۰
 
کد مطلب: 70024 |
 
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۲
تحویل نخستین ایرباس به انتخابات ریاست جمهوری گره خورد
 
 
یک مقام ارشد ایرانی با گره زدن تحویل اولین ایرباس به ایران به مسائل انتخاباتی گفت: «این موجب افزایش محبوبیت روحانی خواهد شد... و شانس وی برای انتخاب مجدد در انتخابات ماه می را افزایش خواهد داد.»

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از رویترز، دیروز با فرود یک فروند هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ در فرودگاه مهرآباد تهران، روند تحویل ۲۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ایران پس از لغو تحریم ها آغاز شد.
به گفته تحلیلگران، شرکت ایران ایر، دارای یکی از قدیمی ترین ناوگان های حمل و نقل هوایی جهان است که متوسط عمر هواپیماهای آن ۲۳ سال است و در طول تحریم ها توانسته با تهیه قطعات از بازار سیاه یا قطعات کم کیفیت، ناوگان خود را سرپا نگه دارد.
ایران که در طی نزدیک به ۴۰۰ سال گذشته، به صورت مستقیم از شرکت های غربی هواپیما خریداری نکرده بود، پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها، سفارش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایرباس و ۸۰ فروند به بوئینگ را داده است. این کشور همچنین در آستانه  نهایی کردن قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ای تی آر است که به صورت مشترک به ایرباس و شرکت لئوناردو فینمکانیکای ایتالیا تعلق دارد.
ایران در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها توانسته بود در سال ۱۹۸۸۸ یک فروند ایرباس برای جایگزینی با ایرباس ساقط شده توسط نیروی دریایی آمریکا خریداری نماید.
اولین هواپیمای جدید به ایران تنها ۸۸ روز قبل از روز تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا تحویل داده شد. ترامپ مخالف توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران است که منجر به لغو تحریم ها علیه این کشور شد. جمهوری خواهان در کنگره آمریکا نیز با این توافق مخالفند.
یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود با گره زدن تحویل اولین هواپیما به ایران به مسائل انتخاباتی گفت: «تحویل این (هواپیما) بسیار حیاتی بود… به ویژه از نظر زمان تحویل. اکنون مردم می توانند نتایج لغو تحریم ها را ببینند.»
وی افزود: «این موجب افزایش محبوبیت روحانی خواهد شد… و شانس وی برای انتخاب مجدد در انتخابات ماه می را افزایش خواهد داد.»
فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر در مراسم تحویل اولین هواپیمای ایرباس در فرانسه گفت، امیدوار است که آمریکا مانع اجرای قرارداد خرید هواپیما نشود.
هم ایرباس و هم بوئینگ برای تحویل هواپیماهای سفارش داده شده به ایران، به مجوز دولت آمریکا نیاز دارند، زیرا هر دو شرکت از تعداد زیادی قطعات ساخت آمریکا در محصولات خود استفاده می کنند.
پرورش به خبرنگاران گفت: «همه چیز تاکنون بر اساس قوانین و مقررات بین المللی انجام شده است. ما امیدواریم که هیچ اتفاق خاصی تا پایان این قرارداد رخ ندهد.»
ایران ایر امیدوار است تا پایان ماه مارس حداقل ۲ هواپیمای دیگر از ایرباس تحویل بگیرد و تا پایان سال ۲۰۱۷۷، مجموعا ۶ فروند ای ۳۲۰ دریافت کند.
در حالی که بسیاری از بانک های غربی به دلیل محدودیت در استفاده از سیستم مالی آمریکا به دلیل تحریم های پابرجای واشنگتن، از همکاری با ایران امتناع می ورزند، ایرباس و بوئینگ در حال ارائه کمک در تامین مالی قراردادها برای تحویل زودهنگام هواپیماها به تهران هستند.
منابع آگاه گفتند، ایرباس که در ابتدا گفته شده بود در تامین مالی هفت هواپیمای اول خریداری شده به ایران کمک کرده است، اکنون به دنبال ارائه کمک در زمینه تامین مالی تعداد بیشتری از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران است. بوئینگ نیز قرار است در تامین مالی ۶ هواپیمای نخست خریداری شده توسط ایران به این کشور کمک کند.
بیشتر هواپیماها به دلار فروخته شده اند، اما پول ایرباس به یورو پرداخت شده است. به گفته یک منبع آگاه بانکداران مرتبط با شرکت بوئینگ به دنبال راه هایی برای دریافت پول هواپیماهای فروخته شده به ایران بدون نقض تحریم ها هستند که این راه ها ابتدا باید موافقت خزانه داری آمریکا را جلب کنند.

 
 
 
 

نظر شما در مورد این مطلب