عقد قرارداد کار یک ماهه با کارگران از سوی شهرداری میانه/به خطر افتادن امنیت شغلی در سایه عدم اجرای دقیق قوانین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، کارگران زحمتکش شهرداری میانه این روزها، نگرانی های زیادی درباره کار و معیشت خود دارند و امنیت شغلی، اصلی ترین نگرانی آنها را تشکیل می دهد. امنیت شغلی اطمینان به داشتن کار و تداوم فعالیت در شغلی است که در اختیار کارگران و شاغلان است.

 

متاسفانه در سالهای اخیر قراردادهای کار که از شهرداری میانه با کارگران منعقد می شود، امنیت شغلی کارگران را با چالش جدی مواجه کرده و طول مدت یک ماهه قراردادهای کار، به یکی از دغدغه های اصلی کارگران بدل شده است.

 

یکی از کارگران که نخواسته نامش اعلام شود به خبرنگار ما می گوید: شهرداری میانه در حال حاضر قراردادهای ما را بصورت یک ماهه تمدید می کند که این مسئله باعث نگرانی خانواده و خودم در راستای نبود شغلی پایدار شده است.

 

نگاهی به فصل دوم قانون‌ کار مصوب ۲۹ آبان‌ 1369 مشخص می سازد در قانون تنها نوع کار از لحاظ موقت یا دائمی بودن ذکر شده و البته در یکی از تبصره های این فصل عنوان شده در صورتی که ماهیت کار، دائمی باشد و در قرارداد، مدت ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می شود.

 

درباره کارهای موقت نیز قانون به دولت تکلیف کرده "سقف" مدت را مشخص کند ولی "کف" زمان قرارداد را مشخص نکرده. با این وجود سال گذشته، دولت در اقدامی تحسین برانگیز بخشنامه ای را صادر کرد که در آن حداقل زمان کلیه قراردادهای کار مستمر را "یکسال" توصیف کرد.

 

تصویر بخشنامه دولت درباره حداقل مدت قرارداد کار

 

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-06-29 06:42:26Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

باید گفت نبود امنیت شغلی خود عاملی است برای پایین بودن بهره وری نیروی کار در کشور های کمتر توسعه یافته، در واقع به علت نبود محیطی بدون استرس برای نیروی کار و در صورت عدم رضایت از وضعیت اشتغال که همه می تواند از پیامد های عدم امنیت شغلی باشد بهره وری در این جوامع بسیار پایین است. پس شاید بتوان به این سوال دیرینه که چرا بهره وری (ساعات مفید کار ) در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین تر است ، پاسخ داد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *