نمونه‌برداری از خانواده‌های متوفیان قطار تبریز- مشهد برای تشخیص هویت اجساد

به گزارش میانا به نقل از فارس، بهرام صمدی‌راد در خصوص سانحه ریلی و نتایح نمونه‌برداری از متوفیان و تطابق نمونه‌ها با بستگان، اظهار کرد: از همان روزی که حادثه ناگوار رخ داد پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی آمادگی خود را برای انتقال اجساد به استان اعلام کرد و با توجه به اینکه آزمایشگاه پزشکی قانونی تبریز مجهز به آزمایشگاه ژنتیک است، می‌توانستیم تشخیص هویت جانباختگان را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بنا به چند دلیل اساسی اجساد به تهران منتقل شدند، گفت: یکی از این دلایل این بود که مطمئن نبودیم تمام فوت‌شدگان برای استان آذربایجان‌شرقی است و همچنین نزدیکی و دسترسی آسان سمنان به تهران بود و دلیل دیگر امکانات و تجهیزاتی که در ستاد سازمان وجود دارد به مراتب بالاتر و مجهزتر از سایر است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه طبق دستور دادستان سمنان اجساد به تهران منتقل شد، افزود: از ساعت ۳:۳۰ صبح که اجساد به تهران رسیدند طبق درخواست از طرف استان آذربایجان‌شرقی نمونه‌برداری از همان لحظات آغاز شد و ما نیز پیگیر لحظه به لحظه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در این حادثه دو گروه فوت شده وجود داشت که یک گروه از شدت ضربه جان خودشان را از دست داده بودند و گروه دیگر در اثر سوختگی فوت شده‌اند؛ آن تعداد از افرادی که در اثر شدت ضربه فوت شده‌اند نسبتاً راحت‌تر قابل شناسایی هستند و با دعوت از خانواده‌ها طبق عکس‌هایی که از تهران فرستاده شده، اقدام به شناسایی کردند.

صمدی‌راد درباره گروه دوم از فوت‌شدگان که در اثر سوختگی از دنیا رفته‌اند، گفت: در شناسایی این افراد دچار مشکل هستیم و تشخصی هویت در این حالت بسیار دشوار است؛ به طوریکه حتی بستگان درجه یک نیز قادر به شناسایی نبودند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه اقدام به آزمایش‌های پیشرفته ژنتیک شده است، بیان کرد: در آزمایشگاه ژنتیک تهران که نمونه‌برداری از اجساد آغاز شد به صورت همزمان در تبریز نیز اقدام به نمونه‌برداری از خانواده‌های متوفیان کردیم که تا پاسی از شب دیشب عمده نمونه‌ها گرفته شده و امروز نیز مابقی صورت گرفت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان خاطرنشان کرد: در این نمونه‌برداری‌ها به اخذ پروفایل ژنتیکی پرداخته شده که با پیگیری از تهران پروفایل ژنتیک برخی از فوت‌شدگان ارائه خواهد شد ولی برخی از آنها دوباره باید نمونه‌برداری شوند؛ زیرا برخی از نمونه‌ها مناسب نبوده و برای نظر قطعی دوباره مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق هماهنگی با مسؤولان ارشد سازمان پزشکی قانونی خواستار تسریع در روند نمونه‌برداری شدیم، گفت: اگر این  آزمایشات در آزمایشگاه استان انجام می‌شد به علت تعداد زیاد اجساد ارائه نتایج به چند ماه نیز طول می‌کشید ولی با ورود ستاد مرکزی و همراهی آزمایشگاه تهران روند با سرعت انجام می‌گیرد و ۷۰ درصد صرفه‌جویی وقت شده است.

صمدی‌راد ابراز کرد: تمام سعی را خواهیم کرد تا در اسرع وقت و همچنین روز در نظر گرفته شده اجساد تشخیص هویت شده را به خانواده‌ها تحویل دهیم.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌هایی که از سرنوشت زائر خود با خبر نیستند به اداره پزشکی قانونی مراجعه کنند تا پیگیر موضوع باشیم، ادامه داد: تا به این لحظه ۳۵ خانواده در تبریز به ما مراجعه کرده و نمونه‌برداری از آنها صورت گرفته و همچنین برخی از افراد نیز به تهران مراجعه کرده‌اند.

صمدی‌راد اضافه کرد: در مقرر پزشکی قانونی استان در تبریز در جاده سنتو – شنب غازان همکاران پاسخگوی این خانواده خواهند بود و با توجه به اینکه مصدومان این حادثه نیز اکثرا از دادگستری و پزشکی قانونی سمنان نامه اخذ کرده‌اند نیز می‌توانند به مقرر پزشکی قانونی برای طی مراحل پزشکی برای ارزیابی میزان صدمات و صدور گواهی مراجعه کنند و در ایام تعطیل نیز این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

وی در خصوص اینکه پزشکی قانونی نماینده دادگستری است و لزوم معرفی‌نامه وجود دارد، افزود: اکثر این افراد دارای معرفی‌نامه هستند ولی در صورت اینکه فردی فاقد معرفی‌نامه باشد می‌تواند با مراجعه به دادستانی تبریز مراجعه کرده و راهنمایی لازم برای استعلام قضایی را دریافت کنند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *