بهترین روش های پیشگیری از لوس شدن کودک

به گزارش میانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز خانواده ها برای تربیت فرزندانشان شیوه های مختلفی را انتخاب می کنند که گاهی انتخاب نامناسب این روش ها تاثیرات منفی در رشد آنان می گذارد و یکی از رایج ترین آن شیوه های تربیتی آسان گیرانه است که در این روش کودکان بدون هیچ قید و شرطی بسیار آزاد، هستند و زمینه لوس شدن کودکان در آینده را فراهم می کند. 

 

نقش والدین در تربیت کودکان!

لیلی احمدی مشاوره خانواده درباره تربیت فرزندان گفت: والدین در تربیت و شکل گیری شخصیت و هویت کودک نقش بسزایی دارند.

 

به گفته وی؛ تربیت کودکان در سال های اولیه زندگی بر رفتار آنها تاثیر می گذارد که به همین دلیل هرگز نباید در این امر کوتاهی کرد زیرا آثار نامطلوبی در شخصیت فرزندان بر جای می گذارد.

 

این مشاوره خانواده با بیان اینکه والدین در تربیت فرزندان نظر متفاوتی دارند، اذعان داشت: برخی‌ از والدین‌ فکر می کنند قاطع بودن در تربیت یعنی با خشونت و به صورت پرخاشگرانه رفتار کردن و تحمیل اجباری خواسته های خود به کودک که این طرز تفکر از نظر روانشناسی کاملا اشتباه است. 

 

به هر خواسته ای پاسخ مثبت ندهید!

احمدی با بیان اینکه به خواسته های غیر منطقی کودکان جواب مثبت نباید بدهید، اظهار داشت: محبت بی حد و پاسخ دادن به خواسته های غیر منطقی فرزندان باعث لوس بار آمدن آنان می شود و حتی در بزرگسالی برای دریافت خواسته های غیر منطقی خود سماجت می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از لوس شدن کودک، والدین باید در تربیت با یکدیگر هماهنگ باشند، بیان کرد: اگر مادر با رفتار کودک موافقت کند اما پدر آن را تایید نکند باعث لوس شدن و خودنمایی فرزند می شود.

 

این مشاوره خانواده با بیان اینکه لبخند والدین بر تربیت کودکان تاثیر زیادی دارد، تاکید کرد: والدین هنگام انجام کار صحیح کودکان با لبخند زدن می توانند موافقت خود را اعلام کنند اما هنگامیکه کار وی را تایید نمی کنند، باید با تنبیه منطقی از لوس شدن کودک جلوگیری کنند.

 

ویژگی های کودکان لوس!

این مشاوره خانواده درباره خصوصیات کودک لوس گفت: کودکان لوس رفتارهایی مانند اعتراض بی مورد به هر چیزی، ندانستن تفاوت بین نیاز و خواسته های خود، پیروی نکردن از دستورات والدین، اصرارهای نابجا، تقاضاهای بیش از اندازه، بی احترامی به دیگران و بزرگترها، شکایت های پی در پی و زود خسته شدن از خود بروز می دهند.

 

احمدی اذعان داشت: گریه کردن برای هر خواسته ای، کج خلقی، واکنش نسبت به تنبیه والدین، پاسخ ندادن به سوالات پدر و مادر، علاقه نداشتن به سهیم بودن در وسیله ای با کسی، برخورد گستاخانه نسبت به دیگران و حسادت از دیگر علائم کودکان لوس است.

 

تشویق یا تنبیه، کدام در تربیت کودک مناسب است!

رضایی روانشناس با بیان اینکه تشویق و تنبیه در تربیت کودکان تاثیر بسزایی دارد اظهار داشت: تشویق در ایجاد رفتار خوب در کودکان تاثیر خوبی دارد وفرزند باید بداند کدام یک از رفتارهایش مورد پسن شما است و اما تنبیه باعث می شود گاهی وی رفتارهای ناشایستش را از روی لجبازی مجددا انجام دهد که البته تنبیه بدنی تاثیر بدتری دارد.

 

وی ادامه داد: والدین از تنبیه کردن کودکان خودداری کنند زیرا این عمل بر کودکان حساس، پیش فعال و قلدر تاثیرات مخرب و منفی می گذارد.

 

کدام شیوه های تربیتی مناسب است!

این روانشناس به شیوه های تربیت کودک اشاره کرد و افزود: مقتدرانه، آسان گیرانه، منطقی، مستبدانه از شیوه های تربیتی در خانواده ها است که هر کدام آثار خوب و یا بدی در افزایش و یا کاهش اعتماد به نفس در سنسن بزرگسالی فرزندان می گذارد.

 

وی به شیوه مقتدرانه اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی از والدین نسبت به تربیت فرزندانشان سخت گیری می کنند و این عمل خود را بسیار مناسب و یک روش درست می دانند.

 

احمدی ادامه داد: کودک باید آزاد باشد زیرا سخت گیری بیش از حد باعث ایجاد ترس و استرس در کودک می شود.

 

وی به تربیت کودک به سبک آزادانه، اشاره کرد و گفت: این روش تربیت باعث رشد اعتماد به نفس، استقلال در قضاوت اخلاقی  فرزندان می شود زیرا در چنین خانواده هایی، رعایت قوانین و مقررات، احترام به بزرگترها، اظهار نظر فرزندان در حل مسائل یک ارزش محسوب می شود. 

 

اگر کودکی با وجود سخت گیری های والدینش نسبت به رفنار و اخلاقش از خودراضی باشد، یک فرد لوس و خودخواه در آینده می شود.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *