چین یک فروند پهپاد زیردریایی آمریکا را توقیف کرد

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از رویترز، در تازه ترین مورد از تشدید اختلافات بین آمریکا و چین در دریای جنوبی چین، مقام‌های آمریکایی از توقیف یک فروند پهپاد زیردریایی این کشور توسط کشتی چینی خبر داده‌اند.

مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که واشنگتن ضمن اعلام اعتراض دیپلماتیک خود نسبت به این اقدام چین، خواستار بازگرداندن سریع این پهپاد زیردریایی شده است.

مقام‌های آمریکایی تصریح کردند که این پهپاد زیردریایی روز پنجشنبه توقیف شده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده در این باره تاکید کرد: پهپاد زیردریایی به طور قانونی در حال انجام یک تحقیق نظامی در آبهای دریای جنوبی چین بوده است.

پنتاگون نیز این حادثه را تایید کرده و اعلام نموده است که این اقدام چین را جدی خواهد گرفت. جف دیویس سخنگوی پنتاگون در سخنانی تاکید کرد: این پهپاد متعلق به ماست و همه تلاش خود را برای بازگرداندن آن انجام خواهیم داد و امیدواریم که دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود.

بن کاردین سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد که این اقدام چین نقض آشکار و جدی قوانین بین المللی است.

ری میبوس وزیر نیروی دریایی آمریکا نیز تاکید کرد: افزایش تحرکات چین یکی از دلایلی است که نیروی دریایی آمریکا باید ناوگان خود را به ۳۳۵ فروند کشتی، شامل ۱۲ ناو هواپیمابر و ۶۶ فروند زیردریایی گسترش دهد.

این اقدام چین به نگرانی ها درباره تلاش پکن برای نظامی کردن منطقه و افزایش حضور نظامی خود در دریای جنوبی چین دامن زده است.

موسسه شفافیت دریانوردی آسیا موسوم به “ای ام تی آی” اعلام کرده است که چین تسلیحاتی شامل سامانه‌های ضد هوایی و ضد موشکی را در ۷ جزیره مصنوعی واقع در دریای جنوبی چین مستقر نموده است.

این گزارش حاکی است، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سامانه‌های ضد هوایی و ضد موشکی در جزایر مصنوعی مستقر شده تا در برابر هر گونه حمله موشک‌های کروز، مقابله کند.

وزارت دفاع چین اعلام کرده است که ساخت و سازهای انجام شده در جزایر مصنوعی، عمدتا برای استفاده های غیر نظامی بوده است. این تاسیسات کاملا قانونی و مشروع بوده و با اهداف دفاعی بوده است.

آمریکا برای به چالش کشیدن ادعاهای ارضی چین در منطقه، ۴ گشت برای تضمین آزادی دریانوردی انجام داده و ناوهای جنگی آمریکایی به جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین نزدیک شده اند. این اقدامات با مخالفت شدید چین روبرو شده است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *