قاسمی: صبرمان در برابر ترکیه حدی دارد/ گروه‌های معارض در آستانه اختلاف داشتند

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری امروز خود در خصوص اعزام هیئت ایرانی به عربستان گفت که «بعد از دریافت دعوتنامه از سوی عربستان این بحث راه افتاد و هیئتی در پنج اسفند یه عربستان می‌رود».

سلطان قابوس اصرار داشت که اولین دیدار پس از دوران بیماری‌اش با مقامات ایران باشد

وی در خصوص اظهارات مقامات ترکیه، عربستان ورژیم صهیونیستی و احتمال ائتلاف علیه ایران گفت: «سفر روحانی به عمان و کویت به دعوت آن‌ها صورت گرفت و با توجه به ضیق وقت، بسیار کوتاه بود. علیرغم کوتاهی سفر یک نوع رکورد بود و کاملا کیفی بود و در هر دو کشور (رئیس جمهوری ایران) توسط پادشاه و امیر این کشورها استقبال و بدرقه شدند. سلطان قابوس اصرار داشت که بعد از بیماری اولین دیدارش با مقامات ایران باشد».

«در این دیدارها، صحبتهای خوبی در خصوص منطقه انجام شد و دیدگاه‌های طرفین شنیده شد و احساس ما این بود که فضای خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای است . لذا در مباحثی که در سطح عالی در این دو کشور داشتیم در خصوص منطقه به آگاهی‌های زیادی رسیدیم و گرایشات و ملاحظات آن‌ها را دیدیم».

مواضع (برخی طرف‌ها در) مونیخ، تکراری و غیرقابل اعتنا هستند/ عربستان صدای واحدی ندارد

قاسمی در ادامه افزود: «با توجه به تحولات منطقه احساس می‌کنیم بدخواهانی (هستند که) نمی‌خواهند روابط ما با کشورهای منطقه شکل خود را طی کند و مواضع مونیخ تکراری است و برخی از آن‌ها قابل اعتنا و جدید نیست. در یک کشور در حوزه خلیج فارس با تناقض جدی روبرو هستیم و نمی‌دانیم چه کسی آنجا حاکم است. زیرا همین‌قدر که مواضع منفی می‌شنویم گاهی پیام‌های دوستی را دریافت می‌کنیم و لذا یک صدای واحد نیست و منتظریم تا یک صدای واحد دریافت کنیم تا بر اساس آن سیاست خود را دنبال کنیم. ما برای هیچگونه بد اخلاقی و اقدام متقابل پیش قدم نخواهیم بود اما آنها که ناپخته رفتار می‌کنند بدانند که صبر ایران هم حدی دارد».

صبر ما در برابر ترکیه حدی دارد

«ترکیه از همسایگان مهم ماست و بعد از کودتا بخصوص از کمک‌های زیادی از ما برخودردار بودند اما وضعیت نامطلوب در این کشور باعث شده تا رفتار ناهنجاری داشته باشند و این رفتار بیشتر از روی عصبانیت از گیر افتادن در یک گرفتاری است که ناشی از مشکلات داخلی و مشکلات خارجی شان است. ما علاقمند نیستیم که این گفتمان وجود داشته باشد و ما صبوری می‌کنیم اما صبر ما هم حدی دارد و امیدوارم با ذکاوت و هوشیاری بیشتری رفتار کنند و امیدوارم این مسائل تکرار نشود که اگر چنین شود ما قطعا سکوت نخواهیم کرد».

ایران در بهترین شرایط همکاری و تفاهم با روسیه است/ معارضان بین خودشان اختلاف داشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست آستانه و اظهارات جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در خصوص نتایج آن گفت: «آقای انصاری نماینده ویژه ما در آستانه و مذاکرات سه جانبه است. ما در بهترین شرایط همکاری و تفاهم با روسیه هستیم و هیچ اختلاف نظری در این برهه و آستانه ۲ نداشته‌ایم. اختلاف نظری بین گروه‌های معارض بود که باعث شد هیئت ترک هم با تأخیر و هم با سطحی پایین‌تر شرکت کرد».

«مسئله سوریه بسیار پیچیده است و لذا طبیعی است که برای رسیدن به تفاهم و راهکارها سعی زیادی لازم است. (نشست) آستانه ٢ اجلاس موفقی بوده و علیرغم برخی تلاش‌های خاص برای نشان دادن شکست آن، ما در نهادینه‌کردن اجلاس آستانه موفق بوده‌ایم. آمادگی‌های لازم صورت گرفته تا به اجلاس ژنو برسیم و هر جا لازم باشد این سه کشورِ ضامن حضور خواهند داشت».

ایده ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه غلط است

قاسمی در خصوص موضع ترکیه در خصوص ایجاد منطقه امن گفت: «نشست آستانه به معنای آن نیست که همه دیدگاه‌ها درباره سوریه یکسان است. این ایده ترکیه غلط است و مشکلات را بیشتر خواهد کرد و از جانب ما قبول نیست و ما ان را مردود می‌دانیم».

بحث ریزگردها موضوعی منطقه‌ای و نیازمند کار مشترک است

وی در خصوص فعالیت‌ها برای مقابله با ریزگردها گفت: «این یک بحث منطقه‌ای است که کار عملی مشترک را می‌طلبد و کانال آن وزارت امور خارجه است و همکاری داخلی با سازمان محیط زیست وجود دارد تا برای این وضعیت تلخ در جنوب کشور راهکارهایی پیدا شود».

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحولات داخلی ترکیه و تندتر شدن موضع سیاست خارجی آن گفت: در خصوص مسائل داخلی ترکیه صحبت نمی‌کنم. آن سمت و سویی که ممکن است در ترکیه اتفاق بیافتد می‌توان آرزو کرد که این کشور یک همسایه و دوست خوب برای ما بماند و کشوری باشد که برای صلح و امنیت منطقه کمک کند و دعا کنیم که از این مسیر سخت که گرفتارش است عبور کند. در ترکیه اشتباهاتی رخ داده و از گروههایی حمایت کرده‌اند و وضعیت اقتصادی نابهنجاری دارند و این موضع‌گیری‌ها طبیعی است.

بیش از ۵۰ کشور در اجلاس بین‌المللی فلسطین شرکت می‌کنند

قاسمی درباره اجلاس بین‌المللی فلسطین گفت: »بیش از ۵۰ کشور در اجلاس فلسطین در تهران حضور خواهند یافت و بیش از ۱۸ رییس پارلمان حضور دارند و همچنین گروه‌های مقاومت فلسطینی حضور خواهند داشت».

وی در خصوص کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: «این رژیم به هیچ قانونی اعتنا نداشته و تهدیدی برای کل منطقه و جهان است . بحث اتمی این رژیم طی سال‌های گذشته همواره در دستور کار جمهوری اسلامی بوده و نیاز به یک اراده جدی است تا این رژیم را از سیاست خود بازدارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص حکم اخیر دادگاه کانادایی گفت: «این موضوع هنوز آغاز نشده و پیگیری می‌شود. این حکم جدید است ولی ما در بخش‌های زیربط به‌دنبال بررسی موضوع هستیم و راهکارها را دنبال خواهیم کرد. این رأی غیر قابل قبول است و ما آن را محکوم می‌کنیم».

اجلاس مونیخ فرصتی خوب برای تبادل دیدگاه‌ها و نظرات است

قاسمی در خصوص رایزنی‌های عراقچی و گفتگوها درباره برجام گفت: «تعداد زیادی ملاقات در مونیخ طراحی شده بود که علاقمند بودند با وزیر خارجه دیدار داشته باشند. در اینگونه مذاکرات طیفی از مسائل با توجه به زمان و وقت مطرح می‌شود. در خصوص برجام نیز ما آخرین دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و می‌کنیم و آنها نیز نظرات خود را عنوان کرده‌اند. ماهیت اجلاس مونیخ مشخص است و با توجه به حضور شخصیت‌های سطح بالای جهانی فرصت خوبی است هم برای ما و هم سایرین تا دیدگاه‌های یکدیگر را مطرح کرده و بشنوند».

وی در خصوص راهکار پایان ادعاهای تکراری علیه ایران در منطقه گفت: «هیچگاه وضعیت ثابت نمی‌ماند و در حوزه سیاست هم همیشه شاهد تغییر و تحولات هستیم. امیدوارم با این کشورها با سیاست حسن همجواری این وضعیت تغییر کند و امیدوارم با تلاش‌های صورت گرفته شاهد تغییر وضعیت و بهبود اوضاع باشیم. در این وضعیت هیچکس سودی نخواهد برد و ما وظیفه داریم که به تثبیت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم کمک کنیم».

«ما نوع روابط با کشورها را خودمان تصمیم میگیریم و سیاست ما در گسترش روابط با عراق پایدار است و امیدوارم عراق هم روز به روز در تثبیت وضعیت خود توانمندتر شود».

قاسمی در خصوص استفاده از کارت ایران در روابط روسیه و آمریکا گفت: «صحبت‌هایی در برخی اندیشکده‌ها هست اما درباره آینده روابط آمریکا و روسیه قضاوت‌کردن زود است و مشکلات عمیق و ریشه‌ای و ایدئولوژیک در روابط دو کشور وجود دارد. امریکا علاقمند به روسیه‌ای مقتدر نیستند و روسیه نیز مسائل خود را در اوکراین و شرق اروپا و خاورمیانه دارد. ایران هم منافع خود را دارد و این سیاست را با پیگیری منافع ملی خود دنبال می‌کند».

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *