اعتیاد به وایبر، پدیده ای نو ظهور !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، این روزها برخلاف گذشته که دورهم بودن های دوستانه زیاد بود ، دیگر خبری از آن عطش شدید برای کنار هم بودن نیست . چرا که همه با یک دوست مشترک جیک تو جیک شده اند .

از روزی که موبایل های هوشمند و نرم افزارهای متعدد پیام رسان و همچنین نسل جدید اپلیکیشن های ارتباطی نسل جدید نظیر وایبر ، لاین ، وی چت ، وایبر وارد زندگی افراد شد،  کسی گمان نمی کرد که ایرانیان تا به این حد به این وسیله وابسته شوند ، تا حدی که دیگر نتوانند یک روز هم بدون آن زندگی کنند .

وقتی در حال عبور خیابان هستم ، صدای " دینق دینق " مردمان گوشی به دست مرا کنکجاو می کند تا در مورد اپلیکیشن های ارتباطی پیام رسان خارجی ( وایبر ، لاین و …) از آنان سوال کنم . آنان می گویند روزانه بیش از ۱۳ ساعت از لاین و وایبر استفاده می کنند .

زمان های قدیم مردم با کنار هم جمع شدن با یکدیگر به طور گرم و صمیمی ارتباط برقرار می کردند ، اما امروزه به علت پیشرفت تکنولوژی ، مردم در همه ی نقاط به ویژه در مهمانی ها با گوشی های خود با دنیای مجازی ارتباط برقرار می کنند . به ویژه وجود شبکه های ارتباطی وایبر که زیر نظر رژیم اشغالگر اسرائیل می باشد، نگرانی های بیشتری را برای کشور به ارمغان می آورد . هر چه قدر تکنولوژی بیشتر پیشرفت می کند زندگی انسان نیز ماشینی تر می شود ، پیشرفت تکنولوژی هرچند که مفید می باشد ولی به اندازه ای هم مضر بوده و می تواند به طور خطرناک واقع شود .

این دوست الکترونیکی جوانان برای آنان مسائلی به همراه داشته است ، برخی می گویند به خاطرش تا نیمه شب بیدار بوده و موقع سحر دیر در سرکار حضور پیدا می کنند و برخی نیز می گویند ۵۰ درصد مشکلات زندگی شان به دلیل وابستگی بیش از حد به وایبر و سایر شبکه های ارتباطی می باشد ، جالب اینجاست که آنان این نوع وابستگی خود را اعتیاد نام برده و به اعتیاد خود با افتخار اعتراف می کنند .

بی شک هیچ کشوری اجازه نمی دهد که تبادل اطلاعات خصوصی شهروندان در بستر خارجی انجام شود و این موضوع می تواند تهدیدی برای  امنیت ملی و همچنین افشای محتویات خصوصی افراد در این فضا بی حد و وصف و بدون کنترل باشد .

بد نیست بدانیم مرکز کنترل شبکه مجازی وایبر مربوط به اسرائیل و واتس آپ مربوط به آمریکا می باشد . هدف آنان از ساخت این شبکه ها جمع آوری اطلاعات  و برنامه ریزی برای ضربه زدن فرهنگی بدون سرمایه گذاری خاصی می باشد .

در این میان توجه ویژه به  جلوگیری از ارتکاب به جرم و ضرورت پالایش محتوای مجرمانه و همچنین حمایت از توامندی های نرم افزاری داخلی برای ایجاد نرم افزارهای پیام رسان امن متکی به دانش بومی می تواند راهکاری موثر و عملی باشد .

افزایش مطالبات مردمی و شکایات بی شمار در حوزه مجازی و نرم افزارهای ارتباطی موبایل به قدری حساس شده است که برخی والدین موبایل را عامل اصلی جدایی فرزندانشان از خانواده می دانند ، جوانان نیز این مسئله را پذیرفته اند ولی قادر نیستند از استفاده ی ۲۴ ساعته آن دست بکشند .

اعتیاد به وایبر ، لاین و سایر ابزارهای ارتباطی به قدری شدید شده است که برخی نیز می گویند دوری ۲ ساعته از آن برایمان غیرممکن است . 

شبکه ارتباطی موبایل های هوشمند ، علاوه براینکه کانون گرم خانواده ها را از بین می برد و باعث یک نوع اعتیاد در جوانان می گردد،  بلکه  تمامی اطلاعات کاربران را به طور نامحسوس دزدیده و جاسوسی می کند و در این بین نمی توان  برخورد قانونی موثر و عملی با متخلفین  و مجرمین سایبری این حوزه اختیار نمود . 

 می توان به سادگی دریافت که بعد از مضررات متعدد اینرنت و ماهواره ، شبکه های ارتباطی تلفن همراه ، در ردیف عوامل تاثیر گذار در بروز اختلافات خانوادگی  قرار گرفته است . ارتباط جداگانه ی زوجین با شبکه های فوق باعث متلاشی شدن کانون گرم خانواده، و یکی از عوامل موثر در افزایش آمار طلاق می باشد .

بسیاری از جوانان می گویند که تنها دلیل استفاده آنان از وایبر ، لاین و … نبود شبکه های ارتباطی داخلی همانند نرم افزارهای فوق در کشور ایران می باشد .

طی هفته های اخیر معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر وآتس اپ، وایبر و تانگو ظرف یک ماه آینده شده و اعلام کرده است: در صورت عملی نشدن این تصمیم قوه قضائیه خود  نسبت به این امر ورود خواهد کرد ، اما تا کنون هیچ اقدامی نسبت به فیلتر این شبکه ها صورت نپذیرفته است .

البته این وعده یک «مگر» هم دارد و آن چیزی نیست، جز اینکه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بتواند محتوای مجرمانه را با استفاده از فیلترینگ هوشمند در این محیط‌ها مسدود کند؛ مگری که یک ماه پیش در قالب یک نامه رسمی از دستگاه قضا به وزارت ارتباطات اعلام شد و آن گونه که در متن آن آمده بود، تمدید مهلت سه ماهه بود که پیشتر برای اعمال فیلترینگ هوشمند در این بستر ارتباطی در نظر گرفته شده بود.

————

نگارنده : محمد زینالی

————

 

 

 

اتمام پیام / ۹۳/۴۴۶۰/۱۰۲

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲ نظر

  1. نیما پاکدل

    مطلب اموزنده ای هستش اگه مردم بتونن واقعا این فاجعه رو درک کنن خوب میشه. ارتش مصر استفاده از وایبرو رو برای سربازان ممنوع میکنه به دلیل جاسوسی اسرائیل. حدالامکان مردم از نرم افزار های ایرانی استفاده کنند. مثل : بیسفون  .

  2. سجادیان

    بند اول ، خط سوم،باید بنویسید "عطش"نه"عتش"
     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *