آقای آخوندی! آیا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامی شده است؟

به گزارش میانا به نقل از فارس، محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه یکم اسفند در صحن علنی مجلس و در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر خلاف شایعات، این استیضاح سیاسی نبوده و مبتنی بر وظایف نمایندگی و مستندات است، گفت: برخی می‌گویند از آنجا که دو ماه تا پایان عمر دولت مانده استیضاح به مصلحت نیست در حالیکه این دلیل نمی‌شود که چشم بر بی‌انضباطی‌ها و ناکارآمدی‌ها بپوشیم و وظیفه نمایندگی اقتضا می‌کند که حتی اگر یک روز هم از وزارت وزیری باقی مانده است به تکلیف خود عمل کنیم.

وی از ضرورت نهادینه شدن فرهنگ پاسخگویی و عذرخواهی سخن گفت و افزود: باید در برابر مردم با خضوع تمام بابت اتفاقات عذرخواهی کرد در حالیکه در حادثه قطار تبریز مشهد چنین نشد و آقای وزیر ابتدا اعلام کرد که نگران نباشید چرا که همه مسافران بیمه بودند.

سعیدی با یادآوری سوختن برخی خانواده‌ها در برابر چشم عزیزان‌شان در سانحه قطار تبریز مشهد گفت: یکی از مسافران می‌گوید که ابتدا تلاش کرده است شیشه را بشکند اما ابزاری نیافته است و نردبان قطار هم پس از چند ضربه به شیشه خم شد و در ادامه سوختن عزیزانش را شاهد بوده است.

وی ادامه داد: خانواده‌ای دیگر که در این سانحه عزیزان خود را از دست داده‌اند از پنج آذرماه تاکنون به خانه‌اش نرفته است؛ تنها فرزندی که پس از سال‌ها با نذر و نیاز از امام رضا (ع) گرفته بود به همراه همسرش در مسیر مشهد بودند و خود پای پیاده به کربلا رفته بود که آن حادثه برای قطار رخ داد و حتی خاکستر فرزندش را نیز به دستش ندادند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا قطار مجهز به تجهیزات لازم نبوده است، گفت: چرا امدادگران دیر به محل حادثه رسیدند؟ طبق سند راه‌آهن حادثه ساعت ۷ صبح رخ داده است اما واگن مخزن‌دار ساعت ۸ و ۵۰ از سمنان حرکت می‌کند و ساعت ۹ می‌گویند که واگن رسید در حالیکه تا یک ساعت و نیم بعد واگن‌ها می‌سوختند و کسی برای کمک وارد نشد.

وی با استناد به سخن عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که گفته بود بهترین سیستم هوشمند را برای قطارها نصب کرده‌اند، اظهار داشت: چرا با وجود سیستمی که میلیاردها تومان برای آن هزینه کردید و گزارش آن را به رهبری و مردم دادید و گفتید که خطای انسانی را به صفر می‌رساند، ۴۸ نفر در آتش سوختند؟ چرا باید به مردم اطمینانی دهیم اما بعدا جان‌شان به خطر بیفتد؟

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: آیا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامی شده است؟ آیا شما نمایندگان از زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای حوزه‌های انتخابیه‌تان،‌از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و روستایی و حواشی شهرها و از تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و مسکن اجتماعی و نیز بهبود وضعیت حمل و نقل برون‌شهری راضی هستید؟

وی با ذکر این نکته که وزیر راه بدون ارائه طرحی مشخص، مسکن مهر را مزخرف خواند و مسکن اجتماعی را نیز که با الگوی زندگی قشر مستضعف همخوانی نداشت به جایی نرساند، خاطرنشان کرد: عدم تحقق بندهای مربوط به راه و مسکن در برنامه پنج ساله پنجم توسعه، عدم اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عدم توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ از دیگر نقدهای وارد به عملکرد وزیر راه و شهرسازی است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در تشریح بند دیگری از استیضاح عباس آخوندی خطاب به وی گفت: با کدام منطق ۱۱۸ فروند ایرباس و ۱۰۸ فروند هواپیما از شرکت ورشکسته بوئینگ خریداری کردید؟ چرا این بودجه را برای بخش خصوصی واقعی فراهم نکردید؟ به جز ایرلاین‌های دولتی هما ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر نیز داریم که دولت موظف به حمایت از آنهاست در حالیکه با سیاست‌های کنونی وزارت راه شرکت‌های خصوصی به تدریج زمین خواهند خورد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به افزایش انحصار در این خطوط و نیز افزایش هزینه برای مسافران بدون بالا رفتن کیفیت خدمات پرواز شد، عنوان داشت: خط آهن تبریز – بازرگان مدت‌ها به حال خود رها شده بود اما بلافاصله پس از طرح استیضاح آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور آمد و سوار قطار شد و به تبریز آمد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *