ایران ناقض برجام نخواهد بود/ دستمان بسته نیست/گلایه‌هایمان را به آمانو منتقل کردیم

به گزارش میانا به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل این سازمان و در جمع خبرنگاران گفت: این چندمین بار است آقای آمانو به کشور ما تشریف می‌آورند، صحبت‌های خوب و مفصلی با هم داشتیم، در خصوص مسائل مربوط به همکاری ایران و آژانس با یکدیگر صحبت کردیم

روابط و همکاری‌هایمان را تا به امروز مرور کردیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه گزارش‌های آژانس از بعد از اجرای برجام تا به امروز گزارش‌هایی بوده که در آن مطالب مربوط به التزام ایران به تعهداتش منعکس شده و این نکته بسیار مهمی است که جمهوری اسلامی ایران هر آنچه را که وعده داده است عمل کرده و این مطلب در گزارش‌های آژانس منعکس شده است.

صالحی عنوان کرد: در خصوص آب سنگین، اورانیوم‌های غنی شده و ذخایر آن، تحقیق و توسعه و دیگر مطالب با آقای آمانو صحبت کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به فرمان روحانی به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه در مورد محتوای آن فرمان هم صحبت شد، به خصوص درباره پیشران‌ها صحبت هایی داشتیم که به چه صورت این کار انجام می‌شود و چه تعهداتی ما در قبال آن در چارچوب آژانس خواهیم داشت.

صالحی اضافه کرد: روابط ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار خوب است. اصرار ما همواره بر این است که آژانس به عنوان مرجع بی طرف عمل کند و نفوذ یا اعمال نفوذ کسی در گزارش‌های آژانس منعکس نشود و تا به امروز واقعا اینگونه بوده و آژانس بیطرفانه عمل کرده و جا دارد من تشکر کنم.

وی افزود: آمانو جلسه‌ای را با رئیس جمهور خواهد داشت در این جلسه هم مسائل مربوطه به تفصیل مطرح خواهد شد و ممکن است باز جلساتی با مسئولان دیگر داشته باشند که در حال برنامه ریزی هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در جمع خبرنگاران درباره حضور آمانو در تهران گفت: دو هفته پیش که من برای شرکت در اجلاس امنیتی هسته‌ای در وین بودم، جلسه‌ای با آقای آمانو داشتیم که آنجا اظهار داشتند علاقه‌مند هستند به ایران بیایند و من گفتم باشد و بعد از بازگشت به ایران بررسی می‌کنم و براساس تقاضای خودشان ما از آقای رئیس جمهور اجازه گرفتیم و وقتی را تعیین کردیم که ایشان به ایران آمدند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش‌هایی که تاکنون آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که تا امروز آژانس داده مبنی بر پایبندی ایران بوده است.

 رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد دستور رئیس جمهور برای تحقیق و تولید پیشران‌ها و اینکه در دیدار با آمانو این بحث مطرح شد گفت: در مورد این موضوع سه ماه فرصت داریم که این مسئله را بررسی کنیم و این مسئله ساده‌ای نیست که بخواهیم امروز تصمیم بگیریم و فردا عملیاتی کنیم.

وی توضیح داد: این بحث بسیار مهم فنی است، ولی به طور معمول غنای این محرک‌ها از پنج درصد کمتر و تا ۹۰ درصد هم هست و این بسته به نوع محرک دارد که برای چه منظور و مدت زمانی استفاده شود، مثلا شما تعویض سوخت را طولانی بکنید غنا بالا می‌رود و اینها مطالب تخصصی و فنی است که ما قطعا در چارچوب برجام و در چارچوب موافقتنامه‌های پادمانی آنها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری انجام نخواهیم داد.

صالحی اضافه کرد: ما سه ماه زمان داریم که بررسی‌های اولیه را در این خصوص انجام دهیم و بعد نتیجه آن را در گزارشی خدمت آقای رئیس جمهور تقدیم کنیم.

* دست‌مان بسته نیست

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان این اقدام ایران را اقدامی متقابل با اقدام آمریکا تلقی کنیم؟ گفت: پیش‌تر هم به رسانه‌ها گفته‌ام اگر من مطلبی را می‌گویم حتما دقیق می‌گویم؛ ولی به هر حال دست ایران بسته نیست و پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و ما هر اقدامی که مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن آن آمادگی داریم.

صالحی ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه پیام ما شده و می‌داند که پیام ما پیامی جدی است.

*طرف مقابل پیام ما را گرفته

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام ما طرف مقابل را از اقدام نقض برجام خود منصرف می کند یا خیر و بازدارندگی لازم را دارد؟ گفت: طرف مقابل پیام ما را گرفته و شما به همین میزان بسنده کنید و مطمئن باشید آنچه من می‌گویم حساب شده و دقیق است.

*گلایه‌هایمان را منتقل کردیم

معاون رئیس جمهور در ادامه و در خصوص موضع آمانو درباره تصمیم ایران برای طراحی و تولید پیشران هسته‌ای گفت: با آمانو مروری بر تمام توافقاتی که تاکنون داشته‌ایم کردیم و نظرات خود را دادیم و آنها هم نظرات خود را به ما گفتند و گله‌های خود را نیز مطرح کردیم. یکی از گله‌های ما این بود که ۱۳۰ تن آب سنگینی که در گزارش گفته شده ۱۰۰ کیلو اضافه شده، گفتم در مقابل ۱۳۰ هزار کیلو ۱۰۰ کیلو اصلا معنا دارد! این نشان می‌دهد که مقداری باید دقت شود.

وی افزود: در بر جام آمده ما تولید بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین را در معرض فروش برای خریدار بالقوه بین‌المللی قرار دهیم و این عین عبارت برجام است، پس ما می‌توانیم بیش از ۱۳۰ تن داشته باشیم و آن را در معرض فروش قرار می‌دهیم و این را گفته‌ایم و این مسائل دیگر حل شده است.

صالحی اضافه کرد: تاکید ما این است که آژانس باید واقعا بی طرفانه عمل کند و خوشبختانه در بعد فنی ما مطالبمان کاملا روشن است و اگر غرض سیاسی در میان نباشد ما مشکل خاصی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سفر آمانو سفر بسیار مهمی است؛ چرا که ایشان از مقامات مختلف ما شرایط ایران را برای برپا نگه داشتن برجام خواهند شنید.

وی افزود:‌ما بارها اعلام کرده‌ایم و مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که ما به عهدی که بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و ما ناقض عهد نخواهیم بود، مگر اینکه طرف مقابل اقدام به این کار کند و هر کدام از این مطالب هم پیام روشنی دارد.

* آیا آمانو پیامی از آمریکا آورد؟

صالحی در پاسخ به این سؤال که آیا هدف از سفر آمانو، آوردن پیامی از سوی آمریکا بود؟ گفت: خیر؛ ما در خصوص پیشران‌ها به طور مفصل صحبت کردیم؛ اینکه اگر برای مقاصد تجاری باشد به یک گونه و اگر برای مقاصد نظامی باشد به نحو دیگری است و چارچوب توافقنامه پادمانی تعیین می‌کند چه چارچوبی باید باشد و ما قطعا در چارچوب آن شرایط عمل خواهیم کرد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *