هزینه یک ماه حقوق کارمندی برای چند روز سفر کفایت می‌کند؟

به گزارش میانا به نقل از میزان، با نزدیک شدن به ایام نوروز و اشتیاق مردم برای سفرهای زیارتی و سیاحتی آژانس‌های مسافرتی فرصت را مغتنم شمرده و از این شرایط پول خوبی به جیب می‌زنند.

این در حالی است که آژانس‌های مسافرتی پس از ایام نوروز اقدام به کاهش نرخ تورهای خود می‌کنند و در این میان سازمان میراث فرهنگی نیز بارها اعلام کرده که افزایش نرخ تور گردشگری در ایام نوروز رخ نخواهد داد. اما در واقعیت امر با بررسی تعداد محدودی از آژانس‌های مسافرتی به راحتی به گرانی و افزایش قیمت برخی از تورهای مسافرتی برای ایام خاص پی برد و این در حالی است که قیمت تورهای داخلی و خارجی برای نوروز حداقل دو برابر افزایش یافته است.

یکی از سفرهایی که توسط همه دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه تورهای داخلی فروخته می‌شود، مربوط به جزیره کیش است. در حالی که تور گردشگری کیش برای قبل از ایام نوروز برای سه شب حدود ۷۰۰ هزار تومان در کمترین قیمت اعلام شده تنها قیمت بلیت رفت و برگشت به جزیره کیش در محدوده ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.

با این تفاسیر نرخ تور گردشگری کیش در ایام نوروز برای هتل سه و چهار ستاره آن هم به مدت سه شب از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بالا قیمت گذاری شده که این نرخ پس از ایام عید حدود ۵۰۰ هزار تومان افت خواهد کرد و در مجموع می توان گفت، نرخ تورها با تغییرات هزینه بلیت هواپیما، نوساناتی را تجربه می کنند.

علاوه بر این در هفته دوم نوروز، قیمت تور گردشگری کیش در آژانس‌های دیگر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای دو شب اقامت در هتل ۴ ستاره به بالا، اعلام می‌شود. این تور در هفته اول عید نوروز حدود ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر خواهد بود و این قیمت به یک میلیون و ۹۰۰ تا ۳ میلیون تومان نیز می‌رسد.

با این وجود برخی از آژانس‌های مسافراتی تورهای مسافرتی مربوط به کیش را در دو هفته آخر اسفند ماه کاهش می‌دهند و حداقل هزینه سفر قبل از ایام عید ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از ایام عید نوروز است و برای بعد از ایام تعطیلات نرخی را اعلام نمی‌کند چرا که منتظر گران شدن بلیت هواپیما هستند.

اما در این میان سفر به شهرهای زیارتی به خصوص مشهر مقدس نیز یکی از پرترددترین مقصدهای مسافران بوده که این تورها نیز با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بالا ارائه می‌شود.

در بیشتر مواقع هزینه تور تنها شامل خدمات جانبی، ترانسفر فرودگاهی، صبحانه و بیمه مسافرتی می‌شود.

یکی از تورهایی که در ایام نوروز متقاضی بیشتری خواهد داشت تورهای ترکمن صحرا در استان گلستان است، این تورها به مدت سه شب در ایام نوروز برای اقامت در هتل ۳ ستاره همراه با ۳ وعده نهار و یک شام و اقامت یک شبه در خانه محلی ۶۰۰ هزار تومان آب می‌خورد که با وسیله نقلیه اتوبوس هم انجام می‌شود.

در ایام غیر از عید نوروز تور چابهار برای سه شب و خدمات هتل ۴ ستاره آن هم تنها با سه وعده صبحانه ۵۸۰ هزار تومان به علاوه هزینه بلیت هواپیما قیمت گذاری شده است. آژانس مسافرتی دیگری همین تور را برای سه شب اقامت در هتل ۴ ستاره در همان تاریخ، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به علاوه هزینه هواپیما برای فروش گذاشته است.

یکی دیگر از تورهای طبیعت گردی به مقصد کویر مصر در روزهای دهم فروردین به مدت ۲ شب و ۳ روز با امکانات اقامت در خانه‌های محلی و استفاده از نیسان و وانت برای حمل و نقل عمومی داخل کویر به قیمت ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

نرخ تورهای گردشگری داخلی در حالی گران است که بررسی‌ها و مقایسه خدمات ارائه شده در تورهای گردشگری خارجی نشان می‌دهد سفر به خارج از کشور آن هم در قالب تور ارزانتر از سفرهای داخلی است به نحوی که اکنون سفر به لبنان در ایام نوروز به مدت ۷ شب با پرواز ایران ایر و اقامت در هتل ۳ ستاره تنها ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه به همراه دارد، خدمات این تور نیز شامل ترانسفر، ۳ گشت شهری با ناهار خواهد بود. اگر گردشگری بخواهد در این تور قبل از عید شرکت کند ۲۰۰ هزار تومان کمتر هزینه پرداخت خواهد کرد.

اما هستند کشورهای دیگری که از فرصت ایام عید نوروز برای جذب مسافران ایرانی استفاده می‌کنند و تورهای گردشگری کشورشان را ارزان می‌فروشند، از این موارد می‌توان به تور گردشگری گرجستان به مدت ۷ شب که در طول ایام عید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت اقامت در هتل ۴ ستاره و استفاده از ترانسفر نرخ دارد، اشاره کرد.

این در حالی است که تور گردشگری استانبول که یکی از پرمخاطب‌ترین تورهای گردشگری خارجی برای ایرانی‌ها به حساب می‌آید از ۵۷۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان به مدت ۳ شب و ۴ روز فروخته می‌شود،نرخ اعلامی برای تورهایی است که تا قبل از عید اجرا می‌شود اما استفاده از این تورها در ایام نوروز از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد.

براساس این گزارش، با وجود نزدیکی به ایام نوروز نرخ تورهای مسافرتی در حال افزایش است و برای کنترل این نرخ‌ها باید نظارت کافی از سوی مسئولین صورت گیرد تا آژانس‌ها با خیال راحت جیب مردم را خالی نکنند.

در مجموع می‌توان گفت، صنعت گردشگری کشور باید برنامه مدونی برای ایام خاص داشته باشد تا سرمایه مردمی در ایران خرج شود و با تبلیغات و ارائه خدمات مناسب ارز به راحتی از کشور خارج نشود.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *