امیرالمؤمنین، مصداق اتمّ شخصیتی و بالاترین جایگاه شرعی، قانونی و اجتماعی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، حجت الاسلام محمدرضا حامدی در جلسه درس اخلاق مدیران ادارات و دستگاه های دولتی شهرستان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد، با اشاره به خطبه های نهج البلاغه حضرت علی (ع) اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مصداق اتمّ از شخصیتی که دارای بالاترین جایگاه شرعی، قانونی و اجتماعی معرفی بکنیم، حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.

 

وی با بیان اینکه در بحث عملکرد مولای متقیان در ارتباط با مردم و جایگاه آن و حرکتی که به عنوان خلیفه و امام مسلمین انجام می دهد، در واقع همان مصداق اتم شخصیتی اوست افزود: خداوند محبت نیازمندان جامعه را در دل امیر مومنان قرار داده بود که زینتی بالاتر ز این وجود ندارد. زیرا او امام نیازمندان و دوستدار آنها بود.

 

امام جمعه میانه ادامه داد: یکی از رویه و سیره امام علی(ع) این بود که همه امکانات را با عدالت  و به طور مساوی بین مردم تقسیم می کرد و همه از آن بهره مند می شدند. و دیگری در دسترس همگان بود، زیرا که بعد از نماز جماعت، در مسجد به امور و اداره جامعه اسلامی می پرداخت و به مشکلات مردم رسیدگی می کرد.

 

حامدی حکومت امیرالمومنین را حکومت علوی برشمرد و اذعان کرد: در نگرش به وضعیت و عملکرد حضرت علی (ع) به عنوان خلیفه جامعه اسلامی و امام آن زمان، سیره اش سیره پیامبر و بنا، بنای حکومت علوی بود. زندگانی خود را با پایین ترین افراد جامعه تنظیم می نمود.

 

وی تاکید کرد: امام علی (ع) توانایی امکان بالا بردن خواسته های عموم افراد جامعه را نداشت و این کار را انجام نمی داد، ولی می توانست خودش را با زندگانی آنها تطبیق دهد که در نتیجه مشکلات نیز برای آن مردم آسان تر می شد و مثل دیگر افراد جامعه زندگی می کرد. این منطق اسلام است.

 

امام جمعه میانه اضافه کرد: نه اینکه ما باید سطح زندگانی مدیران خود را ارتقاء داده و به حدی برسانیم که چشم طمع به مال دنیا را نداشته باشند تا تخلف نکنند، این منطق غلطی است. در حالی که در عملکرد آنها چیز خاص و حرکت مثبتی دیده نمی شود. بحث حقوق های نجومی مدیران امروزی ما که فعلاً به تاریخ پیوست، نمونه بارز این مسئله هست.

 

حجت الاسلام حامدی در ادامه سخنان خود، منطق درست را همان منطق اسلامی حضرت علی (ع) عنوان کرد و گفت: مگر امیرمومنان در آن زمان نمی توانست چنین کاری را با مالک اشتربکند؟ و از بیت المال، حقوق آن چنانی برای او تعیین نماید، چون می دانست که مالک اشتر نیز حد توقف ندارد. ولی از آن طرف وعده ای به او داد و فرمود که در مقابل عملکرد کارها و پاداش تو، شهادت خواهد بود.

 

img_2575 img_2583 img_2608 img_2615 img_2633

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *