گزینه احتمالی وزارت خارجه آمریکا: برجام با اتمام ریاست اوباما به پایان می‌رسد

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، «رودی جولیانی» شهردار اسبق نیویورک بر این باور است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا مانعی پیش روی خود نمی بیند تا نتواند برجام را لغو کند زیرا دولت اوباما هرگز این توافق را تقدیم سنای آمریکا نکرده است تا در آن جا مورد تایید قرار گیرد.

جولیانی معتقد است ترامپ می تواند در روز اولی که وارد کاخ سفید می شود به راحتی توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران، ملقب به برجام را لغو کند و هیچکس هم نمی تواند جلوی وی را بگیرد.

جولیانی یکی از مقامات احتمالی دولت ترامپ و شاید وزیر امور خارجه وی در دولت جدید آمریکا باشد. «جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل نیز یکی دیگر از گزینه ها برای منصب وزارت امور خارجه است.

شهردار اسبق نیویورک معتقد است به این دلیل که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برجام را به سنای آمریکا تقدیم نکرده تا سنا آن را مورد تایید قرار دهد بنابراین لغو این قرار داد کار بسیار راحتی است.

رودی جولیانی ادامه داد: «اول از همه اینکه رئیس جمهور اختیارات زیادی دارد. اوباما هم کاری را که باید بر مبنای قانون اساسی آمریکا انجام می داد انجام نداد. او باید برجام را تقدیم کنگره می کرد زیرا برجام یک معاهده است. هیچ راهی برای گریز از این واقعیت وجود ندارد که برجام یک معاهده است.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «این توافق باید به سنای آمریکا هم تقدیم می شد ولی اوباما هرگز این کار را نکرد. و این بدان معنی است که برجام با اتمام ریاست اوباما به پایان می‌رسد. ترامپ می تواند برجام را کاملا رد کند و این کاملا قانونی است.»

ترامپِ جمهوریخواه در کمپین انتخاباتی خود مکررا در مورد توافق هسته‌ای ایران اظهار نظر کرده و این توافق را یک فاجعه و یکی از بدترین توافقات تاریخ آمریکا دانسته است.

«ولید فارِس» یکی از مشاورین ترامپ در زمینه سیاست خارجی هفته گذشته اعلام کرد ترامپ قصد پاره کردن برجام را ندارد و تنها به دنبال تغییر مفاد آن است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *