سه سال پیش جمع شده و در این مدت تنها خط رنگ‌آمیزی اتاقک خودروها فعال بوده شکی نیست و عملاً این کارخانه تولیدی ندارد و در حال حاضر همان خط رنگ‌آمیزی هم متوقف‌شده و چند تا از نگهبانان برای محافظت از اموال موجود در این کارخانه به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند.

از انتشار خبر تعطیلی کارخانه در رسانه‌های مختلف تعجب می‌کنیم

این در حالی است که حسین گودرزی مدیر کارخانه عظیم خودرو فعلی و زاگرس خودرو سابق، تعطیلی این کارخانه را قویاً تکذیب کرد و گفت: از انتشار خبر تعطیلی کارخانه در رسانه‌های مختلف تعجب می‌کنیم، نباید فعالیت‌های تولیدی این کارخانه مورد بهره‌برداری‌های سیاسی قرار گیرد چراکه هدف ما تولید و اشتغال است و مطمئناً امسال وضعیت عظیم خودرو به‌مراتب از سال‌های گذشته بهتر خواهد شد.

البته این ابراز تعجب امری عادی است چراکه روند تعطیلی زاگرس خودرو به دو سال گذشته برمی‌گردد و این روزها به گفته مدیر این کارخانه هرچند هیچ‌گونه اعلامی مبنی بر تعطیلی به ادارات صنعت و معدن و کار استان از سوی این کارخانه وصول نشده اما خط تولید خودرو از مدت‌ها پیش در آن متوقف‌شده است.

مدیر کارخانه عظیم خودرو اظهار داشت: از سال ۸۷ با توجه به تشدید تحریم‌ها و قطع ارتباط با پروتون این کارخانه وارد یکسری مشکلات شد اما در سال‌های گذشته به‌صورت بعضاً پیوسته و یا منقطع با دیگر شرکت‌های خودروسازی کشور همکاری‌های زیادی داشته که از آن جمله قرارداد رنگ‌آمیزی پراید برای شرکت پارس‌خودرو و تولید خودروی نیسان پی کاپ برای پارس‌خودرو بوده و در سال‌های گذشته بعضاً با حداقل ظرفیت با توجه به شرایط بازه زمانی در این کارخانه فعالیت‌هایی صورت گرفته و هیچ‌گاه به‌صورت مطلق تعطیلی وجود نداشته و همواره کارخانه فعالی بوده و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داده است.

زاگرس خودرو به نام عظیم خودرو تغییر نام داد

وی بابیان اینکه پروانه بهره‌برداری این کارخانه دو روز پیش از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان بانام عظیم خودرو دریافت شده است، عنوان کرد: در حال حاضر قرارداد این شرکت با شرکت فوتون چین نهایی شده و تمامی مجوزهای این محصول تولیدی از اداره صنایع و محیط‌زیست استان دریافت شده و از نیمه دوم سال محصول انحصاری کارخانه خودروسازی عظیم خودرو بروجرد وارد بازار می‌شود.

گودرزی با اشاره به فعالیت ۹۲ کارگر در خط تولید این کارخانه بیان کرد: علاوه بر قرارداد تولید خودرو، قرارداد رنگ‌آمیزی خودرو پادرا با شرکت زامیاد در اردیبهشت‌ماه نهایی شده و عملیات این خط تولید نیز آغاز می‌شود و علاوه بر این با دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز در حال مذاکره به‌منظور عقد قراردادهای همکاری تا پیش از رسیدن به نیمه دوم سال و تولید خودرو انحصاری این کارخانه هستیم.

مدیر کارخانه عظیم خودرو بروجرد ادامه داد: سال گذشته نیز برای شرکت زرین خودرو عملیات رنگ‌آمیزی انجام‌شده و امسال بنا داریم خط جوش بدنه، رنگ و مونتاژ را در این کارخانه راه‌اندازی کرده و محصول این کارخانه را روانه بازار کنیم.

توقف کامل تولید در بزرگ ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور

البته این اظهارات نشان می‌دهد که کارخانه زاگرس خودرو تاکنون تولید خودرو نداشته و به‌صورت مقطعی خط تولید رنگ‌آمیزی خودرو را برای دیگر شرکت‌های خودروسازی کشور در اختیار داشته تا به‌اصطلاح نگویند این کارخانه تعطیل‌شده است.

گودرزی البته وجود مطالبات حقوقی چندماهه کارگران این کارخانه را نیز قویاً تکذیب کرد و گفت: در بین کارخانه‌های بروجرد تنها کارخانه‌ای که بیمه و طلب کارگران آن به‌روز و در حد صفر است کارخانه عظیم خودرو است و هیچ‌گونه حقوق معوقه نداریم و این شرکت تا پیش از عید حقوق وعیدی کارکنان خود را پرداخت کرده است.

البته مدیر کارخانه حرفی از معوقات حقوقی کارگران اخراج شده از این کارخانه که همچنان در انتظار دریافت حقوق‌های معطل‌مانده خود هستند نزد.

تحریم‌ها و رقابت ناسالم میان خودروسازان داخلی عوامل رکود زاگرس خودرو

عبدالعلی گیوه‌کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد، بابیان اینکه در حال حاضر ۴۲ کارگر در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند، گفت: زاگرس خودرو از ابتدا سازنده خودرو پروتون بود و با اعمال و تشدید تحریم‌ها و عدم واگذاری سفارش و رقابت ناسالم، این خودرو از این کارخانه گرفته شد و این نقطه تبدیل به گرفتاری این شرکت شد.

وی بابیان اینکه عدم همکاری شرکت پروتون با زاگرس خودرو عاملی برای ناتوانی زاگرس خودرو در ادامه فعالیت شد، عنوان کرد: بی‌شک تشدید تحریم‌های خارجی ایران سبب شد شرکت پروتون سفارش‌های خود را به این شرکت ندهد و خط تولید این خودرو در سال ۹۱ متوقف شود و پس‌ازآن این شرکت رو به ‌حق العمله کاری و رنگ‌آمیزی خودروها آورد تا مزدی بابت این کار دریافت کند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تحریم‌های وقت و رقابت ناسالم میان خودروسازان داخلی را دو عامل اصلی  رکود این شرکت دانست و بیان کرد: در این چهار سال دولت فعلی دو سال با تصویب برجام گرفتار بودند و از آن به بعد هم که بدهی این شرکت بالای ۱۳۰ میلیارد تومان به قسمت‌های مختلف بود که با برجام و امثال آن رفع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بلایی که به سر کارخانه زاگرس خودرو در مقطعی آمد به دلیل تحریم‌ها، رقابت ناسالم و عدم مدیریت صحیح در موقع بحران سبب شد این شرکت به‌طور کامل نابود شود و شرکت دیگری سهام این شرکت را خریداری کند و حتی ۳۰ درصد قیمت کارخانه را بابت تسویه بدهی آن پرداخت نکند.

گیوه کی تلاش برای حرکت به سمت احیای این کارخانه را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک کارگاه‌های بحران دار بروجرد موجود است که با شکست مذاکرات قبلی این شرکت ورشکسته و تعطیل شد والان هم با چنگ و دندان حفظ‌شده و با شرکتی چینی در حال نهایی کردن قرارداد است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *