کبک بزرگترین مانع در برابر آفت سن گندم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگار میانا، سن گندم را یکی از آفات کلیدی و خطرناک مزارع غلات عنوان کرد و افزود: هر عدد سن مادری در متر مربع از یک هکتار مزرعه قادر است، بسته به نوع محصول بین ۸۰ تا ۱۲۵ کیلو خسارت وارد کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه با اشاره به نقش موثر اکوسیستم طبیعت و بویژه کبک در از بین بردن برخی آفت ها از جمله سن گندم، اظهار داشت: با آغاز فصل سرما و بارش برف برخی از روستاییان اقدام به شکار و زنده گیری کبک ها می کنند در حالی که این پرنده یکی از مهمترین مانع ها در برابر آفت سن گندم است.

 

وی افزود: درصورتی که روستاییان از فواید پرندگان برای باغ ها و مزارع خود آگاه باشند نه تنها پرندگان را شکار نمی کنند بلکه اجازه شکار آن را به دیگران نیز نمی دهند.

 

 

رحیم زاده، گفت: سن گندم به منظور عبور از شرایط دیاپوز زیر پوشش بوته‌ها در ارتفاعات رفته و کبک نیز برای تغذیه از بذور گیاهان پوشش بوته‌ها را بر هم زده و سن‌ها را شکار می‌کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه با بیان اینکه هر کبک قادر است روزانه ۲۰ تا ۵۱۰ عدد سن شکار کند، افزود: به طور متوسط هر کبک طی مدت حضور خود در کوهستان حداقل ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ عدد سن را شکار می‌کند و از آلودگی به طور میانگین یک تا دو هکتار مزارع گندم به این آفت جلوگیری کند.

 

وی اظهار کرد: حال اگر در هر دره و کوهستان جمعیت قابل توجهی کبک حضور داشته باشد، ضمن زیبا و مفرح بودن طبیعت به مرور جمعیت سن غلات نیز به تعادل خواهد رسید و همه ساله از آلودگی مزارع و خسارات جبران‌نباپذیر و مصرف سموم شیمیایی در مزارع جلوگیری خواهد شد.

 

رحیم زاده افزود: با آموزش روستاییان و ارائه توصیه های لازم برای حفظ حیات وحش طبیعت به مردم شاهد کاهش آمار شکار این موجود تاثیر گذار در از بین بردن آفت خواهیم بود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده شکارچیان غیرمجاز موارد را به ماموران حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

 

 

گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.

 

 

اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغییر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

 

 

گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته واز نظر اقتصادی و تامین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

 

امسال برداشت محصول گندم از نیمه دوم خرداد ماه در شهرستان میانه آغاز و و بیش از ۱۳۰ هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شد که این موضوع بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش روستاییان به منظور جلوگیری از فعالیت شکارچیان کپک در منطقه بیش از پیش می افزاید.

 

 

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *