اجرای ۱۰ پروژه آبرسانی در آذربایجان‌شرقی/ بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب بخشایش به روش اسمز

به گزارش میانا به نقل از فارس، در حال حاضر ۱۰۰درصد جمعیت شهری استان آذربایجان‌شرقی در ۵۹ شهر این استان تحت پوشش شبکه آب آشامیدنی و بهداشتی قرار دارند و مجموع مشترکان تحت پوشش شبکه آب آشامیدنی و بهداشتی یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۱ فقره مشترک است.

شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌شرقی همچنین ۵۷٫۵ درصد از جمعیت شهری با تعداد انشعاب شهری ۶۲۶ هزار و ۱۵۱ فقره با جمعیت یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۶۶۸ نفر را تحت پوشش تاسیسات جمع‌آوری و دفع فاضلاب قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: طی سال ۹۵ تعداد ۱۰ پروژه مهم آب‌رسانی در سطح استان توسط شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در حال اجراست.

علیرضا ایمانلو افزود: این پروژه‌ها از جمله پروژه‌های اولویت‌دار شرکت آب و فاضلاب در بخش آبرسانی بوده که هم اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار است و امید است با تامین به موقع اعتبارات مالی این پروژه‌ها در موقع مقرر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب بخشایش به روش اسمز با ۹ هزار میلیون ریال

وی خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه آب شهر بخشایش یکی از این پروژه است که در ادامه طرح آبرسانی به شهر بخشایش و در راستای بهبود کیفیت آب نسبت به احداث سیستم کامل تصفیه آب به روش اسمز معکوس اقدامات لازم معمول شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی میزان آب ورودی به تصفیه‌خانه بخشایش را ۲۶ مترمکعب در ساعت اعلام کرد و افزود: میزان آب خروجی این تصفیه‌خانه نیز ۱۸ مترمکعب در ساعت بوده و سختی آب ورودی ۸۵۰ میلی‌گرم در لیتر و سختی آب خروجی نیز  50 میلی‌گرم در لیتر است.

ایمانلو اعتبار کل این پروژه ۹ هزار میلیون ریال اعلام کرد و گفت: هدف اصلی از طرح تصفیه خانه آب شهر بخشایش افزایش بهبود کیفیت آب شرب شهروندان ساکن در این شهر بوده و ظرفیت تصفیه آب ۹۰۰ متر مکعب در شبانه روز است.

 

 

 

 

آبرسانی به منطقه‌ آزاد ارس

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در ادامه آب‌رسانی به منطقه آزاد ارس را یکی دیگر از پروژه‌های این شرکت دانست و افزود: طرح آب رسانی به منطقه آزاد ارس با توجه به توسعه مناطق صنعتی و تجاری و با هدف افزایش امکان ذخیره و انتقال آب مشروب و افزایش تولید آب جهت مقابله با مشکل کم آبی ساکنین این منطقه در زمان پیک مصرف و فصول گرم سال در حال اجراست.

وی احداث یک باب مخزن به ظرفیت ذخیره ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب،اجرای ۵/۲ کیلومتر خط انتقال آب ۲۰۰ میلی متری، احداث یک باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵۰ لیتر در ثانیه و … از مواردی دانست که در آب رسانی به منطقه آزاد ارس در نظر گرفته شده است.

ایمانلو در مورد هزینه‌های این طرح نیز گفت: اعتبار کل این پروژه ۸۹ هزار و ۹۵۷ میلیون ریال و اعتبار هزینه شده آن ۳۵هزار و ۷۱۰میلیون ریال بوده و اعتبار مورد نیاز برای این پروژه نیز ۵۴ هزار و ۲۴۷ میلیون ریال بوده و این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز دارد.

طرح آبرسانی به شهر بناب، ملکان، عجب‌شیر و شهر نظر کهریزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در ادامه از طرح‌های آبرسانی به شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد و تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهر بناب، ملکان، عجب‌شیر و شهر نظر کهریزی از دیگر پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای تکمیل طرح آبرسانی به شهر بناب و به منظور افزایش ذخیره آب و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صورت تخصیص و تامین اعتبار لازم از محل درآمدهای عمومی یک باب مخزن به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب و با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در سال‌جاری اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول در مورد طرح آبرسانی به شهر نظر کهریزی نیز بیان داشت: در راستای برنامه‌های تامین، انتقال، ذخیره و توزیع آب این شرکت طرح آبرسانی شهر نظر کهریزی را شامل احداث ایستگاه آب گیری از مخزن سد سهند، اجرای ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب و نیرورسانی و جمعا با هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در سال‌های قبل از منابع عمومی و منابع داخلی شرکت به اتمام رسانده است.

وی اضافه کرد: در سال‌جاری نیز  عملیات اجرایی تصفیه‌خانه آب با ظرفیت اسمی ۲۰ لیتر در ثانیه در حال اجرا است. به طوری که عملیات اجرایی سیویل آن با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیون ریال از محل منابع داخلی و با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در حال اتمام بوده و برای خرید تجهیزات الکتریکی و مکانیکی حدود ۱۵ هزار میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است که در صورت تامین و  تخصیص آن از منابع اعتبارات درآمد عمومی انتظار می‌رود حداکثر تا پایان سال‌جاری بهره‌برداری از تصفیه‌خانه محقق شود.

ایمانلو، طرح آبرسانی به شهر عجب‌شیر را نیز در استای تامین آب شرب مطمئن این شهر اعلام کرد و عنوان داشت: در راستای تامین آب شرب مطمئن شهر عجب‌شیر و در راستای  تحقق اهداف پدافند غیرعامل در سال گذشته نسبت به حفر دو حلقه چاه با آب دهی بالای ۸۰ لیتر در ثانیه اقدام شد.

وی ادامه داد: در سال‌جاری با پیش بینی اعتبار به میزان ۲۵ هزار میلیون ریال نسبت به خرید و اجرای حدود ۹ کیلومتر خط انتقال از چاه های حفاری شده تا مخزن موجود در شهر تامین و تخصیص اعتبار لازم از محل درآمدهای عمومی اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در ادامه، حفر و تجهیز چاه جدید برای افزایش منابع استحصال آب را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام این شرکت اعلام کرد و افزود: به منظور تامین آب و افزایش استحصال آب در شهرهای استان و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد ۱۴ حلقه چاه در سطح استان حفر و تجهیز شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین و تخصیص اعتبار لازم از محل درآمدهای عمومی و داخلی حدود ۳۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

ایمانلو اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب آشامیدنی به مناطق استان را یکی دیگر از ۱۱ پروژه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی اعلام کرد و گفت: به منظور توزیع عادلانه آب و همچنین کاهش هدر رفت آب در شهرهای استان هر ساله این شرکت نسبت به توسعه و بازسازی شبکه توزیع آب آشامیدنی استان اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: به طوری که در سال ۹۴ به میزان۱۰۱ کیلومتر اصلاح و ۱۳۱ کیلومتر توسعه شبکه آب صورت پذیرفته است و همچنین در سال ۹۵ نیز در چهارچوب سیاست های کلی و برنامه ریزی های انجام شده مقرر گردید  267 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب صورت پذیرد که عملیات اجرایی  به طور متوسط با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد در کل شهرهای استان در حال اجراست.

امضای تفاهم‌نامه همکاری آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی و سپاه عاشورا برای اصلاح الگوی مصرف آب

وی افزود: تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی و سپاه عاشورا برای اصلاح الگوی مصرف آب در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به امضاء رسیده است.

ایمانلو مدیرعامل شرکت در خصوص امضاء تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در باب اصلاح الگوی مصرف تنظیم و مبادله شد و از آنجایی که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، راهبردها و سیاست‌های دولت خدمتگزار، مصرف بهینه آب در سال «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» است از این رو این تفاهم نامه و دستورالعمل نحوه همکاری شرکت آب و فاضلاب استان با سپاه عاشورا در جهت «اصلاح الگوی مصرف را مشخص می‌کند.

وی در خصوص اهمیت تفاهم نامه همکاری با سپاه عاشورا گفت: با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه آب و هوایی خشک و نیمه خشک واقع شده و میزان متوسط بارندگی در آن حدود یک سوم متوسط جهانی است از این رو ضرورت مدیریت مصرف آب به عنوان یکی از اجزا  اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی در جهت آن واقعیتی اجتناب ناپذیر است از این رو با توجه به نقش ارزشمند سپاه و بسیج بعنوان الگو در جامعه، اصلاح الگوی مصرف در این نهادها بر ایجاد انگیزه در سایر مشترکین در پی خواهد داشت.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *