ادعای مقامات آمریکایی: چین در حال تکمیل زیرساخت‌های موشکی خود در دریای جنوبی است

به گزارش میانا، باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ دو مقام آمریکایی که نام آن‌ها فاش نشده است مدعی شدند چین در آستانه تکمیل زیرساخت‌های لازم برای استقرار سامانه موشکی زمین به هوا در جزایر مصنوعی دریای جنوبی این کشور است. رویترز از این خبر با عنوان آزمونی زودهنگام برای دولت “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور جدید آمریکا، یاد کرد.

ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی بار‌ها وعده داد با تحرکات پکن در دریای جنوبی چین مقابله می‌کند.

دریای جنوبی چین به دلیل میزبانی از یک سوم تجارت دریایی جهان دارای موقعیت استراتژیک ویژه‌ای است. چین تقریبا مالکیت تمام آب‌های این ناحیه را تحت حاکمیت خود قرار داده است. کشورهای فیلیپین، تایوان، برونئی، مالزی و ویتنام نیز هر یک مدعی حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا هستند و به همین دلیل دریای جنوبی چین به یکی از پرمناقشه‌ترین مناطق شرق آسیا تبدیل شده است.

این دو مقام آمریکایی مدعی شدند پکن در حال ساخت تأسیساتی با سقف متحرک در جزایر “سوبی”، “میسچیف” و “فیری” است. هر سه جزیره نامبرده مصنوعی هستند و پکن با اهداف مشخصی دستور ساخت آن‌ها را صادر کرده است. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند چین قصد دارد در این جزایر تاسیساتی بنا کند که قابلیت ذخیره‌سازی موشک و جنگ‌افزار را داشته و هنگام لزوم از این جزایر به عنوان پایگاه شلیک موشک استفاده کند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکایی در این باره گفت: دور از ذهن است اگر فکر کنیم چین در دریای جنوبی چین، بنایی را بی‌دلیل بسازد. این سازه شبیه تاسیساتی است که سامانه‌های موشکی زمین به هوا در آن‌ها مستقر می‌شوند. می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که هدف از ساخت این تأسیسات نیز همین است.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی مدعی شد ساختمان‌های ساخته شده در جزایر دریای جنوبی چین ۲۰ متر طول و ۱۰ متر ارتفاع دارند.

یکی از سخنگوهای پنتاگون در این باره گفت: واشنگتن به سیاست نظامی نکردن دریای چین جنوبی پایبند است و از همه کشورهای دارای سهم در این آب‌ها می‌خواهد بر اساس حقوق بین‌الملل عمل کنند.

سفارت چین در واشنگتن حاضر به ارائه اظهار نظری در این مورد نشد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *