پیشرفته ترین تصفیه خانه کشور در بناب افتتاح شد+تصاویر/چیت چیان: تصفیه خانه بناب به روند احیای دریاچه ارومیه سرعت می بخشد

به گزارش میانا به نقل از انعکاس بناب، مردم این شهر از سال ۱۳۸۵ در انتظار  افتتاح این تصفیه خانه بودند؛ این تصفیه خانه در سال ۸۵ در ۴۴ هکتار احداث و در دو مدول طراحی و اجرا شده است.

گفتنی است مدول اول ۲۱هزار وششصد متر مکعب فاضلاب ورودی شهر بناب را تصفیه می کند.

این پروژه با بوجه ای بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه و توسط کارشناسان بومی طراحی و اجرا گردیده است.

حمید چیت چیان در مراسم افتتاحیه این تصفیه خانه با اشاره به اینکه کشور ایران در منطقه ای کم اب قرار دارد و سال به سال باتوجه به سالهای پیش منابع آبیمان  رو به کاهش است گفت:بنابراین باید نه فقط از جنبه اینکه منابع مان را کنترل و درست مصرف کنیم بلکه بایستی کنترل کنیم که کیفیت منابع آب مان را نیز از دست ندهیم تا موضوع کیفیت آب نیز به موضلات آبی اضافه نشود.

وی ادامه  داد : نه فقط فاضلاب های شهری بلکه فاضلاب های صنعتی نیز به مراتب مخرب و بیشتر است چرا که در فرایند های صنعتی انواع و اقصسام شیمیایی نیز استفاده می شود که ممکن است این مواد شیمیایی همراه با فاضلاب وارد منابع طبیعی شود.

وی تسریح کرد : که نه فقط فعالیت های صنعتی بلکه ممکن است برخی از فعالیت های کشاورزی نیز ممکن است عامل ایجاد آلودگی باشد.

وزیر نیرو در عین حال متذکر شد:کودهای شیمیایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد پس از آبیاری به درون منابع آبی زیر زمینی نفوذ می کند که این منابع آبی زیر زمینی را دچار مشکل میکند.

وی تاکید کرد اگر مراقبت های لازم در این باره صورت نگیرد کیفیت نا مناسب آب باعث بروز اتفاقا تناگوار خواهد شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به فعالیت های دولت یازدهم در بخش آب اذعان داشت این دولت از زمان شروع به کار خود مسئله آب را در اولویت کارهای خود قرار داده است.که هم اکنون نیز علاوه بر این طرع ۲۱طرح دیگر در سطح کشوری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

چیت چیان خاطر نشان کرد : آبی که از زینه رود به بناب منتقل میشود پس از استفاده به وسیله تسویه فاضلاب مجددا به دریاچه ارومیه بازگردانده می شود و حق آبه دریاچه ارومیه نیز کسر نمی شود.

چیت چیان در ادامه با اشاره به عوامل احیای دریاچه ارومیه گفت :مهمترین عامل برای بازگردانی این دریاچه کاهش مصرف های صنعتی،کشاورزی ، خانگی و بازیافت است.که در وزارت نیرو در دهه فجر سال جاری طرح های زیادی به ارزش قریب به ۱۲میلیارد تومان در کشور افتتاح شد.

چیت چیان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به استفاده کسیره آب های زیر زمینی در شهرستان های بناب و همجوار آن گفت:درصورتی که فاضلاب شهر جمع آوری نشود و تصفیه نگردد فاضلاب وارد منابع آب زیر زمینی خواهد شد که آلودگی بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد.که ممگن است دیگر امکان استفاده از این منابع را نداشته باشیم.

وی افزود : بنابراین سرمایه گذاری بسیار بزرگی طی این ده سال گذشته برای این شبکه جمع آوری فاضلاب شهری اجرا شده و تصفیه خانه شهر بناب تکمیل و افتتاح شد.

وی افزود بدین ترتیب فاضلاب های شهری از منطقه خارج و تصفیه شده و پس آب حاصل آن هم میتواند مورد استفاده کشاورزی و هم هدایت به سمت دریاچه ارومیه شود.

چیت چیان تصریح کرد:بنابراین این تصفیه خانه سلامت مردم را از ناحیه فاضلاب تضمین کرده و باعث جلوگیری از آلودگی به محیط می شود وهم در احیای دریاچه ارومیه میتواند مفید واقع شود.

وی در خاتمه گفت این طرح یکی از بزرگترین طرح های زیست محیطی کشور به شمار می رود.

همچنین ضیاءالله اعزازی ملکی نیز در این مراسم با اشاره به آلودگی آب های زیر زمینی شهر گفت:مکان کارخانه شیشه سازی کاوه سودا بالاتر از موقعیت مکانی شهرستان بناب می باشد و این عامل سرازیر شدن پساب های آلوده آن به آب های زیر زمینی بناب می شود.

وی تاکید کرد:از مسئولین تمنا داریم که در این مورد بداد مردم بناب برسند که آب های زیر زمینی آلوده همه چیز را از بنابیان گرفته است.

وی اظهار داشت یکی از اساسی ترین مشکل مردم در این شهر عدم وجود منابع آبی کافی است که مارا وادار به تامین این آب برای کشاورزی از شهرهای همجوار کرده است.

اعزازی ملکی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح آب رسانی دشت بناب بلاتکلیف مانده است گفت:۴۰سال است که این مردم در تلاش برای دریافت اعتبار کافی برای اجرای این طرح هستند.و گفتنی است اعتباراتی هر ساله برای این عمل لحاظ می شود که متاسفانه این اعتبارات در آذربایجان غربی هزینه شده و مردم بناب از آن بی بهره می مانند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *