معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی: با دست خالی اقدامات خوبی در بخش عمرانی صورت گرفته، استان بدون اتکا به منابع دولتی قابل اداره است

به گزارش ميانا به نقل از ایرنا، محمدصادق پورمهدی روز یک شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: مردم شرایط کشور را بهتر از همه می دانند و تاثیرپذیری استان از این شرایط انکارناپذیر است، اما با اینحال اقدامات خوبی در استان صورت گرفته و طرح های عمرانی متوقف نشده است.

وی گفت: طرح های نیمه تمام زیادی در سطح استان وجود دارد و از هرجایی درخواستی شده بدون انجام مطالعات و تامین منابع مالی، کلنگ زنی شده و تعداد پروژه های زخمی و نیمه تمام استان سه هزار پروژه است.

پورمهدی اعلام کرد: اگر با هزینه های امروز برآورد کنیم، برای اتمام این طرح ها بیش از 300 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و باید بودجه عمرانی 30 سال استان را صرف اتمام این پروژه ها کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این پروژه ها را تمام کنیم هنر کرده ایم و مردم قطع یقین خواستار اتمام این پروژه ها هستند و تا قبل از اتمام آن ها طرح عمرانی جدیدی را آغاز نخواهیم کرد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی به اولویت های برنامه ای این معاونت اشاره کرد و گفت: طرح های نیمه تمام در بخش زیرساخت از جمله حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی از جمله اولویت های استان است و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و مردم در جریان اقدامات هستند.

پورمهدی اعتبارات عمرانی استانی را سه هزار و ملی را هفت هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: حتی در صورت تخصیص تمام این اعتبارات نمی توان طرح عمرانی قابل توجهی در استان اجرا کرد و باید بیشتر بر اعتبارات غیردولتی و شهرداری ها و بخش خصوص روی بیاوریم.

وی افزود: در یک سال و اندی گذشته از قابلیت های بخش خصوصی به خوبی استفاده شده و با همکاری این بخش اقدامات خوبی در بخش عمرانی استان صورت گرفته است.

پورمهدی گفت: بیش از 85 درصد بودجه به پرداخت حقوق و یارانه اختصاص می یابد و بودجه ای برای عمران نمی ماند، از این رو ناگزیر از مشارکت دادن بخش غیردولتی و شرکت های خصوصی در طرح های عمرانی هستیم.

وی همچنین به اقدامات دولت در بخش جاده اشاره کرد و گفت: به رغم اعتبارات کم عمرانی در مدت یکسال گذشته 30 کیلومتر از بزرگراه تبریز – اهر زیر بار ترافیک رفته است، در حالی در هشت سال گذشته حتی یک کیلومتر هم افتتاح نشده بود.

پورمهدی گفت: 15 کیلومتر از بزرگراه بستان آباد – سراب، 20 کیلومتر از بزرگراه مرند – جلفا و 15 کیلومتر از مرند – خوی در سه ماه آتی به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: البته در این خصوص باز هم متکی به اعتبار دولتی نشدیم و در طرح مرند – جلفا از اعتبارات منطقه آزاد، برای خواجه – ورزقان از اعتبارات مس سونگون و برای آزاد راه تبریز – سهند از اعتبارات شرکت سهند استفاده کردیم.

پورمهدی گفت: ساخت راه آهن میانه – تبریز نیز در حال انجام است و تلاش می کنیم تا پایان دولت یازدهم تا ایستگاه بستان آباد را به بهره برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در آزاد راه تبریز – بازرگان نیز که به صورت ' بی.او.تی' (BOT) و از محل اعتبارات فاینانس اجرا خواهد شد، در مراحل نهایی امور اداری قرارداریم و با تایید وزارت راه و شهرسازی، پیمانکار کار ساخت را آغاز خواهد کرد.

وی گفت: در بخش درمان نیز در سالجاری علاوه بر بهبود خدمات درمانی، دو بیمارستان در شهرهای مرند و چاراویماق افتتاح شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: در مسکن مهر نیز زیرساخت ها را که در ساخت مسکن مهر توجهی به آنها نشده بود، فراهم کرده ایم و خدمات روبنایی را نیز در همین بخش ایجاد کردیم که بیشتر این اقدامات با اعتبارات غیردولتی و مشارکت مردم و بخش خصوصی بود.

پورمهدی همچنین به طرح های عمرانی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: 62 شهرداری در استان وجود دارد که توانمند کردن آنها و استفاده از اعتبارات این بخش عمران استان را به دنبال داشته است.

وی افزود: هم اکنون در تبریز ده ها پروژه اجرا می شود که از نظر هماهنگی و مدت اجرا و تامین اعتبار در تاریخ این شهر بی سابقه است.

وی گفت: به رغم کمبود اعتبارات در بخش عمران نه در حد رضایت کامل بلکه در حد توان و چارچوب قانونی کار کرده ایم.

پورمهدی همچنین در خصوص جذب مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در بزرگراه اهر – تبریز افزود: 30 کیلومتر دیگر از این طرح به پیمانکار واگذار شده و برای 40 کیلومتر دیگر از خواجه تا گویجه بئل در بودجه سال اتی 150 میلیارد ریال اعتبار برای ان در نظر گرفته شده و این در حالیست که هزار میلیارد ریال برای اجرای این قسمت باقیمانده نیاز است.

وی گفت: با توجه به پرتردد بودن این جاده، امکان ورود بخش خصوصی فراهم است و بخش خصوصی می تواند با اخذ عوارض هزینه های خود را جبران کند.

پورمهدی به طرح قطار شهری تبریز که ساخت آن از سال 80 و به صورت مشارکت پنجاه – پنجاه دولت و شهرداری اغاز شده است، اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال های گذشته شهرداری به تعهد خود عمل نکرده و اجرای این طرح طولانی شده است.

وی گفت: البته شهرداری در سال جاری دو هزار و 500 میلیارد ریال به این طرح کمک کرده است، اما برای بهره برداری از خط یک تاکنون 10 هزار میلیارد ریال هزینه شده 10 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

پورمهدی اظهار کرد: حفاری ها در این خط تمام شده و در مرحله تملک ایستگاه ها و ریل گذاری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته فاز یک خط یک آماده بهره برداری است و با ورود دو رام دیگر، این فاز در پنج یا شش ماه آتی به بهره برداری می رسد.

وی افزود: خط دو هم از مبدا قراملک به طول 700 متر حفاری شده و با توجه با اینکه ساخت هر کیلومتر متر هزار میلیارد ریال هزینه دارد از این رو در این بخش نیز باید به دنبال منابع غیردولتی و خصوصی باشیم.

پورمهدی گفت: اجرا از طریق اعتبارات فاینانس، BOT و یا انتشار اوراق مشارکت که دو هزار میلیارد ریال تا دهه فجر انتشار می یابد، از دیگر راهکارها برای ساخت خط قطار شهری در تبریز است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بودجه عمرانی استان در سال 94 افزود: در لایحه بودجه سال آتی، پنج تا شش درصد به بودجه عمرانی استان اضافه شده اما با نفت زیر 50 دلار امکان تحقق آن بعید است و باید به دنبال منابع غیردولتی در تامین اعتبار طرح های عمرانی باشیم.

پورمهدی حمایت از بخش خصوصی را از اولویت های استان برشمرد و گفت: ضمن معرفی پتانسیل های گردشگری و صنعتی استان، از سرمایه گذاران در طرح های خدماتی و رفاهی و گردشگری حمایت می کنیم و با رانت خواری در این زمینه نیز به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی با انتقاد از رویکرد دولت محوری در بین مدیران اظهار کرد: متاسفانه رویکرد خصوصی گری در مدیران جانیافتاده و نگاهشان همچنان دولتی است و منتظر اعتبارت دولتی هستند و احساس می کنند با ورود بخش خصوصی، جایشان تنگ تر خواهد شد که باید این نگرش را تغییر دهیم.

پورمهدی همچنین به خلا قانونی بند ن تبصره 3 قانون بودجه 93 و تبدیل به احسن املاک مازاد ادارات دولتی اشاره کرد و گفت: دولت باید اختیارات بیشتری به استان بدهد تا مسوولان استانی به دنبال تامین منابع مالی برای طرح های عمرانی باشند.

وی به خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز نیز اشاره کرد و گفت: این یک طرح پدافند غیرعاملی است و چون خط یک مشکلاتی داشت این طرح به صورت جایگزین و از محل اعتبارات فاینانس در حال اجراست.

پورمهدی همچنین به مشکل تامین آب آشامیدنی تبریز اشاره کرد و گفت: نمی توان تنها به تامین آب از استان آذربایجان غربی تکیه کرد و باید به دنبال آب پایدار برای تبریز باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث دریاچه ارومیه نیز باید به دنبال تامین آب پایدار باشیم و طبق هماهنگی که با ستاد احیا انجام شده علاوه بر تکمیل تصفیه خانه اول، دو تصفیه خانه دیگر در تبریز ساخته می شود تا آب وارده از زرینه رود دوباره به دریاچه ارومیه بازگردد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *