مجاهدت، مسیر شهادت

امین عبدی طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی میانا نوشت: جوانان فراوانی مراجعه می کنند و می خواهند برای دفاع از حرم حضرت زینب (ع) داوطلب شوند. از هرکدامشان که بپرسی می گویند ، خداوند برای شهیدان جایگاه ویژه ای قرارداده است وما هم می خواهیم

به فیض شهادت دست یابیم . ما درکربلا نبودیم تا در رکاب امام حسین (ع) شهید شویم ، حال می خواهیم در راه دفاع از حریم اهل بیت (ع) شهید شویم؛ آفرین به این ایمان ها و اراده های پولادین!

یک سوال مهم:

این شور و هیجان مقدس در بین جوانان باعث ایجاد سوال در ذهن ها شده است که آیا راه رسیدن به جایگاه رفیع شهادت حضوردر جبهه های نبرد است و بدون آن شهادت ممکن نیست ؟ خانم ها قطعاً از جمله کسانی هستند که این سوال برایشان مهم است ومی خواهند بدانند ، حال که نمی توانند در عرصه کارزار جنگ سهمی داشته باشند، از شهادت هم محروم اند یا خیر؟ آیا این تبعیض نیست؟ و آیا این که برای شهید شدن فقط باید در جبهه نبرد حاضرشد یا راه دیگری هم وجود دارد؟

 

یکی از بهترین دعاهای قرآنی دعا برای عاقبت به خیر شدن است.

“ربَّنا لاتُزِغ قُلوَبنا بَعدَ اِذ هَدیتَنا”      آل عمران/ آیه ۸

پروردگارا ! دلهایمان را ، بعد از آنکه ما را هدایت کردی ،(از راه حق) منحرف مگردان.

 

برای مثال اگر راننده ای در انتهای مسیر تصادف کند ، دیگر مهم نیست از اول چگونه رانندگی کرده است ، او دیگر به مقصد نخواهد رسید.

یکی از بهترین عاقبت ها که هر انسانی ممکن است به آن دست یابد ، شهادت است . شهادتی که آرزوی بزرگترین بندگان خداست.

امام صادق (ع) می فرمایند: (( شریف ترین مرگ شهادت و بهترین امور سرانجام نیک است)).

همین جایگاه و مقام شهادت است که باعث می شود ، ما آن را آرزو کنیم . اما برای رسیدن به این آرزوی زیبا چه باید کرد؟

اگر کسی بخواهد به مقام و جایگاه شهادت دست یابد ، آیا راهی وجود دارد ؟ الآن که جنگ ودرگیری نظامی ای نیست که بخواهیم در آن شرکت کنیم و شهید شویم و باب جهاد علی الظاهر بسته است.

تنها مسیر برای رسیدن به مقام شهادت ، مجاهدت و تلاش در راه خداست.

“فَضَّلَ اللهُ المُجاهدینَ عَلَی القاعدینَ اَجرًا عَظیما ”          نساء/آیه ۹۵

 

خداوند مجاهدان را بر قاعدان ، با پاداش عظیمی برتری بخشیده است.

به همین دلیل به تعریف مجاهدت و انواع آن می پردازیم و راه و رسم شهید شدن را بازشناسی می کنیم.

تعریف مجاهد:

مجاهد کسی است که برای رفع موانع حاکمیت الله تعالی تلاش حداکثری می کند. در این تعریف ، سه رکن وجود دارد:

الف) تلاش حداکثری

منظور از تلاش حداکثری فقط بیشتر دویدن یا صرف انرژی جسمانی زیاد نیست . کسی که در گوشه اتاق مطالعه ، برای اعتلای اسلام مشغول نوشتن کتاب است با اینکه پایش را از منزل بیرون نمی گذارد، مشغول تلاش حداکثری می باشد. تلاش حداکثری ،تلاشی عاقلانه است برای رفع موانع موجود نه دویدن و عرق ریختن بدون تفکر.

تلاش حداکثری ، برکت حداکثر الهی را به دنبال دارد؛ در مقابل آن تلاش حداقلی و حد وسطی است که به برکت حداقلی و حدوسطی منتهی می شود.

تلاش حداکثری ، خالص و بدون توقع و چشم داشت ، انجام می گیرد.

ب)عبور از مانع

وجود مانع، سنت الهی و هدف از آن رشد انسان است . هرچه مانع سخت تر و بزرگ تر باشد تلاش بیشتری را می طلبد و در نتیجه رشد بیشتری در پی دارد. اگر مانعی نباشد دلیلی ندارد ، کسی بخواهد تلاش کند. ندانستن ، یک مانع در مسیر علم است که دانشمندان برای برداشتن آن تلاش می کنند.ورزشکار برای قهرمان شدن ، باید رقیبانش را مغلوب کند.

نیازی نیست ، همیشه مانع از سر راه برداشته شود . در برخی از موارد مانع را باید مدیریت کرد؛ مانند شهوت. ما شهوت را نابود نمی کنیم بلکه آن را مدیریت می کنیم. قطعاً شهوت رانی از موانع رشد انسان است ؛ اما در برخی از موارد نیاز است تا مانع از مسیر انسان مومن برداشته شود ؛ مانند دروغ ، تکبر ، تهمت ،ربا و… .

برحسب نوع مانع ،نوع تلاش ما نیز مشخص می شود. مثلاً اگر مانع علمی بود ، نیاز به تلاش علمی داریم و اگر مانع ورزشی بود نیاز به تلاش ورزشی است. اگر مانع از جنس جنگ نظامی بود نیاز به تلاش تظامی و اگر ازجنس جنگ نرم بود نیاز به تلاش فرهنگی ، مهندسی فرهنگی و مجاهدت فرهنگی داریم.

ج) حاکمیت الله

اگر تلاش حداکثری فی سبیل الله وبا نیت حاکم شدن احکام الهی نباشد، مجاهدت نیست . سختی ها و تلاشی که یک دانشمند،

بدون اعتقاد به خدا انجام می دهد ، معنای مقدس جهاد در راه خدا را نخواهد داشت و پاداشی به جز دنیا به همراه ندارد. تلاشی دارای اجر عظیم است که برای خدا انجام شده باشد.

بعد از این مقدمه به اصل بحث می رسیم . انواع جهاد کدام است و چرا این گونه تقسیم شده اند و در هرکدام چه مسئولیتی به عهده ماست؟

مجاهدت بر سه نوع است :

الف) جهاد اصغر

زمانی که مانع، جنگ نظامی باشد.

” الَّذینَ آمَنوا یُقاتِلونَ فی سبَیلِ الله و الَّذینَ کَفَروا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوت”          نساء / آیه ۷۶

کسانی که ایمان دارند ، در راه خدا پیکار می کنند و آنها که کافرند ، در راه طاغوت.

این نوع جهاد برای همه ، در همه زمان ها و مکان ها ممکن نیست و معمولاً در نقطه ای خاص و برای عده ای معدود شدنی است.

ب) جهاد اکبر

زمانی که مانع ، نفس امّاره باشد.

“و امَّا مَن خافَ مَقامَ ربِّه و نَهَی النَّفسَ عَنِ الهَوی ”              نازعات /آیه ۴۰

وآن کس که از مقام پروردگارشان ترسان باشد و نفس را از هوی بازدارد.

برخلاف جهاد اصغر ، جهاد اکبر برای همه و در هرزمان و مکانی برقرار است. این نوع جهاد حتی کنار خانه خدا در حال احرام و برای پیرمرد عابد هم وجود دارد. این نوع مجاهده ، همیشگی و دائمی است .

ج) جهاد کبیر

زمانی که مانع، عدم تبعیت از دشمن در سبک زندگی باشد.

” فَلا تُطِعِ الکافرینَ وَ جاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرا”           فرقان /آِیه  ۵۲

بنابراین از کافران اطاعت مکن و به وسیله آن (قرآن) با آنان جهاد بزرگی بنما.

عدم تبعیت در هرچه دشمن می خواهد تحمیل کند. در اقتصاد، سیاست ، مدیریت ، خوراک ، پوشاک ، تفریح و …  .به این نوع جهاد ، سبک زندگی نیز اطلاق می شود. سبک زندگی دینی در مقابل سبک زندگی غیر دینی و وارداتی است.

آنچه ما را به سمت تمدن سازی و ایجاد جامعه ای الگو در طراز اسلام، پیش می برد و بروز بیرونی دارد، همین جهاد کبیر است. اگر بخواهیم بدانیم تا چه اندازه توانسته ایم ، زمینه ساز ظهور باشیم ، یکی از شاخصه های آن این است که بدانیم تا چه اندازه ای در جهاد کبیر موفق بوده ایم.

حال می توانیم به این سوال مهم پاسخ دهیم :

چگونه شهید شویم؟!

به این جملات به خوبی دقت کنیم:

-شهادت بالاترین مدال آسمانی برای اهل زمین است.

-شهادت مزد و پاداش زندگی مجاهدانه است.

-اگر کسی اهل مجاهدت در انواع جهاد باشد، مزد و پاداش او شهادت در راه خداست.

کسی که می خواهد شهید شود، چه مرد و چه زن ، مسیرش فقط و فقط از جبهه و جنگ و تیر و ترکش نمی گذرد . جنگ نظامیبرای همه و در همه زمان ها و مکان ها نیست بلکه اگر او در طول عمر، زندگی مجاهدانه ای داشته باشد (جهاد اکبر و جهاد کبیر)، شهادت خود به استقبال او می آید.

همان گونه که در مورد شهید صیاد شیرازی ، شهید علیمحمدی ، شهید احمدی روشن ، شهید رضایی نژاد ، شهید شهریاری و بسیاری دیگر از شهدا اتفاق افتاد.

بنابراین نیاز نیست عاشقان شهادت با اصرار فراوان ، راه رفتن به سوریه را برای رسیدن به شهادت ، بیازمایند.( البته حضور به قدر کفاف نیاز است). شهادت مقامی است که اولیای خدا به آن می رسند و ممکن است کسی در بستر بمیرد ولی به مقام شهادت رسیده باشد.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *