شهرداری ها ملزم به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی هستند

به گزارش ميانا به نقل از مهر ؛ حسن خدایی دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بناب اظهار داشت: با توجه به عدم پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی توسط برخی شهرداری ها، مجلس شورای اسلامی با الحاقیه ای به قانون اداره کتابخانه های عمومی، وزارت امور اقتصادی و دارایی را ملزم کرده تا این میزان را از درآمد کل شهرداری ها برداشت و به حساب انجمن کتابخانه ها واریز کند.

وی در ادامه سرانه کتاب در استان را برای هر ۱۰ نفر شش جلد و سرانه فضای کتابخانه برای هر یکصد نفر ۲.۱ متر اعلام و تصریح کرد: در این بین نهاد کتابخانه های عمومی استان در حال خرید و به روزرسانی محتوای کتاب های موجود بوده و با وجین کردن کتاب ها برخی از کتب غیر قابل استفاده را ازمجموعه خارج می کند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در خصوص کتابخانه های شهرستانی و روستایی نیز گفت: برای ایجاد کتابخانه های مشارکتی در این مناطق محدودیتی وجود ندارد و در صورتی که هر شهرستانی محل و مسئول کتابخانه را تأمین کند، این اداره کل نسبت به تهیه کتب و تجهیز کتابخانه ها اقدام خواهد کرد.

خدایی با اشاره به عدم اختصاص اعتبارات عمرانی مناسب برای کتابخانه ها در دوسال گذشته، از تخصیص ۶۰ درصد این اعتبارات در سالجاری خبر داد و افزود: تلاش می کنیم تا با جذب ۴۰ درصد باقیمانده، تمام اعتبارات این حوزه را تا پایان سال محقق کنیم.

فرماندار بناب نیز در این جلسه سرانه های کتابخانه ای موجود را برای ۳۶ هزار دانشجو و دانش آموز این شهرستان ناکافی دانست و گفت: برای تعدیل این وضعیت همین اساس سه کتابخانه سیار در مراکز پرجمعیت شهرستان بناب راه اندازی شده که البته در این میان هنوز بسیاری از روستاهای بناب که عموماً بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارند، فاقد کتابخانه هستند.

ولی الله فرج اللهی از آمادگی خیرین و اعضای شوراهای اسلامی جهت واگذاری زمین و نیرو و رفع این کمبود خبر داد و خواستار تجهیز چنین کتابخانه هایی از سوی نهاد کتابخانه ها شد و افزود: مهمترین مشکل کتابخانه های عمومی بناب عدم به روز بودن کتب و کمبود نیروی انسانی است که انتظار داریم نهاد کتابخانه ها به این موضوع نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *