پله پله تلاش آمریکا برای نفوذ درایران؛ از حضور مستشاری تا برجام!

مهدی مهدیخانی طی یادداشتی در پایگاه خبری میانا نوشت: به روایت مورخان امریکایی و اروپایی، تاریخ این ایالات متحده آکنده از بدعهدی و خیانت در پیمان است. تفاوتی نمی کند که طرف مقابل پیمان چه کسی باشد، امریکا با قلدری به دنبال منافع خود است. چه در مقابل قبایل سرخپوست واشنگتن یا در مقابل گروه های سازش فلسطینی، چه مقابل آلمان ها و چه شوروی یا حتی انگلیس و فرانسه!

امریکا به گواهی تاریخ ثابت کرده است که بدعهد و خیانتکار و غیرقابل اعتمادترین کشور جهان در معاهدات است.

در ایران، سرنوشت مصدق با اعتماد به امریکا به کناررفتن او در کودتای امریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منجر شد و پس از آن که امریکا با بریتانیا بر سر نفت ایران به توافق رسید دیگر از ملی شدن نفت ایران حمایت نکرد و بعد از کودتای، قراردادهای نفتی به‌گونه‌ای منعقد میشد که منافع امریکا تامین شود!

البته سوابق دخالت در امور داخلی کشور ایران و خیانت در باب منافع مردم بسیار بیشتر از آن است که در این مختصر بتوان به آن پرداخت؛ در اینجا به ذکر چند نمونه از این مداخلات و بدعهدی ها اشاره می کنیم.

نمونه هایی از دخالت امنیتی، اقتصادی و سیاسی امریکا پیش از انقلاب اسلامی

در سال ۱۳۲۰ امریکایی ها مسئولیت برای تامین منابع جنگی جماهیر شوروی از طریق ایران را برعهده گرفتند، البته اولین گروه نظامیان امریکایی در آذر ۱۳۲۱ وارد ایران شدند و تا دی ماه آن سال تعداد آنها به سی هزار نفر رسید. امریکایی ها با موافقت احمد قوام اردوگاهی در همان سال تاسیس می کنند. نیروهای مستقر در خاک ایران از تمامی مالیات های مربوط به واردات و صادرات و حقوق گمرکی معاف بودند و حق استفاده از تمامی وسایل ارتباطی داخل ایران، اجازه ورود و فعالیت در هر مکانی که لازم و ضروری می دانستند، داشتند.

 حضور این نیروهای نظامی در ایران، اوضاع اقتصادی ایران را بسیار نابسامان کرد، از جمله کمبود ارزاق، شیوع بیماری های متعدد، تورم شدید که دلیل آن پرداخت هزینه های سربازان توسط دولت ایران بود. برای جبران این نابسامانی اقتصادی دولت ایران دست به دامن ایجادکننده آن شد و به جای بیرون کردن سربازان امریکایی، ۶۰  مستشار مالی امریکا را استخدام کرد. مهر ماه ۱۳۲۲ ، هشت مستشار نظامی امریکایی به عنوان مشاور وزارت کشور در امور ژاندارمری، طی موافقتنامه ای استخدام شدند. این موافقتنامه که به کنمیش معروف شد، در ۸ مهر ۱۳۳۳ تجدید شد و تا سقوط محمدرضا پهلوی فعالیت داشت.

 موافقتنامه آرمیش، برای استخدام ۳۰ نفر از مستشاران نظامی امریکا به منظور اصلاح امور اداری ارتش شاهنشاهی نیز در همان سال ها به امضا رسید که اختیارت نظامیان امریکا را بسیار گسترش میداد.

 امریکا برای کسب اطلاع از تمامی تحرکات داخل و خارج ایران سازمانی را با عنوان دفتر خدمات استراتژیک کرد که این دفتر در سال ۱۳۲۶ به سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) تبدیل شد.

قرارداد نظامی بین ایران و امریکا در سال ۱۳۳۷ ایران را رسما یکی از اقمار مستعمراتی امریکا کرد؛ طی این توافقنامه امریکایی ها حق داشتند در برابرآنچه که تجاوز مستقیم یا غیرمستقیم خارجی نامیده می شد، برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی در امور ایران مداخله کنند.

هرچه زمان بیشتری از حضور امریکایی ها در ایران می گذشت، حضور و نفوذ امریکایی ها پررنگ تر میشد و استقلال کشور در سایه ی زیاده خواهی امریکایی ها نابود شده بود، نمونه این نابودی استقلال و دست نشانده بودن دولت ایران، پیشنهاد تصویب کاپیتولاسیون در اسفند ۱۳۴۰ از سوی سفارت آمریکا به دولت اسدالله علم بود. این پیشنهاد در ۱۳ مهر ۱۳۴۲ در کابینه علم و در مرداد ۱۳۴۳ در مجلس سنا به تصویب رسید و ۲۱ مهر ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی به تصویب نمایندگان مجلس نیز آن را تصویب کرد.

سال ۱۳۵۰، بزرگترین قرارداد تسلیحاتی میان امریکا  و ایران با ارزش ۲ میلیارد دلار منعقد شد و شرکت های امریکایی برای کنترل تحرکات کشورها و افراد در نقطه به نقطه ایران، شبکه های مراقبت، الکترونیک مجهز به رادار، استراق سمع و تجسمی رهگیری تاسیس کردند.

تا زمان پیروزی انقلاب ۴۵ هزار مستشار نظامی امریکا در ایران حضور داشتند و دولت ایران مبلغ ۲۴/۳ میلیارد دلار بابت حقوق به این افراد پرداخت می کرد. در آن زمان بودجه آموزش و پرورش ۸/۱ میلیارد دلار و بهداشت و درمان ۳۶۲ میلیون دلار بود. این مستشاران هزینه های هنگفت دیگری غیر از حقوق دریافتی برای دولت ایران نیز داشتند.

این مستشاران در همه امور سیاسی- اقتصادی و نظامی کشور حق دخالت داشتند و در واقع ایران در این زمینه ها چیزی مخفی از دولت امریکا نداشت. علاوه بر آن این مستشاران بر ارتش، ژاندارمری، شهربانی، ساواک و تمامی وزارتخانه ها نظارت و دخالت داشتند و هدف آنها نیز تنها یک چیز بود؛ حراست از منافع دولت امریکا در خاک ایران!

اصلاحات ارضی از دیگر اقدامات امریکایی ها در جهت حفظ منافع در ایران بود. طی سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۲ در ایران اصلاحات ارضی اجرا شد و موجب جاری شدن روابط سرمایه ‌داری در روستاها شد. از آثار دراز مدت آن برای روستاییان  این بود که نیمی از روستاییان به دلیل اینکه با مالکان قرارداد زراعتی و تقسیم محصول نداشتند از دریافت زمین محروم شده و نیروی کارگر شدند و دیگر که زمین گرفتند، اغلب در قطعات کوچک پراکنده و نامناسب بود. و عمده زمین های حاصلخیز به سرمایه دارانی تعلق گرفت که روستا نشین نبودند؛ برخی این اقدام امریکا را در جهت ترس از بروز شورش در میان کشاورزان تحلیل می کنند. در دهه پنجاه میلادی، دهقانان نقش مهمی در جنگ های رهایی بخش در امریکای لاتین ایفا کردند و نارضایتی کشاورزان ایرانی و فقری که در آن غوطه ور بودند بیم نقش محوری آنان را در یک شورش مردمی تقویت می کرد که با اصلاح ساختار سنتی روستاها این خطر به نفع امریکا رفع شد.

دخالت های امریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران

الف: واقعه طبس که منجر به زمین گیری ارتش پیشرفته امریکا توسط سپاهیان شن در صحرای طبس شد یکی از مهم ترین اقدامات مداخله جویانه امریکا برای براندازی انقلاب مردمی ایران بود که در اردیبهشت سال ۵۸ رخ داد.

ب: مصادره اموال ایران و تدارک تحریم های اقتصادی علیه ایران از دیگر اقدامات دولت امریکا در جهت تضییع حقوق کشور بود. میزان اموال بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر تا حدود۱۵۰ میلیارد تخمین زده می شود و میزان ضرر تحمیلی ایران بابت تحریم ها چیزی فراتر از این مبالغ است.

ج: کودتای نوژه یکی دیگر از نمونه های بارز دخالت امریکا برای بازپس گیری منافع از دست رفته اش در ایران بود. در این عملیات حدود ۳۰ فروند هواپیما، ۶۰ نفر خلبان و حدود ۵۰۰ نفر افراد فنی و نظامی آماده انجام ماموریت بودند که از لحاظ امکانات به کار گرفته شده در کودتاهای رخ داده در جهان بی سابقه بود و سیا پیروزی آن را قطعی میدانست که با لو رفتن کودتا، نیروهای کودتاچی اعدام و توطئه دیگر امریکا ناکام ماند.

د: جنگ تحمیلی یکی دیگر از نمونه های کینه ورزی امریکا علیه مردم انقلابی ایران بود. امریکا علاوه بر حمایت مالی و تسلیحاتی از عراق طراحی برخی عملیات ها را نیز بر عهده داشت که این جنگ نیابتی امریکا علیه ایران مغلوب ایمان و عزم مردان انقلابی ایران شد.

ه: سرمایه گذاری فرهنگی و رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران؛ شبکه های فارسی زبان بسیاری با حمایت مالی امریکا ایجاد شده اند که با آخرین امکانات و استفاده از روش های نوین رسانه ای به تبلیغ علیه حکومت اسلامی ایران ماموریت دارند. علاوه بر این شبکه های سیاسی، سایت ها و شبکه های مسهجن بسیاری با هدف ضربه زدن به فرهنگ و هویت جوانان ایرانی مشغول به فعالیت هستند و در کنار این سرمایه گذاری رسانه ای، تسهیل پخش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی از دیگر خدمات امریکا به مردم ایران است.

ایران، برجام و طمع امریکا برای استحاله جمهوری اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران که با هدف استقرار نظام اسلامی و کنار زدن امریکا از منافع ملی کشور و بازگردان استقلال صورت گرفته بود در دهه چهارم خود با شعار جدیدی از سوی مسئولان خود مواجه شد، مذاکره با امریکا با تحلیل تغییر رفتار این کشور هرچند به گونه ای متفاوت در دهه هفتاد مطرح شده بود اما نتوانسته بود طرفداران زیادی داشته باشد و افکار عمومی را اقناع کند، پس از تحریم های شدید و بی سابقه سال ۸۹ و بهم ریختگی اقتصادی، تزریق راهکار سازش به عنوان راه حل برون رفت از مشکلات به افکار عمومی، طرفدارانی در کشور پیدا کرد.

طرفداران این طرز تفکر با القای این نظر که امریکا تغییر رفتار داده و امریکای سال های پیش نیست پای میز مذاکره رفتند و سند برجام ارمغان این مذاکرات بود. پس از انجام تمام تعهدات ایران که طبق سند برجام به آن متعهد شده بود و نیمه تعطیل شدن صنعت هسته ای کشور، هنوز هم شاهد ادامه روند خیانت در انجام تعهد هستیم! امریکا حتی ثمن بخسی که در مقابل پیروزی بزرگ هسته ای در برجام به دست آورد تمام وکمال پرداخت نکرد و تعهدات خود برای لغو تحریم ها را زیرپا گذاشت. اکنون لازم است مدعیان تغییر رفتار امریکا توضیح دهند کدام رفتار امریکا تغییر کرده؟ و  آیا همچنان ساده لوحانه تغییر تاکتیک را به تغییر اهداف تفسیر می کنند؟!

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲۷ نظر

  1. عالیست متشکریم. مرگ بر امریکا

  2. علی یاری

    امریکا غیر قابل اعتماد است

  3. امریکا غیر قابل اعتماد است

  4. محمود درویشی

    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

  5. با انتخاب ترامپ با زهم مشخص شد امریکا دنبال منافع خود است

  6. با گذشت زمان مشخص تر می شود برای برجام چه ها داده اند. برجام نه تنها چیزی نیاورده بلکه هر روز ابعاد گندش مشخص می شو

  7. با تصویب تحریم ها بار دیگر علنا دشمنی امریکا هویدا شد . اما بعضی ها هنوز باور ندارند

  8. ممنونیم اقای مهدیخانی.بدور از تعصب نوشتید.امریکا همیشه بدنبال منافع خود است

    • محمدعلی اسلامی

      سلام منم هم معتقدم بدور از تعصب است .واقعا مرور این مطلب می ارزد .یادآوری نقاب های آمریکا لازم است .

  9. salam matlab khobi hadt.az paraghraf akharesh khosham omad.

  10. آمریکا شیطان بزرگ است . مرگ بر امریکا . مستند و مستدلل است.

  11. محمد خانی

    سلام امریکا در طول تاریخ همواره عهدشکن بوده.و کسی که عهدشکن باشد غیرقابل اعتماد است.رهبری هم فرمودند نمی شود به امریکا اعتماد کرد

  12. قلیزاده

    امریکا همواره بفکر چپاول ملت ها بوده.در بحث برجام هم نشان داد در همین فکر بوده است.

  13. و آیا همچنان ساده لوحانه تغییر تاکتیک را به تغییر اهداف تفسیر می کنند؟!
    اوباما تحریم هارو هم تایید کرد و امضا کرد.فکر کنم ساده لوحانه بوده است

  14. در طول تاریخ امریکا حتی زمانی که در دوران شاه خاین هم که دوست بودند خیانت کرده یعتی دوستیش خاله خرسه هست چه برسد دشمنی. شعار مرگ بر امریکا لایق امریکا

  15. سلام. من مطالعه کمی داشتم و اینها رو نمی دانستم وقتی هم خواندم فکر کردم دروغه و …. رفتم مطالعه کردم دیدم راسته.مرگ بر امریکا و دوستاران امریکا

  16. به روایت مورخان امریکایی و اروپایی، تاریخ این ایالات متحده آکنده از بدعهدی و خیانت در پیمان است. تفاوتی نمی کند که طرف مقابل پیمان چه کسی باشد، امریکا با قلدری به دنبال منافع خود است. چه در مقابل قبایل سرخپوست واشنگتن یا در مقابل گروه های سازش فلسطینی، چه مقابل آلمان ها و چه شوروی یا حتی انگلیس و فرانسه!
    اقا چرا برخی دست از دامن امریکا بر نمیدارند.و کاخ ارزوهایشان را بر وعده های دروغین امریکا می سازند.

  17. آزموده را آزمودن خطاست.بالاخره آقای ظریف هم اشاره کرد که در بحث برجام خطا کرده است.از این تجربیات باید عبرت گرفت.

  18. مرگ بر آمریکا و ایادی استکبار .اعتماد به دشمن همیشه نتیجه اش معلوم بوده

  19. کیوان اصلانی

    تصور دولت این بود که می تواند به عنوان یک کار استثنایی و تاریخی، قضیه برجام را اعلام و به نام خود ثبت کند؛ و وانمود نمی کرد که هیچ مشکلی بعد از آن نیست و لذا می تواند به عنوان یک دولت بسیار موفق و پیروز در صحنه اجرایی کشور، خود را معرفی کند. البته برای دوره های بعد هم بتواند این مجموعه را حفظ کند. اما یادش رفته بود به امریکا نمیشه اعتماد کرد.بدعهد بوده اند.رهبری هم فرموده بودند صدبار گفتم نمی توان به امریکا اعتماد کرد.

    • واقعا همه اینها آینه عبرت هستند.با خندیدن و راه رفتن و اینها بازهم دیدیم امریکا دنبال منافع خود است.

  20. با درس گرفتن از حوادث و جریاناتی از این قبیل ها که در تاریخ کشورمان به وقوع پیوسته، ملت ایران و مسئولین نباید اجازه دهند تا این تجربیات تلخ تکرار شود

  21. پله پله تلاش آمریکا برای حضور در ایران؛ از حضور مستشاری تا “برجام” تحمیلی
    پله پله تلاش آمریکا برای حضور در ایران؛ از حضور مستشاری تا “برجام” تحمیلی
    اولین حضور مستشاران آمریکایی سال ۱۳۲۱اتفاق افتاد ۴۵۰۰۰ مستشار آمریکایی تاقبل از انقلاب درایران حضور داشند که علاوه بر تأمین حقوق مستشاران از جهت تسلط آنها برتمام مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی عملا موجب از بین رفتن استقلا ایران شدند.

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، نه اینکه از پیش از سال ۱۷۷۶ میلادی جهان خونریز و خیانتکار واستعمارگر به خود ندیده باشد، اما پس از آن، همه کشورهای جهان تعریف بین المللی این مفاهیم را از رفتار ایالات متحده امریکا وام گرفتند. ایالات متحده امریکا با هدف سلطه اقتصادی و استثمار منافع کشورهای جهان، قرن هاست با جنگ و غارتگری به دنبال اثبات کدخداگری خود در جهان است.

    به روایت مورخان امریکایی و اروپایی، تاریخ این ایالات متحده آکنده از بدعهدی و خیانت در پیمان است. تفاوتی نمی کند که طرف مقابل پیمان چه کسی باشد، امریکا با قلدری به دنبال منافع خود است. چه در مقابل قبایل سرخپوست واشنگتن یا در مقابل گروه های سازش فلسطینی، چه مقابل آلمان ها و چه شوروی یا حتی انگلیس و فرانسه!

    امریکا به گواهی تاریخ ثابت کرده است که بدعهد و خیانتکار و غیرقابل اعتمادترین کشور جهان در معاهدات است.

    در ایران، سرنوشت مصدق با اعتماد به امریکا به کناررفتن او در کودتای امریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منجر شد و پس از آن که امریکا با بریتانیا بر سر نفت ایران به توافق رسید دیگر از ملی شدن نفت ایران حمایت نکرد و بعد از کودتای، قراردادهای نفتی به‌گونه‌ای منعقد میشد که منافع امریکا تامین شود!

    البته سوابق دخالت در امور داخلی کشور ایران و خیانت در باب منافع مردم بسیار بیشتر از آن است که در این مختصر بتوان به آن پرداخت؛ در اینجا به ذکر چند نمونه از این مداخلات و بدعهدی ها اشاره می کنیم.

    نمونه هایی از دخالت امنیتی، اقتصادی و سیاسی امریکا پیش از انقلاب اسلامی

    در سال۱۳۲۰ امریکایی ها برای تامین منابع جنگی جماهیر شوروی از طریق ایران را برعهده می گیرد البته اولین گروه نظامیان امریکایی در آذر۱۳۳۱ وارد ایران شدند و تا دی ماه آن سال تعداد آنها به سی هزار نفر رسید. امریکایی ها با موافقت احمد قوام اردوگاهی در همان سال تاسیس می کنند. نیروهای مستقر در خاک ایران از تمامی مالیات های مربوط به واردات و صادرات و حقوق گمرکی معاف بودند و حق استفاده از تمامی وسایل ارتباطی داخل ایران، اجازه ورود و فعالیت در هر مکانی که لازم و ضروری می دانستند، داشتند.

    حضور این نیروهای نظامی در ایران، اوضاع اقتصادی ایران را بسیار نابسامان کرد، از جمله کمبود ارزاق، شیوع بیماری های متعدد، تورم شدید که دلیل آن پرداخت هزینه های سربازان توسط دولت ایران بود. برای جبران این نابسامانی اقتصادی دولت ایران دست به دامن ایجادکننده آن شد و به جای بیرون کردن سربازان امریکایی، ۶۰ مستشار مالی امریکا را استخدام کرد. مهر ماه ۱۳۲۲ ، هشت مستشار نظامی امریکایی به عنوان مشاور وزارت کشور در امور ژاندارمری، طی موافقتنامه ای استخدام شدند. این موافقتنامه که به کنمیش معروف شد، در ۸ مهر ۱۳۳۳ تجدید شد و تا سقوط محمدرضا پهلوی فعالیت داشت.

    موافقتنامه آرمیش، برای استخدام ۳۰ نفر از مستشاران نظامی امریکا به منظور اصلاح امور اداری ارتش شاهنشاهی نیز در همان سال ها به امضا رسید که اختیارت نظامیان امریکا را بسیار گسترش میداد.

    امریکا برای کسب اطلاع از تمامی تحرکات داخل و خارج ایران سازمانی را با عنوان دفتر خدمات استراتژیک کرد که این دفتر در سال ۱۳۲۶ به سازمان اطلاعات مرکزی(سیا)تبدیل شد.

    قرارداد نظامی بین ایران و امریکا در سال ۱۳۳۷ ایران را رسما یکی از اقمار مستعمراتی امریکا کرد؛ طی این توافقنامه امریکایی ها حق داشتند در برابرآنچه که تجاوز مستقیم یا غیرمستقیم خارجی نامیده می شد، برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی در امور ایران مداخله کنند.

    هرچه زمان بیشتری از حضور امریکایی ها در ایران می گذشت، حضور و نفوذ امریکایی ها پررنگ تر میشد و استقلال کشور در سایه ی زیاده خواهی امریکایی ها نابود شده بود، نمونه این نابودی استقلال و دست نشانده بودن دولت ایران، پیشنهاد تصویب کاپیتولاسیون در اسفند ۱۳۴۰ از سوی سفارت آمریکا به دولت اسدالله علم بود. این پیشنهاد در ۱۳ مهر ۱۳۴۲ در کابینه علم و در مرداد ۱۳۴۳ در مجلس سنا به تصویب رسید و ۲۱ مهر ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی به تصویب نمایندگان مجلس نیز آن را تصویب کرد.

    سال ۱۳۵۰، بزرگترین قرارداد تسلیحاتی میان امریکا و ایران با ارزش ۲ میلیارد دلار منعقد شد و شرکت های امریکایی برای کنترل تحرکات کشورها و افراد در نقطه به نقطه ایران، شبکه های مراقبت، الکترونیک مجهز به رادار، استراق سمع و تجسمی رهگیری تاسیس کردند.

    تا زمان پیروزی انقلاب ۴۵ هزار مستشار نظامی امریکا در ایران حضور داشتند و دولت ایران مبلغ ۲۴/۳ میلیارد دلار بابت حقوق به این افراد پرداخت می کرد. در آن زمان بودجه آموزش و پرورش ۸/۱ میلیارد دلار و بهداشت و درمان ۳۶۲ میلیون دلار بود. این مستشاران هزینه های هنگفت دیگری غیر از حقوق دریافتی برای دولت ایران نیز داشتند.

    این مستشاران در همه امور سیاسی- اقتصادی و نظامی کشور حق دخالت داشتند و در واقع ایران در این زمینه ها چیزی مخفی از دولت امریکا نداشت. علاوه بر آن این مستشاران بر ارتش، ژاندارمری، شهربانی، ساواک و تمامی وزارتخانه ها نظارت و دخالت داشتند و هدف آنها نیز تنها یک چیز بود؛ حراست از منافع دولت امریکا در خاک ایران!

    اصلاحات ارضی از دیگر اقدامات امریکایی ها در جهت حفظ منافع در ایران بود. طی سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۲ در ایران اصلاحات ارضی اجرا شد و موجب جاری شدن روابط سرمایه ‌داری در روستاها شد. از آثار دراز مدت آن برای روستاییان این بود که نیمی از روستاییان به دلیل اینکه با مالکان قرارداد زراعتی و تقسیم محصول نداشتند از دریافت زمین محروم شده و نیروی کارگر شدند و دیگر که زمین گرفتند، اغلب در قطعات کوچک پراکنده و نامناسب بود. و عمده زمین های حاصلخیز به سرمایه دارانی تعلق گرفت که روستا نشین نبودند؛ برخی این اقدام امریکا را در جهت ترس از بروز شورش در میان کشاورزان تحلیل می کنند. در دهه پنجاه میلادی، دهقانان نقش مهمی در جنگ های رهایی بخش در امریکای لاتین ایفا کردند و نارضایتی کشاورزان ایرانی و فقری که در آن غوطه ور بودند بیم نقش محوری آنان را در یک شورش مردمی تقویت می کرد که با اصلاح ساختار سنتی روستاها این خطر به نفع امریکا رفع شد.

    دخالت های امریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران

    الف: واقعه طبس که منجر به زمین گیری ارتش پیشرفته امریکا توسط سپاهیان شن در صحرای طبس شد یکی از مهم ترین اقدامات مداخله جویانه امریکا برای براندازی انقلاب مردمی ایران بود که در اردیبهشت سال ۵۸ رخ داد.

    ب: مصادره اموال ایران و تدارک تحریم های اقتصادی علیه ایران از دیگر اقدامات دولت امریکا در جهت تضییع حقوق کشور بود. میزان اموال بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر تا حدود۱۵۰ میلیارد تخمین زده می شود و میزان ضرر تحمیلی ایران بابت تحریم ها چیزی فراتر از این مبالغ است.

    ج: کودتای نوژه یکی دیگر از نمونه های بارز دخالت امریکا برای بازپس گیری منافع از دست رفته اش در ایران بود. در این عملیات حدود ۳۰ فروند هواپیما، ۶۰ نفر خلبان و حدود ۵۰۰ نفر افراد فنی و نظامی آماده انجام ماموریت بودند که از لحاظ امکانات به کار گرفته شده در کودتاهای رخ داده در جهان بی سابقه بود و سیا پیروزی آن را قطعی میدانست که با لو رفتن کودتا، نیروهای کودتاچی اعدام و توطئه دیگر امریکا ناکام ماند.

    د: جنگ تحمیلی یکی دیگر از نمونه های کینه ورزی امریکا علیه مردم انقلابی ایران بود. امریکا علاوه بر حمایت مالی و تسلیحاتی از عراق طراحی برخی عملیات ها را نیز بر عهده داشت که این جنگ نیابتی امریکا علیه ایران مغلوب ایمان و عزم مردان انقلابی ایران شد.

    ه: سرمایه گذاری فرهنگی و رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران؛ شبکه های فارسی زبان بسیاری با حمایت مالی امریکا ایجاد شده اند که با آخرین امکانات و استفاده از روش های نوین رسانه ای به تبلیغ علیه حکومت اسلامی ایران ماموریت دارند. علاوه بر این شبکه های سیاسی، سایت ها و شبکه های مسهجن بسیاری با هدف ضربه زدن به فرهنگ و هویت جوانان ایرانی مشغول به فعالیت هستند و در کنار این سرمایه گذاری رسانه ای، تسهیل پخش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی از دیگر خدمات امریکا به مردم ایران است.

    ایران، برجام و طمع امریکا برای استحاله جمهوری اسلامی ایران

    انقلاب اسلامی ایران که با هدف استقرار نظام اسلامی و کنار زدن امریکا از منافع ملی کشور و بازگردان استقلال صورت گرفته بود در دهه چهارم خود با شعار جدیدی از سوی مسئولان خود مواجه شد، مذاکره با امریکا با تحلیل تغییر رفتار این کشور هرچند به گونه ای متفاوت در دهه هفتاد مطرح شده بود اما نتوانسته بود طرفداران زیادی داشته باشد و افکار عمومی را اقناع کند، پس از تحریم های شدید و بی سابقه سال ۸۹ و بهم ریختگی اقتصادی، تزریق راهکار سازش به عنوان راه حل برون رفت از مشکلات به افکار عمومی، طرفدارانی در کشور پیدا کرد.

    طرفداران این طرز تفکر با القای این نظر که امریکا تغییر رفتار داده و امریکای سال های پیش نیست پای میز مذاکره رفتند و سند برجام ارمغان این مذاکرات بود. پس از انجام تمام تعهدات ایران که طبق سند برجام به آن متعهد شده بود و نیمه تعطیل شدن صنعت هسته ای کشور، هنوز هم شاهد ادامه روند خیانت در انجام تعهد هستیم! امریکا حتی ثمن بخسی که در مقابل پیروزی بزرگ هسته ای در برجام به دست آورد تمام وکمال پرداخت نکرد و تعهدات خود برای لغو تحریم ها را زیرپا گذاشت. اکنون لازم است مدعیان تغییر رفتار امریکا توضیح دهند کدام رفتار امریکا تغییر کرده؟ و آیا همچنان ساده لوحانه تغییر تاکتیک را به تغییر اهداف تفسیر می کنند؟!

    به قلم مریم ضیایی

  22. کپی و پیست

  23. واقعا مطلب اقای مهدیخانی ارزش دنبال کردن رادارد و تمامی حرکتهای آمریکا همیشه ودر هرزمان میکرو حیله میباشد رو حرفش پایبند نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *