یکی از ارکان اصلی امر به معروف و نهی از منکر، احترام به پدر و مادر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی در کارگاه آموزشی طرح طلایه داران و یادآوران معروف که با حضور دانشگاهیان، مسئولان ادارات، دانش آموزان و جمعی از آموزگاران مدارس آموزش و پرورش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد اظهار کرد: انسان باید بار والدین باشد نه عاق والدین. احترام به پدر و مادر، چه در زمان حیات و چه بعد از مرگ آنها، بهترین معروف هاست و بالعکس ، بهترین منکرات نیز احترام نگذاشتن به آنهاست.

وی با تاکید براینکه بر پدر و مادر خود احسان و نیکی کنید افزود: ما مسئولان باید از اعمالمان مراقبت و محافظت کنیم و الگوی مناسبی برای دیگران باشیم.

محمدی تصریح کرد: همه باید برای بزرگترین منکرات فریاد بزنیم تا جلوی آنها گرفته شود و برای رفع و تشدید آن برنامه ریزی کنیم.

امام جمعه میانه، بزرگترین معروف ها را، والدین، همسایگان و نزدیکان عنوان کرد و گفت: منظور از امر به معروف و نهی از منکر کمک مالی نیست بلکه کمک های فکری، علمی و نشان دادن راه های درست است.

وی اضافه کرد: خدمت به هم نوع خود، از اصلی ترین معروف هاست، و بزرگترین منکرات نیز چشم پوشی از آنست. فرهنگ سازی آشنایی با منکرات بزرگ بهترین راهکاری است که ما می توانیم در این زمینه انجام دهیم.

محمدی شناختن منکرات و معرف ها، برخود مناسب با زبان خوش و گشاده رویی و اقدام به عمل را از مسئولان و آمران به معروف و ناهیان از منکر خواستار شد.

بازپرس شهرستان میانه: نخستین شرط از امر به معروف و نهی از منکر، واجبات آن و عمل به موضوع است

بازپرس دادگستری شهرستان میانه در بخش حقوقی و قضایی کارگاه آموزشی طرح طلایه داران و یادآوران معروف با بیان اینکه انسان موجودی مدنی الطبع هست گفت: زندگی کردن هر انسان در یک محیطی اجتماعی امکان پذیر است و علت آن هم، گسترده بودن دایره احتیاجات انسان هست که خودش هیچ وقت نمی تواند همه نیازهایش را فراهم کند.

محمود محمودیان، ضرورت زندگی انسان ها را در تعامل داشتن آنها و با هم زیستن شان در قالب یک چارچوب تحت عنوان قانون  و مسئولیت پذیری آنها نسبت جامعه عنوان کرد و گفت: نخستین شرط از امر به معروف و نهی از منکر، واجبات آن و عمل به موضوع است. یعنی علم داشتن به موضوعی که حرام یا واجب هست که ترک شده است.

وی با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بیان کرد: در این قانون، معروف و منکر عبارتند از هر گونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین مورد امر قرار گرفته و یا منع شده است.

محمودیان تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در این قانون ناظر به رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری وعملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است.

بازپرس دادگستری میانه تاکید کرد: هیچ شخص یا گروهی حق ندارند به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا و … مبادرت کنند و شخص مرتکب شونده طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات شده و عمل وی جرم محسوب می شود.

این مسئول با بیان اینکه تجسس در زندگی افراد گناه و جرم است خاطر نشان کرد:  امر به معروف و نهی از منکر، ناظر بر رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص هست و مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق  نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نخواهد بود.

محمودیان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ضابطین قضایی امر به معروف و نهی از منکر توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میانه: امر به معروف و نهی از منکر، حدود الهی است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میانه به عنوان سومین سخنران مراسم، هفتمین و هشتمین رکن از فروع دین را امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و گفت: در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، چهار دلیل به عنوان وسیله استنباط وجود دارد. قرآن کلام الهی است. شاید در فهم آن دچار برداشت های مختلفی باشیم ولی در سندیت قرآن هیچ شکی نیست.

حجت الاسلام علی اصغر سعیدی عقل را از جمله ابزار استنباط احکام فروع فقهی و امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: فلسفه بعثت، وظایف، ویژگی ها و شأن پیامبران، امر به معروف و نهی از منکر بوده است. حتی قیام اباعبدا… الحسین (ع) نیز به این موضوع ربط دارد و تا لحظه شهادتش امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکرد.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ آیه در قرآن کریم در باب امر به معروف و نهی از منکر آمده و نازل شده است. وبزرگترین مصداق معروف برای هر فرد در هر خانواده ای  نماز هست و در قرآن کریم نیز، نماز را وسیله ای برای از بین بردن منکرات قرار داده و معرفی کرده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میانه تاکید کرد: آن زمانی خداوند متعال از بندگان خود راضی و خشنود خواهد بود که امر به معروف و نهی از منکر کرده و به دستورات الهی عمل کنند. مؤمن باید به این امر مبادرت ورزد، چون این موضوع حدود الهی است.

سعیدی با بیان اینکه، خداوند امر به معروف و نهی از منکر را جهت اصلاح توده مردم قرارداده است اضافه کرد: این اصلاح اتفاق نخواهد افتاد مگر معروف و منکر باشد. اگر این در زمین بماند، کل احکام تعطیل خواهد شد و اگر اینها ترک شوند، شرارت جایش را خواهد گرفت.

او از جمله غیبت امام زمان (عج) را تعطیل شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه توصیف کرد و گفت: «قاعده لطف الهی اینست که خداوند به بندگان خود لطف کرده و برنامه ای برای انسان نازل کند تا بشر با عمل کردن به آن برنامه ها، بندگان او به طاعت الهی تقرب داشته و از معصیت دور شوند.

کارگاه آموزشی طرح طلایه داران و یادآوران معروف از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان، با همکاری و مشارکت دانشگاه های پیام نور، عین القضات، آزاد اسلامی میانه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، ناحیه مقاومت بسیج (سپاه)، با حضور جمعی از دانشجویان، استادان، کارکنان جامعه دانشگاهی، معلمین و دانش آموزان مدارس آموزش و پرورش، مسئولان ادارات در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *