نگرانی از آلودگی آب ارس وجود ندارد

به گزارش میانا به نقل از تسنیم، سعید شبستری خیابانی صبح امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آلودگی احتمالی آب ارس از سال ۹۲ در دست پیگیری است اظهار داشت: به دلیل نگرانی هایی که از آلودگی با منشا فرامرزی وجود داشت، این رودخانه به دقت در حال رصد می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در نمونه گیری‌های رندمی جواب آلودگی آب به فلزات سنگین، منفی است، تصریح کرد: رسوبات رودخانه نشان می‌دهد که پساب کارخانه ای از آن سوی مرز به رودخانه وارد شده که برای ممانعت از رهاسازی پساب که شبهه آلایندگی دارد، در حال پیگیری هستیم.

شبستری با اشاره به اینکه از ماهی‌های رود ارس هم در مورد آلودگی به فلزات سنگین نمونه‌برداری شده است، گفت: خوشبختانه در آزمایشات آلودگی بر روی آبزیان هم جواب منفی بود ولی ممکن است عوارض این کارخانه در طولانی‌مدت خود را نشان دهد که باید به‌سرعت پیشگیری کرد. 

شبستری با تاکید بر اینکه ته نشینی پساب وارده به رودخانه در بلند مدت به ضرر سد خواهد بود، ابراز داشت: به مرور زمان رسوبات در پشت سد ته‌نشین می‌شود که به ضرر سد و ذخیره آب این رودخانه است.

وی با تاکید بر اینکه مانتورینگ این رودخانه به دقت انجام می شود و نگرانی از بابت آلایندگی وجود ندارد، تصریح کرد: در صورت اثبات آلایندگی پساب ورودی از بالادست در آن سوی مرز باید اطلاعات مستند بین‌المللی برای اثبات این موضوع تهیه و تدوین شود تا سلامت مردم در بلند مدت تضمین شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس گزارشات ارائه شده در جلسه امروز، وضعیت نیترات و مواد آلاینده در مواد غذایی مطلوب است، ابراز داشت: امروز با اطمینان خاطر می توانیم اعلام کنیم که مواد غذایی تولید شده در استان سالم هستند و جای نگرانی وجود ندارد.  

شبستری بر ضرورت تدوین پیوست سلامت در پروژه های بزرگ عمرانی استان تاکید کرد و گفت: باید همکاری خوبی بین دستگاه های متولی برقرار شود تا بروکراسی اداری مانع اجرای مطلوب اقدامات مصوب نشود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تاسیس بزرگترین مرکز دیالیز کشور در تبریز با سرمایه گذاری خیرین را یادآور شد و خاطر نشان کرد: این مرکز در کنار بیمارستان امام رضا (ع) تا سال ها نیاز دیالیز استان را مرتفع می کند.

به گفته وی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع کار عمرانی در حوزه بهداشت و درمان در دست احداث دارد، که اکنون این حجم از عملیات عمرانی با دست خالی اجرا می شود و جلوتر از برنامه سند تدبیر و توسعه پیشبینی شده است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *