خودروهای آتش‌نشانی نمی‌توانند در داخل بازار تاریخی تبریز تردد کنند/ نصب ۱۶ شیرهیدرانت برای اطفای حریق

به گزارش میانا، فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در جمع کارشناسان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تبریز  اظهار داشت: عدم رعایت اصول ایمنی و نوسازی ساختمان بلندمرتبه پلاسکو، موجب شد این آتش‌شوزی، به یک موضوع ملی تبدیل شود و تاثر عمومی را به دنبال داشته باشد؛ این در صورتی است که اگر اصول ایمنی در این ساختمان حاکم بود، یا ساختمان در موعد مقرر تحکیم و نوسازی می‌شد، چنین حادثه‌ای در بدو وقوع مهار می‌شد.

وی با اشاره به این‌که حوادث ناگوار، به شرط مشارکت شهروندان قابل پیشگیری است، اضافه کرد: طبق مستندات آتش نشانی، بخش عمده‌ای از حوادث ناگوار روزمره، ریشه در بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری دارد. بی‌احتیاطی‌هایی که گاه ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد و ناگهان بروز پیدا می‌کنند با ارتقای فرهنگ ایمنی و رعایت اصول ایمنی، می‌توان تا حدودی بسیار زیادی از حجم خسارات جانی و مالی کاست.

نماینده شهرداران کشور تاکید کرد: فضایی که در اثر حادثه پلاسکو ایجاد شده باید زمینه افزایش حساسیت و آگاهی باشد؛ نه فضای رعب و وحشت شهروندان.

وی با تاکید بر این که علی‌رغم پیامدهای تلخ و دلخراش، حادثه پلاسکو باید به عنوان یک تجربه ارزشمند در مباحث ایمنی شهری، تلقی شود، متذکر شد: مطالعات فرسودگی ساختمان، آثار حریق و مستندات عملیات آتش نشانی، ایمنی، امداد و نجات باید به عنوان تجارب گران‌سنگ مورد توجه مدیران دولتی باشد.

نماینده شهرداران کشور، در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تقویت جایگاه شاخص‌های امینی در اصول ساخت‌وساز تاکید کرد و افزود: قوانین مهم مباحث عمران و معماری، اسناد ارزشمندی است که باید در حوزه‌های اجرایی، از سوی دولت و مجلس پشتیبانی شوند؛ تا زمانی که نتوانیم اصول کلی پدافند غیرعامل را که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، در مقام عمل اجرا کنیم، نمی توانیم شاهد تحول جدی در مباحث سخت‌افزاری شهر شویم.

نجفی با اشاره به ضرورت‌های فرهنگی این موضوع گفت: ظرفیت‌های فرهنگی شهرداری‌ها باید در وهله اول معطوف حوزه‌های شهروندی شود؛ آگاه‌سازی عموم شهروندان از عواقب تخلفات ساختمانی، از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه است.

شهردارتبریز، متذکر شد: شهرداری تبریز با نصب ۱۶شیر هیدرانت در محدوده بازار تلاش کرده تا در صورت بروز حریق، بتواند آب مورد نیاز را برای اطفای حریق فراهم سازد؛ چرا که خودروهای آتش نشانی نمی‌توانند در داخل بازار تردد کنند و نصب این شیرها، به عنوان یکی از ضرورت‌ها، انجام گرفته است.

نجفی با اشاره به اصول مورد نیاز برای پیشگیری از حوادث در بازاربزرگ تبریز، اظهارداشت: اصلاح شبکه برق‌رسانی، سامان‌دهی سدمعبرها و اجرای انشعابات مطمئن از شیرهای هیدرانت اطراف بازار، از جمله الزاماتی است که می تواند ایمنی بازار بزرگ تبریز در مقابل اتش سوزی را تامین کند.

شهردار تبریز، اظهارامیدواری کرد با پیگیری های جدی شهرداری تبریز، اهداف مربوط به ایمن سازی واحدهای تجاری مرکزی شهر و به ویزه بازار تبریز، محقق شود.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *