موج خدمت مردمی سیستان و بلوچستانی‌ها به زائران پاکستانی اربعین حسینی/ پیش‌بینی ورود ۵۰۰۰۰ زائر+ تصاویر

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، پیاده‌روی اربعین چند سالی است که در ایران شور و اشتیاق خاص و گسترده‌ای میان مردم ایجاد کرده و هر سال بر حجم زائران حسینی این پیاده‌روی عظیم افزوده می‌شود. با وجود اینکه بیشترین حجم زائران این پیاده‌روی را مردم ایران تشکیل می‌دهند، اما شور حسینی در میان مسلمانان سایر کشورها نیز در حال گسترش است و سال به سال بر جمع زائران مسلمان از کشورهای متعدد افزوده می‌شود.

زائران پاکستانی اما در میان عاشقان حسینی ماجرای متفاوتی دارند؛ چراکه شیعیان پاکستان با توجه به ناامنی‌های متعدد موجود در این کشور و مشقت‌های فراوان، کشور خود را به قصد سفر به عراق و زیارت امام حسین(ع) ترک می‌کنند و به قصد سفر به کربلا راهی ایران می‌شوند.

عبور زائران پاکستانی از سیستان و بلوچستان سبب تغییر حال و هوای استان در ایام نزدیک به اربعین می‌شود، اما امسال این حضور متفاوت‌تر از گذشته است؛ چراکه ستاد مردمی اربعین استان به همت تعدادی از جوانان دلداده اهل‌بیت(ع) با هدف خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی که از سیستان و بلوچستان به عراق عزیمت می‌کنند، تشکیل و فعال شده است.

ستاد اربعین کاملاً خودجوش و مردمی تشکیل شده است

رضا بختیاری، دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان، در مورد راه‌اندازی این ستاد اینچنین بیان داشته: این ستاد به صورت کاملاً مردمی و خودجوش با هدف خدمت‌رسانی به شیعیانی که از مرز پاکستان جهت عزیمت به عراق و حضور در مراسم پیاده‌روی بزرگ اربعین وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند، شکل گرفته است.

وی افزود: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان از ۷ کمیته تشکیل شده که شامل فرهنگی، تبلیغات و روابط عمومی، پشتیبانی، شناسایی، آمار و ارزیابی، مشارکت‌های مردمی، مشارکت‌های دولتی و کمیته خدام و آموزش است.

بختیاری گفت: در نظر داریم در راستای خدمت‌رسانی به زائران خارجی که مدت کوتاهی در سیستان و بلوچستان اقامت دارند، از تمام ظرفیت‌های مردمی و دولتیِ امکان‌پذیر استفاده کنیم.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ستاد در ۴ محور اصلی فضاسازی شهری، امور زائرین ایرانی، امور زائرین پاکستانی و اعزام کاروان‌های خاص فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی گفت: ستاد مردمی اربعین استان در سه پایگاه اقدام به خدمت‌رسانی به زائرین پاکستانی می‌کند که پایگاه اول در مرز ایران و پاکستان، پایگاه دوم در زائرسرای "امام رضا(ع)" زاهدان و پایگاه سوم در محل پایانه مسافربری زاهدان واقع شده است.

شرایط اسکان و حمل و نقل زائران پاکستان در سیستان و بلوچستان کاملاً هماهنگ است

جواد آقالوحسینی، مسئول ستاد مردمی اربعین در میرجاوه در این رابطه اظهار داشت: از صبح چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه تاکنون ۹۷۴ زائر پاکستانی در قالب ۱۸ دستگاه اتوبوس از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده‌اند.

آقالوحسینی افزود: زائران ۱۲ اتوبوس در مرز میرجاوه از اتوبوس‌ها پیاده شدند و اتوبوس‌ آن‌ها به کشور پاکستان بازگشت و ۶ اتوبوس پاکستانی جهت انتقال زائران به کشور عراق در استان مستقر شد تا پس از استراحت زائران، به سمت عراق حرکت کنند.

وی گفت: این زائران پاکستانی در محل استقرار ستاد مردمی اربعین واقع در شهرستان میرجاوه مستقر شدند و پس از استراحت و پذیرایی به پایگاه دوم ستاد اربعین استان واقع در محل "زائرسرای امام رضا(ع)" در شهرستان زاهدان منتقل شدند.

آقالوحسینی با اشاره به اینکه برای زائرانی که اتوبوس آن‌ها به پاکستان بازگشت، اتوبوس‌هایی در پی هماهنگی ستاد اربعین سیستان و بلوچستان هماهنگ شد، گفت: تعدادی از این اتوبوس‌ها به صورت رایگان و تعدادی به صورت نیم‌بها و با حداقل هزینه زائران پاکستانی را به پیاده‌روری اربعین می‌رسانند.

وی اظهار داشت: زائران پاکستانی پس از حدود یک شبانه‌روز اسکان و استراحت در شهرستان‌های میرجاوه و زاهدان، به سمت عراق حرکت می‌کنند.

مسئول ستاد مردمی اربعین در شهرستان میرجاوه گفت: به دلیل مشکلات امنیتی که در پاکستان وجود دارد، زائران پاکستانی پس از حضور در شهر کویته پاکستان توسط نیروهای ارتش این کشور تا مرز مشترک ایران و پاکستان در شهرستان میرجاوه اسکورت می‌شوند و از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد ایران می‌شوند.

پذیرش زائران پاکستانی توسط ایران به سرعت انجام می‌شود

آقالوحسینی افزود: براساس هماهنگی صورت گرفته میان نهادهای انتظامی، امنیتی و سایر ارگان‌هایی ایران که به نوعی متولی فراهم‌کردن امکان حضور زائران پاکستانی از طریق مرز میرجاوه هستند، هیچ مشکلی از جانب ایران جهت ورود زائران پاکستانی وجود ندارد و پذیرش آنها از جانب مسئولان ایران به سرعت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: علت کندی روند انتقال زائران از پاکستان به ایران، این است که نیروهای امنیتی پاکستان امکان فراهم‌سازی امنیت هر اتوبوس به تنهایی را ندارند و بنابراین تعداد اتوبوس‌های زائران این کشور باید به یک عدد قابل توجه برسد تا توسط نیروهای امنیتی این کشور تا مرز ایران اسکورت و همراهی شوند.

آقالوحسینی ادامه داد: متولیان امر در ایران تا هر ساعت از شبانه‌روز که پاکستان زائران را به سمت ایران اعزام کند، کار پذیرش زائران را انجام داده و در واقع زمانی درب پایانه مرزی ما بسته می‌شود که همه زائران به خاک ایران منتقل شده باشند.

پیش‌بینی ورود ۵۰ هزار زائر پاکستانی به سیستان و بلوچستان 

مسئول روابط عمومی و ارتباطات مردمی ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: بعد از یک وقفه چند روزه که سبب شد از ۱۲ آبان تاکنون زائران پاکستانی جدید به کشور وارد نشوند، امروز ۲۵۰۰ زائر پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند و در واقع از امروز اتوبوس‌های زائران به صورت روزانه وارد کشور می‌شوند.

قاسم زابلی گفت: از امروز حجم زائران خارجی استان افزایش می‌یابد و پیش‌بینی شده ۵۰ هزار زائر پاکستانی تا قبل از اربعین حسینی وارد سیستان و بلوچستان شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه آیت‌الله سیستانی امسال اربعین را یک هفته اعلام کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود روند ورود زائران پاکستانی تا سه روز قبل از اربعین، یعنی ۲۷ آبان‌ماه ادامه پیدا کند.

زابلی با اشاره به حضور ۲۷ خادم پاکستانی در جمع نیروهای مردمی ستاد اربعین سیستان و بلوچستان، بیان کرد: از این تعداد نیروی داوطلب پاکستانی که جهت خدمت به هموطنان خود در زائرسرای "امام رضا(ع)" در زاهدان مستقر شده‌اند، ۵ نفر طلبه و ۷ نفر مترجم زبان اردو به فارسی هستند.

کمک‌های مردمی به دبیرخانه ستاد مردمی اربعین اهداء می‌شود

رضا بختیاری با اشاره به حجم زیاد کمک‌های مردمی که جهت خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی به زائرسرای "امام رضا(ع)" اهدا می‌شود، اظهار داشت: مقادیر زیادی گوشت، برنج، کلوچه محلی زابلی و سایر اقلام جهت پذیرایی از این زائران توسط مردم اهدا می‌شود.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان افزود: کمیته بسته‌بندی، اقلام اهدایی جهت خدمت‌رسانی به زوار پاکستانی نیز توسط جمعی از مادران، همسران و خانواده‌های معزز شهدا در ستاد مردمی اربعین استان تشکیل شده و در حسینیه "شهدا" زاهدان حال فعالیت است.

بختیاری گفت: عموم مردم سیستان و بلوچستان می‌توانند با توجه به راه‌اندازی و شروع به فعالیت موکب و پایگاه خدمت‌رسانی به زوار پاکستانی، ستاد مردمی اربعین استان در راستای خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به زائران حسینی به عنوان خادم افتخاری به این ستاد بپیوندند.

وی افزود: همچنین امکان دریافت نذورات و کمک‌های مادی و معنوی مردم جهت به‌کارگیری در راستای خدمت‌رسانی هر چه بهتر زائران پاکستانی فراهم شده است.

بختیاری گفت: مردم می‌توانند برای برقراری ارتباط با خادمان ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان یا اهدای نذورات و کمک‌های مادی و معنوی به زائرسرای "امام رضا(ع)" زاهدان و مساجد و هیئت‌های محوری سطح شهر مراجعه کنند یا کلمه "اربعین" را به سامانه پیامکی "30002128000001" ارسال کنند.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین افرادی که تمایل دارند به عنوان خادم افتخاری زوار پاکستانی در سطح استان فعال شوند، می‌توانند نام و نام خانوادگی خود را به سامانه "30002128000001" ارسال کنند.

"اسکان، اطعام و کمک‌های پزشکی و بهداشتی" از جمله خدمات ارائه شده به زائران

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: خدماتی که در زائرسرای "امام رضا(ع)" زاهدان به زائران پاکستانی ارائه می‌شود شامل اسکان، اطعام و همچنین ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی است.

حجت‌الاسلام هاشم رعنایی افزود: عاشقان اهل بیت(ع) که قصد کمک به موکب‌ها جهت ارائه خدمات هرچه بهتر به زائران پاکستانی را دارند، می‌توانند برای ثبت‌نام به زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: با انجام عملیات عمرانی از قبیل ساخت ساختمان جدید، سرویس‌های بهداشتی، حمام نوساز، نصب و راه‌اندازی تاسیسات جدید و همچنین انجام تعمیرات اساسی ساختمان قدیمی، ظرفیت زائرسرای موقوفه امام رضا(ع) افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *