۱۳ آبان ، تجلی پیوند دانش آموزان با آرمان های امام راحل

   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، دانش آموزان مسلمان همچون سایر اقشار ملت ، در اطاعت از فرامین امام که همه ی مردم را به مبارزه ی بی امان با رژیم آمریکایی شاه دعوت می نمود ، سراز پا نمی شناختند و نجات اسلام را در پیروزی کامل این رهبر سازش ناپذیرمی دانستند.

 

این قشر جوان و فعال جامعه، به حق یکی از ارکان و پایه های انقلاب پیروزمند اسلامی هستند. اینک به مناسبت سالگرد شهادت دانش آموزان مبارزی که در دانشگاه تهران در خون خویش غوطه ور شدند، نگاهی می افکنیم به چگونگی آن حادثه ی غمبار و پیروزی ساز.

 

صبح روز سیزدهم آبان۵۷ در حالی که مدارس خود را تعطیل کرده بودند، رو به سوی دانشگاه نهادند تا بار دیگر پیوندشان را با رهبر بت شکن خویش ، به جهان اعلام نمایند. این جوانان پرشور خداجو،گروه گروه داخل دانشگاه شدند وبه همراه دانشجویان وگروه های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. مزدوران رژیم شاه اطراف دانشگاه را به محاصره در آورده بودند تا چنانچه فریاد حق طلبانه ای از گلویی برخاست آن را با گلوله پاسخ دهند.

 

دانش آموزان در کنار نرده ها و زمین اجتماع کرده بودند وفریاد مقدس " الله اکبر" آنان فضا را می شکافت وتا فاصله های دور طنین انداز می شد. ساعت ۱۱ صبح حمله مزدوران رژیم شاه آغاز گشت. ابتدا چند گلوله گاز اشک آور در میان دانش آموزان و دانشجویان پرتاب شد. اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می کشیدند صدای خود را رساتر کرده وبا فریاد دشمن شکن " الله اکبر" لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند.

 

در این هنگام تیراندازی مأمورین آغاز گشت و لاله های انقلاب یکی پس از دیگری در خون غلتیدند. جوانان مسلمان با فریاد "الله اکبر" و در اوج کینه و دشمنی با آمریکای جنایتکار و با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر شاه به شهادت می رسیدند و انقلاب خونین اسلامی شان را تداوم می دادند و دشمنان اسلام را بیش از پیش به رسوایی و شکست می کشاندند.

 

یکی از شاهدان حادثه می گوید:

" شنبه سیزدهم آبان سال ۵۷ ساعت ۱۱ صبح ، بیش از هفت هزار دانش آموز و دانشجو و دیگر اقشار مردم در محوطه دانشگاه تهران گرد آمده بودند وعده ای سرگرم تماشای نمایشگاه عکس بودند و گروهی به سخنرانی گوش می کردند ناگهان یک کپسول گاز اشک آور که در هوا می چرخید ، روی دانشگاه فرود آمد . عده ای سراسیمه به سوی در ورودی دانشگاه دویدند، ولی در همین موقع صدای تیر اندازی بلند شد. سربازان از پشت میله های دانشگاه به سوی مردم بی دفاع و حق طلب شلیک می کردند.

 

هنوز فریادهای " نترسید ، تیراندازی هوایی است " بلند بود که دانشجویی به زمین در غلتید. از این لحظه به بعد دانشگاه و خیابان های اطراف آن مبدل به صحنه جنگ و گریز شد. ساعت ۱۰ صبح آن روز اقشار مختلف مردم طی راهپیمایی با شکوهی ، به جلوی دانشگاه تهران رسیده بودند که مورد تعرض قوای انتظامی قرار گرفتند. گفته شد در این هنگام یک مأمور با لباس شخصی و با استفاده از اسلحه ی کمری به طرف دانشجویان شلیک کرد که از سوی دانشجویان خلع سلاح شد.

 

دانشجویان و دانش آموزان قصد داشتند آن روز به سوی منزل آیت الله طالقانی راهپیمایی کنند.درست در موقعی که می خواستند از دانشگاه خارج شوند، با تیر اندازی نیروهای انتظامی مواجه شدند وبه دنبال آن دانشگاه صحنه ی برخوردهای خونین گشت. مجروهان توسط دانشجویان به چند بیمارستان منتقل شدند. در همان لحظات نخست قوای انتظامی وارد دانشگاه شدند و دانشجویان و دانش آموزان برای مقابله با این حمله ، آتش افروختند و به دنبال آن مأموران پس از چند متر پیشروی در دانشگاه آنجا را ترک کردند.

 

با شدت گرفتن تظاهرات ، مأموران حکومت نظامی خیابان های اطراف دانشگاه و قسمتی از خیابان انقلاب را بستند و دانشجویان و دانش آموزان در خیابان های بلوار کشاورز ، جمهوری اسلامی و فخر رازی پراکنده شدند. تظاهرات کنندگان در چند نقطه خیابان های جمهوری اسلامی و ولی عصر و خیابان های منشعب از آن آتش افروختند و با سردادن شعار الله اکبر و لا اله الا الله، از این سو به آن سو فرار می کردند.

 

ساعت دو بعد از ظهرمجدداً سربازان حکومت نظامی بر روی دانشجویان و دانش آموزان که در داخل دانشگاه بودند، تیراندازی کردند، که درهمان لحظات اول ،تعدادی از دانشجویان به زمین افتادند ودر خون غلتیدند، دانشجویان و دانش آموزان با پلاکاردهایی که در آن تعداد کشته شدگان را ۶۵ نفر نوشته بودند با دادن شعار " الله اکبر، خمینی رهبر" ، به راهپیمایی پرداختند. جنگ و گریز مأموران فرمانداری نظامی با دانشجویان و دانش آموزان تا پاسی از شب ادامه داشت.

 

سیزدهم آبان این چنین به وجود آمد و دانش آموزان و دانشجویان این گونه حماسه آفریدند و سالگرد تبعید امامشان را با اعتراض و مبارزه خونین خویش علیه طاغوت زمان ، گرامی داشتند. راه پاک شهدای سیزدهم آبان پر رهرو و درود خدا بر ارواح مقدس همه ی شهدای انقلاب اسلام.

 

 

نگارنده: امین عبدی

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *