گسترش همکاری‌های ایران و آلمان برای صیانت از میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی تبریز

به گزارش میانا، فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار در مراسم افتتاح نخستین سمپوزیوم بین‌المللی باستان سنجی ایران و آلمان در دانشگاه هنر اسلامی تبریز اظهار داشت: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و تبریز دارای نه صرفا ارزش‌های ملی بلکه فرا ملی و جهانی است.

وی با اشاره به غنای مواریث فرهنگی ایرانی و جهان تشیع در تبریز، حفظ و صیانت از این مواریث ارزشمند را در گرو همدلی و همکاری همه مسئولان و استادان کشور و بهره گیری از دانش متخصصین بین‌المللی حوزه میراث فرهنگی دانست.

آبدار تاکید کرد: تبریز به لحاظ زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های متنوعی که دارد از طرف سازمان همکاری اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است. از این رو یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی دستیابی به اهداف تبریز ۲۰۱۸ در حوزه مرمت و احیای میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی گفت: دانشگاه هنر اسلامی تبریز به لحاظ زیرساخت های توسعه یافتۀ آکادمیک، اکنون قطب علوم باستان سنجی کشور شده است و امروزه این دانشگاه با برخورداری از مرکز منحصر به فرد تحقیقات مرمتی، یکی از مراکز مهم علوم مرمتی و حفاظتی ایران است و همچنین در حوزه آکادمیک به عنوان همکار ادارۀ کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی حضوری فعال دارد.

وی با اشاره به قدمت حضور فناوری کشور آلمان و استفاده از این فناوری در آذربایجان و تبریز افزود: گسترش همکاری‌های بین‌المللی در فضای پس از برجام یکی از سیاست‌های کلان و راهبردی دولت تدبیر و امید است که در این میان آلمان به عنوان یکی از شرکای راهبردی ایران در عرصۀ روابط بین‌الملل، جایگاهی ممتاز در حوزه‌های کاری مشترک دارد.

آبدار استفاده از ظرفیت‌های دانشمندان مؤسسۀ باستان شناسی آلمان، در حفظ و صیانت، مرمت و نگهداری روشمند و علمی بافت تاریخی و آثار باستانی تبریز و بناهای با ارزش جهانی مانند بازار تبریز، مسجد کبود، ارگ علیشاه، ربع رشیدی را ضروری دانست.

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی باستان‌سنجی ایران و آلمان ۱۱ الی ۱۴ آبان در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال برگزاری است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *