پل دختر میانه؛ اثر ثبت ملی یا زباله‌دانی تاریخی/چگونه به استقبال مسافرین نوروزی می رویم!+تصاویر

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، تاریخ بنای پل دختر میانه به اواخر قرن پانزدهم می رسد. سنگ بنایی تاریخ مرمت پل را به وسیله شاه بیلم (باسو) به سال ۱۵۱۷ نشان می دهد، گویا نوشته دیگری تاریخ مرمت دوباره آن را به سال ۱۶۷۳ قید کرده اند. در اواخر قرن هیجدهم پل مذکور بهوسیله آقامحمدخان قاجار تعمیر و چون در سال ۱۳۱۳ دو طاق آن شکست برداشته و محتاج به تعمیر و عوض نمودن طاقها بود، لذا در همان سال و بعد طبق دستور اداره کل باستان شناسی، تعمیر طاق و خاکریزی طرفین پل انجام یافته است.

 

در حال حاضر حریم این پل  که به نوعی نماد تاریخی شهرستان میانه به شمار می آید با نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های خانگی پرشده و نگهبان یا محافظی نیز برای حفاظت از این اثر باستانی وجود ندارد.

 

درحالی شهرستان میانه تعطیلات نوروزی سال ۹۶ را پشت سر می گذارد که نه تنها وضعیت این پل بلکه بسیاری از آثار تاریخی آن حال و روزی مشابه آن را دارد.

 

شهرستانی که با بیش از ۲۰۰ اثر ثبت ملی بیش ترین آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی را در خود جای داده حالا با یدک کشیدن واژه فرمانداری ویژه تنها سهم آن از اداره میراث فرهنگی و گردشگری یک دفتر نمایندگی با نفر نیرو می باشد.

 

نباید فراموش کرد یکی از وعده های دولت تدبیر این بود که گرانی را با فکر و برنامه کنترل و کاهش خواهد داد و بیکاری را با روش‌هایی چون توجه به صنعت، کشاورزی و گردشگری کاهش خواهد داد و بیکاری را به نُرم جهانی خواهد رساند.

براستی خودتان قضاوت کنید میهمانان و رهگذرانی که شاید برای چند لحظه در کنار این پل تاریخی برای انداختن چند عکس یادگاری توقف می کنند با مشاهده این صحنه ها چه ذهنیتی از شهرستان میانه در آنها خلق و ماندگار خواهد شد و با این وضعیت چه اشتغال و توسعه گردشگری امکان پذیر خواهد بود.

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *