تئاتر “آنا یوردوم آذربایجان” در تبریز به روی صحنه می‌رود

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، یعقوب صدیق جمالی دیشب در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اجرای نمایش "آنایوردوم آذربایجان" به زبان ترکی آذربایجانی در تبریز اظهار داشت: این نمایش بر اساس منظومه "حیدربابایه سلام" اثر فاخر استاد شهریار از ۲۴ آذرماه به مدت ۲۰ روز در تئاتر شهر تبریز اجرا می‌شود که بعد از مدتی وقفه در تئاتر، این اجرا به زبان ترکی آذربایجانی صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: این نمایش بعد از نمایش حیدربابایه سلام در سال ۷۹، برای نخستین بار به صورت حرفه ای بر روی صحنه خواهد رفت.

طراح و کارگردان این نمایش در ادامه با اشاره به سایر آثار ترکی خود، اظهار داشت: یکی از نمایش‌ها با عنوان "کوراوغلی" در سال‌های گذشته رکود بیشترین تماشاگر در سطح کشور در زمان خود را شکست و آن سال‌ها به عنوان رکورددار فروش، خود را در کشور مطرح کرد که امیدواریم این نمایش نیز خود را به خوبی نشان دهد.

وی با بیان اینکه تولید تئاتر به زبان ترکی آذربایجانی در سال‌های اخیر با وقفه مواجه شده بود، ادامه داد: این مسئله به دلیل سلیقه مدیریتی و ذائقه‌های نظارتی صورت گرفته بود که خوشبتخانه امسال با استقبال خوبی مواجه بودیم که امیدواریم این نمایش به صورت پیوسته ادامه یابد.

وی علت اصلی اجرای تئاتر به زبان ترکی را آسانی تبادل خرد و اندیشه بازیگران عنوان کرد و گفت: بازیگران و تماشاگران به راحتی می‌توانند با زبان مادری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

صدیق جمالی در ادامه با اشاره به اجرای آیین‌ها، فولکلورهای خرده و فرهنگ‌های مختلف آذربایجان در این نمایش، اذعان داشت: در این نمایش سعی شده این آیین‌ها و خرده فرهنگ‌ها حفظ و بازتولید شود چراکه یکی از دلایلی که تئاتر نتوانسته در کشور موفق باشد، غفلت از این آیین‌ها بوده است.

این تهیه کننده با بیان اینکه ارائه این آیین‌ها در جشنواره‌های بین المللی موجب شگفت جهانیان می‌شود، ادامه داد: در این نمایش از ۳۶ نفر به عنوان بازیگر استفاده شده که ۱۷ نفر آن خانم هستند.

وی همچنین ادامه داد: همچنین همه موسیقی‌های نمایش، توسط محمد ملکی اصل انحصاراً برای این نمایش تولید شده و پروسه کلی تولید و طراحی نمایش "آنایوردوم آذربایجان" هشت ماه به طول انجامیده است.

وی در ادامه به اجرای نمایش‌های اجتماعی در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: نمایش "همین امشب" و "وقتی کنار پنجره می‌ایستیم" در ماه‌های آینده به دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی اجرا خواهد شد.

صدیق جمالی در ادامه به وضعیت نابسامان تئاتر استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه تئاتر استان منهای تبریز به صورت کلی تعطیل شده و شهرهایی همچون مراغه، بناب و مرند وضعیت مطلوبی ندارند که امیدواریم سال‌های آینده فکری به حال این شهرهای فرهنگی شود.

وی همچنین ادامه داد: در دهه‌های گذشته با توجه به اینکه نه دانشگاه‌های هنر و نه آموزشگاه‌های هنر در تبریز وجود داشت اما اتفاقات هنری بسیار خوب و زیادی در این شهر رخ می‌داد اما اکنون با چنین کیفیتی روبرو نیستیم که امیدواریم کارهای خوبی صورت گیرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *