واژه لمپنیسم برازنده شهردار یا نماینده مردم /حمایت شهردار از فرماندار میانه از کجا آب می خورد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  قصه این روزهای هجمه های طراحی شده اخیر علیه فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، قصه دیروز و امروز نیست و ریشه در انتخابات چند دوره ایشان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد.

تخریب چیان و جولان دهندگان همان دوران تبلیغات انتخاباتی برای رای نیاوردن این نماینده مجلس،  با به سنگ خوردن تیرشان و ناکام ماندن از هدف مدنظرشان، اکنون چاره ای به جز تخریب-تحریف و منفی نشان دادن اوضاع و شرایط در این چهارسال نمایندگی علیه وی ندارند.

 آخرین این هجمه ها با تحریف سخنان فردین فرمند در جلسه کمیته برنامه ریزی فرمانداری و بد نشان دادن فضای حاکم بر جلسه  در برخی وب سایت های محلی  صورت گرفت که دوام جوسازیش به چند روز هم نرسید و با پخش فایل صوتی جلسه و مغایرت آن با نوشته ها و بیان و نگارش وارونه، حقانیت و درستی رفتار و واکنش این نماینده مجلس را در نزد افکار عمومی نشان داد.

به نظر نویسنده رسانه ها اگر به صرف مصلحت های جناحی و فردی با اغماض از ماهیت کارکردی به اطلاع رسانی ورود نمایند، رسانه نبوده بلکه ابزار دست دیگران و آفتی هستند که جامعه را به انحطاط می کشاند.

 بدون شک شما واژه های نقد و تخریب را که دو مقوله جدا از هم هستند به عمد با یکدیگر اشتباه گرفته شده و چهره و ماهیت واقعی رسانه های وابسته این روزها با استفاده از شگردهای خاص رسانه ای خود همچون انتخاب تیتر، متن و کامنت گذاری برای همگان آشکار شده است.

جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان میانه در ۲۵ آذر که تا کنون با سکوت خبری روابط عمومی فرمانداری همراه بوده و خبر این جلسه تا کنون در تارنمای رسمی این معاونت انتشار نیافته است، دست خوش اتفاقات جالبی بود که اگر به واقع مردم از اصل و حقیقت آن باخبر شوند خواهند توانست از پشت پرده بسیاری از موضوعات که با سیاه نمایی رسانه ای برخی افراد دست خوش تغییرات شده، با خبر شوند.

اسرار فرمند نماینده میانه برای متوجه ساختن فرماندار نسبت به تصمیمات اتخاذ شده فرماندار ادامه ماجرا را به جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان کشاند  هرچند در این جلسه حمید شکری فرماندار میانه  خود بحث امضای صورت جلسه با نمایندگان دور نهم را مطرح کرد که طبق آن ارائه هرگونه اطلاعات به نمایندگان باید از طرق فرمانداری صورت پذیرد.

اما اینکه این صورتجلسه با چه هدفی و با استناد به چه قانونی در شهرستان انجام گرفته است، باید گفت فرمانداری در اقدامی بدون اینکه صورت جلسه ای صورت پذیرد،  نامه ای با همان مضمون را در دوران نمایندگان فعلی نیز به دستگاه های اجرایی ارجاع داده است.

هر چند این اقدام فرمانداری درحالی که یکی از وظایف نمایندگان مجلس نظارت برا عملکرد دستگاه های اجرایی است، مغایر با برخی قوانین و به اصطلاح نوعی مصوبه شهرستانی با صورتجلسه نمایندگان دور نهم بشمار می رود و باید دید نمایندگان دور قبل نیز با چه استدلالی این صورتجلسه را امضاء کرده اند!

فرماندار میانه در این جلسه با اشاره به صورتجلسه با نمایندگان سابق مجلس شهرستان میانه، خطاب به فرمند گفت: که اگر اطلاعات می خواهید از فرمانداری درخواست کنید تا یک ساعت دیگر در اختیارتان بگذاریم.

حال سوال اینجاست چرا فرماندار نماینده ای که خود بارها در مقابل دوربین ها و خبرنگاران هر گونه بی قانونی و دروغ گویی را محکوم کرده و گفته که اگر از جانب من و یا از طرف شخصی در ادارات میانه استخدام گردد به شدت برخورد خواهم کرد، در زمره افراد بی قانون گذاشته و با پیش داوری، نماینده را از انجام وظایف ذاتی خود دور نگه می دارد.

حمید شکری همچنین در این جلسه گفت: فرماندار نماینده وزارت کشور نیست؛ فرماندار نماینده رئیس جمهور است! شیوه های نظارت نماینده این نیست که به جزئیات پرداخت کند!

جالب ابنجاست که اگر فرماندار به چارت مسئولیتی خویش نگاهی می انداخت متوجه می شد که در ایران فرماندار بصورت شاخص مدیریت برنامه ها، بودجه و هماهنگی ادارات دولتی و نهادهای دولتی در سطح شهرستان را بر عهده دارد.

همچنین باید گفت ارتباط و هماهنگی ادارات، نهادهای انقلابی، نهادهای انتظامی، شورای اسلامی شهرهای بخش، شهرداری ها و موسسات عمومی غیردولتی فعال در سطح شهرستان از وظایف فرماندار است که زیر نظر وزارت کشور و وزیر محترم انجام می پذیرد.

روند برگزاری این جلسه و صحبت های فرماندار باعث شد تا فرمند نماینده میانه با بیان اینکه  من به دنبال بهانه نمی گردم و بوی غلظ سیر که از دهان آقای فرماندار می آید موجب نشد من کنار ایشان ننشینم، چون همه برای کار آمده ایم و نمی خواهم بر سر این مسائل حرف درست کنند.

وی با اشاره به تودیع و معارفه های خصوصی چند وقت اخیر در سطح دستگاه های اجرایی شهرستان میانه گفت: این تودیع و معارفه ها در دفتر فرماندار و بدون اطلاع سایر مسئولین شهرستان  صورت می گیرد!

فرمند با بیان اینکه  وظیفه فرماندار؛ هماهنگی بین ادارت شهرستان م است نه فرماندهی، افزود: من اطلاعات گمراه کننده  از عملکرد و مشکلات شهرستان نمی خوام!

وی با اشاره به مذکرات صورت گرفته در سالهای گذشته  با بخش خصوصی در خصوص راه اندازی مرکز جامع تصویر برداری (MRI)  نیز گفت:  متاسفانه دستگاه اجرایی شهرستان در این قضیه طوری عمل کرده که حالا به مشکل خورده ایم.

فرمند گفت: فرماندار اگر می تواند مشکل ام آر آی را حل کند تا مذاکرات و پیشنهادات مختلف برای استقرار هر چه سریعتر این دستگاه که در سطح کلان و استان انجام پذیرفته، در صورت عدم نتیجه با بخش خصوصی مذکور،  منتظر و معطوف به حل این مسئله نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرمانداری بنده را به بسیاری از جلسات شهرستان دعوت نمی کند، خطاب به فرماندار گفت: با نشستن بر روی صندل بزرگ و ژست گرفتن مشکلات میانه حل نمی شود.

به نظر می رسد ناراحتی فرمند از بسیاری از مسائلی است که متاسفانه در کشور ما نهادینه شده و برخی مسئولان با علاقه شدید خود به بزرگ نمایی رسانه ای عملکرد خویش درصدد ارائه عملکرد مطلوب با نظر و سلیقه خویش می باشند.

فرمند در این جلسه خطاب به فرماندار میانه با بیان اینکه مدیریت در همه چیز خلاصه می شود ولی شما مشغول کار انتخاباتی هستید، گفت: کف سالن جلسه پر گرد و خاک است و ساعت روی دیوار هم که از کار افتاد ، اما منظور من این نیست که شما مستقیم به همه اینا مسائل مدیرت کنید، اما باید بدانید مدیریت با زور نتیجه ای ندارد.

در حالی که فرمند در حال بیان نظرات و سخنرانی بود در اقدامی کاملاً تعجب برانگیز شهردار میانه با پریدن در وسط سخنان نماینده با موضع گیری و حمایت از فرماندار جلسه را ترک کرد!

نباید فراموش کرد که مرداد ماه سال جرای موضوع استیضاح شهردار میانه از طریق نامه ای از سوی فرمانداری منتفی شده بود که این مسئله اعتراضات گسترده ای را از جانب مردم و اعضای شورای شهر به دنبال داشت.

به طوری که حسینخانی  نائب رئیس شورای شهر وقت میانه با اشاره به اینکه ورود فرمانداری میانه در بحث فرآیند استیضاح شهردار غیرقانونی بوده، افزود: فرمانداری شهرستان میانه در نامه فقط نوشته است که جلسه استیضاح کان لم یکن شود و در این مرحله رئیس شورا باید در رأس امور تصمیم بگیرد لذا فرمانداری نباید در فرآیند استیضاح شهردار دخالت کند.

نایب رئیس  شورای شهر میانه گفت: واقعاً جای تأسف است که عده‌ای بر شورای شهر میانه که یک نهاد مردمی است در امورات آن دخالت می‌کنند و مانع انجام وظایف اصلی اعضای شورا می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فرمانداری و شورای شهر موازی هم نبوده و در عرض هم هستند، افزود: فرمانداری به هیچ وجه نمی‌تواند با یک نامه جلسه استیضاح شهردار را کان لم یکن اعلام کند لذا اگر استیضاح قانونی نبود چرا شهردار را برای استیضاح به اینجا آوردید و در اینجا فرمانداری به شورا دستور داده است که این خلاف قانون است.

به نظر می رسد با اندکی توجه بتوان توجیه و دلیل مناسبی برای این رفتار شهردار یافت و بدون شک مردم نمی پذیرند که شورا و شهرداری کار سیاسی کنند چرا که اینجا محل کار و خدمت است.

آنچه که امروز بیش از هر زمان دیگری مدیریت شهر میانه به آن نیاز دارد مدیری عملگرا، متخصص و جهادی است و نباید با سیاست  شهر میانه را به حاشیه برد.

نباید از یاد برد که شهردار بومی و متخصص در این شهر کم نیست و شهردار میانه اگر دغدغه خدمت و دفاع از حق و حقیقیت دارد به مشکلات اساسی شهر رسیدگی کند که چندین سال است با وعده ها توخالی بسیاری از آن ها بلاتکلیف مانده است.

حال رسانه هایی که پیش از منتقد اصلی عملکرد شهرداری میانه بودند از کسری بودجه های میلیاردی و نیمه تمام ماندن پروژه های عمرانی و نابسمانی های مختلف شهری دم می زدند حال تیتر یک خود را متوجه حمایت شهردار از فرماندار می نمایند و با واژه لمپینیسم پروفسور ترک جلسه شهردار و حمایت آن از حمید شکری فرماندار میانه را  اقدامی تحسین برانگیز عنوان کرده است.

جالب است بدانید لمپنیسم در کشور خودمان اما کاربردهای دیگری دارد. وقتی این کلمه را در فرهنگ فارسی معین جست‌وجو می‌کنیم، معانی نامتعارفی از قبیل«لات» و«پست‌ترین فرد جامعه» را برای‌مان می‌آورد. لمپن‌ها نمونه‌ای از خرده‌فرهنگ‌هایی هستند که در جوامع گوناگون با دلایل مختلف و به گونه‌های متفاوت زاییده می‌شوند.

در جوامعی که در حال گذار به سوی صنعتی شدن هستند به مرور و با توسعه و صنعتی شدن بیشتر، بیکاری و ورشکستگی دایمی اقشار خرده‌پا افزایش یافته و گرایش به تشدید بدبختی، به پیدایش«لمپن‌ها» می‌انجامد که با نوعی اتحاد فرصت‌طلبانه و عوامگرایانه برای کسب قدرت و مشروعیت خود در جلب آرا و افکار عمومی تلاش می‌کنند.

 

یکی از اصولی که مورد تاکید این افراد است، احساس مالکیت است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید این افراد با چنین اعتقاداتی زندگی می‌کنند:«هر که با ما نیست از ما نیست، دیگری دشمن ماست، دشمنی که باید نابود شود.» بنابراین از نظر یک لمپن فرقی نمی‌کند که شما در چه جایگاهی باشید؛ دارای طبقه اقتصادی- اجتماعی بالا، متوسط یا پایین هستید یا نه، بلکه برای آنها مهم است که فقط با آنها باشید. چراکه اگر مخالف باشید می‌شوید دشمن شماره یک آنها. لمپن‌ها برای به مقصد رساندن تلاش‌های‌شان از اقدامات بعضا خشن هم فروگذار نیستند و برخی با اقدامات پدرخوانده‌گونه رقبا را از گردونه حذف می‌کنند.

 

 

 

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. احسنت خوب گفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *