تلویزیون فرانسه: «سلطان ترکیه» همیشه دغدغه احیای امپراتوری عثمانی را دارد

به گزارش میانا، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پنجم تلویزیون فرانسه اعلام کرد «سلطان ترکیه» (رجب طیب اردوغان) در قرن بیست و یکم به دنبال تمامیت‌خواهی و کیش شخصیت برای خود است. (کیش شخصیت پدیده‌ای است که در آن یک شخص با استفاده از رسانه‌های گروهی و تبلیغات سیاسی از خود وجههٔ عمومی آرمانی و قهرمانانه‌ای ارائه می‌دهد.)

شبکه پنجم تلویزیون فرانسه در گزارشی به تلاش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای یکه‌تازی در ترکیه پرداخت و اعلام کرد اردوغان که رقبایش او را «سلطان» می‌نامند از ۱۴ سال پیش مقتدرانه زمام امور کشورش را در دست گرفته است. او اکنون می خواهد کل قدرت را در ترکیه در دست گیرد و به همین منظور با برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در نظر دارد کنترل کامل ترکیه را در دست گیرد. این همه پرسی قرار است روز یکشنبه هفته پیش رو برگزار شود.

اردوغان در این مدت تلاش کرده است که آنچنان کیش شخصیتی از خود بسازد که ترکیه مدرن تاکنون نظیر آن را به خود ندیده است.

این روزها در همه خیابان‌های شهرهای ترکیه تصاویر رجب طیب اردوغان بر در و دیوار و خودروها دیده می‌شود. بر روی همه این تصاویر نیز کلمه «اِوِت» به معنی آری (رای مثبت در همه‌پرسی قانون اساسی) نوشته شده است. همه این تصاویر در راستای تبلیغات همه‌پرسی افزایش اختیارات اردوغان است که قرار است روز یکشنبه هفته آینده برگزار شود. او خود را مردی خدایی و مدافع ترکیه بزرگ در مقابل غرب می‌داند.

تلویزیون فرانسه در ادامه این گزارش افزود: او در سخنانی در همین باره می‌گوید: «ما بر مشکلات فائق خواهیم آمد. هر چند که کشورهای خارجی تلاش می کنند جلو راه ما را بگیرند اما من برای رسیدن به این هدف از ۴۰ سال پیش تاکنون مبارزه می‌کنم.»

از زمانی که کوتای نافرجام ماه ژوییه گذشته در ترکیه روی داده است و درخواست وی از مردم برای مقاومت در شبکه های اجتماعی صورت گرفت، دغدغه اردوغان این است که به تنهایی بر ترکیه حکومت کند و هیچ کس در کشور مخالف او نباشد.

در محلی که اردوغان در استانبول به دنیا آمده است مردم بی قید و شرط از او حمایت می‌کنند و او را رئیس می‌نامند.

در ادامه این گزارش آمده است: رجب طیب اردوغان کاخی برای خود ساخته است که از کاخ ورسای فرانسه چهار برابر بزرگتر است. او همیشه دغدغه احیای امپراتوری عثمانی را دارد. او در راه رسیدن به هدف خود سیاست سرکوب مخالفان و بازداشت آنها را در پیش گرفته است.

به طوری که از شش ماه پیش تاکنون در راستای سیاست‌های سرکوبگرانه وی بیش از ۱۵۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

بلنت اوزدوگان، مدیر مسئول روزنامه حریت، می‌گوید اردوغان طی ۱۵ سال به تدریج همه قدرت لازم برای حکومت کردن بر ترکیه را به دست آورد. او نظامی را بر کشور تحمیل کرده است که خودش تنها رئیس آن است. حتی در حزب عدالت و توسعه نیز همه تصمیم‌گیری‌های با اوست. به هر حال، در همه‌پرسی که روز یکشنبه در کشور برگزار خواهد شد مردم دو گزینه پیش رو ندارند: یا با دادن رای خیر، دموکراسی در کشور ما نجات پیدا می کند تا با دادن رای آری، استبداد و تمامیت خواهی در کشور قانونی خواهد شد. نتیجه آنکه رجب طیب اردوغان اکنون مظهر انحراف مستبدانه فردی است که خود را سلطان ترکیه در قرن بیست و یکم می‌داند.

تلویزیون فرانسه اضافه کرد: خوب باید به این واقعیت نیز اشاره کنیم که اردوغان از پایگاه مردمی قوی برخودار است و این پایگاه مردمی با توجه به بهبود شرایط اقتصادی که در سال‌های حکومت حزب عدالت و توسعه حاصل شده است به هر قیمتی پشت سر اردوغان هستند و در این همه‌پرسی نیز به نفع او رای خواهند داد، اما از این طرف هم باید به این واقعیت اشاره کنیم که ترکیه کشوری پایبند به دموکراسی و آزادی های اساسی است. از زمانی که نظام جمهوری در ترکیه بنیان نهاده شده است یعنی از سال ۱۹۲۳ تاکنون بسیاری از مردم این کشور به لائیسیته پایبند شده‌اند. اما از زمانی که کودتای نظامی در این کشور روی داده است و پاکسازی های گسترده و بی‌سابقه در نهادهای کشوری و لشکری ترکیه انجام گرفته است، اردوغان همه این اصول را متلاشی کرده است.

تلویزیون فرانسه افزود: اکنون این سئوال مطرح شده است که اردوغان بعد از آنکه قانون اساسی کشور را تغییر دهد و اختیارات خود را افزایش دهد ممکن است پا را از این هم فراتر نهد و این چیزی است که در جناح خودش نیز برخی نگران آن هستند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *