۱۴ وعده سرخرمن روحانی به جوانان بیکار

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، بیکاری حتی بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم هم حل نشد و امروز به عنوان اصلی ترین معضل کشور قلمداد می شود. روند فعالیت ۳ ساله دولت و آمارها از بازارکار بیانگر این مطلب است که دولت یازدهم عزم جدی برای حل معضل بیکاری ندارد و تمام تلاش دولتمردان به هشدار خلاصه می شود.

حتی تعریف مرکز آمار از بیکاری که مطابق آن، افراد ۱۰ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کارکرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند و بار‌ها در دولت دهم مورد انتقاد قرار گرفت تغییری نکرده است.

تیم اقتصادی دولت که در روزهای نزدیک شدن انتخابات و بعد از پیروزی در انتخابات، بار‌ها نسبت به این تعریف از بیکاری که در دولت گذشته ارائه شده بود اعتراض داشتند و در تحلیل‌های خود آمار ارائه شده را با اما و اگر ارائه می‌کردند، هنوز تلاشی برای تغییر این تعریف انجام نداده‌اند که هیچ و بر عکس بارها بیان کرده اند که ملاک ما مرکز آمار است.

جوانان این مرز و بوم هنوز وعده های دولت تدبیر را از یاد نبرده اند. حسن روحانی برای پیروزی در انتخابات یازدهم وعده‌های زیادی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره به مردم داد که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها وعده اشتغال به تحصیل کرده‌ها و بیکاران بود.

در حالی وعده بیکاری هنوز محقق نشده است که به روایت مرکز آمار روند بیکاری صعودی و در بهار سال جاری میزان بیکاری ۱۲٫۲ درصد با ۳میلیون و ۱۴۹هزار نفر بیکار است و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بیکاری تنها مشکل اقتصادی نیست، بلکه مشکل اجتماعی ،خانوادگی و معضل فرهنگی است.

مروری می کنیم بر وعده های انتخاباتی روحانی برای حل معضل بیکاری

روحانی در وعده های انتخاباتی خود برای حل معضل بیکاری در کشور اعلام کرده بود:

۱) برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.
۲) اولین قدم در دولت تدبیر و امید بهبود دائمی محیط کسب‌وکار است که در کوتاه‌مدت بسته‌های تشویقی ویژه‌ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه در نظر گرفته شده است.
۳) من می‌دانم شما از بیکاری رنج ‌می‌برید، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمی‌گرداند، دولت شما به مشکل کارگران، اصناف، کارآفرینان توجه دارد، دولت شما می‌داند شما جوانان آزادی می‌خواهید.
۴) کشور بزرگ ایران نباید این همه بی‌کار داشته باشد.
۵) در طول هشت سال گذشته فقط ۵۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده که در شأن ملت ایران نیست.
۶) کشور را می‌توان از بیکاری و گرانی نجات داد.
۷) ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم و اگر تنها ۱۰ میلیون گردشگری وارد کشور شود بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم، بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی نیز هست و معضلات فراوانی به همراه دارد.
۸) مشکل بیکاری سبب شده است از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است.
۹) ما در زمینه مشاغلی که سرمایه زیادی نمی‌خواهد باید فعال شویم. به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین وظایف دولت آینده بحث اشتغال است. من در برنامه دولت مهر و امید برنامه جامعی را برای این کار تدوین کرده‌ام و این برنامه در اختیار مردم قرار گرفته است
۱۰) سه راهبرد در بخش اشتغال ذکر شده است و برای هر کدام راه‌حل‌های ریز تدوین‌شده است راه تا ما بتوانیم مشکل بیکاری را در همان سال اول تا حد زیادی تقلیل دهیم.
۱۱) به جوانان می‌گویم من علاقه‌ای ندارم برای پیروزی در انتخابات جشن بگیرم بلکه دوست دارم زمانی که غمی بر چهره کارگر ندیدم جشن بگیرم.
۱۲) من می‌دانم شما از بیکاری رنج ‌می‌برید، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمی‌گرداند، دولت شما به مشکل کارگران، اصناف، کارآفرینان توجه دارد، دولت شما می‌داند شما جوانان آزادی می‌خواهید.
۱۳) ما می‌توانیم بیکاری را در مرحله نخست کاهش و در محله‌ی بعد در اندازه عادی بین‌المللی قرار دهیم.
۱۴) نخستین قدم، مهار بی‌کاری است و در مرحله دوم هم در این کشور به جای نفاق و فاصله، باید فعالیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بازگردد.

سخنان امیدبخش روحانی در زمان انتخابات، باعث شده بود که جوانان به خیال حل معضل بیکاری، به تحصیلات دانشگاهی خود حتی در درجات عالی ادامه دهند، اما اکنون تنها چیزی که عایدشان شده است ایستادن در صف بیکاری است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *