روسیه پیمان تحقیقات هسته‌ای با آمریکا را تعلیق کرد

به گزارش میانا، تسنیم به نقل از رویترز، ۲ روز پس از آنکه کرملین پیمان نابودسازی ذخایر پلوتونیوم با واشنگتن را تعلیق کرده، دولت روسیه تصمیم گرفته است تا پیمان تحقیقات هسته‌ای با آمریکا را نیز به حالت تعلیق درآورد.

دولت روسیه اعلام کرده است که به عنوان تدابیر تلافی جویانه در برابر تحریم‌های آمریکا علیه مسکو به خاطر اوضاع اوکراین، روسیه نیز تصمیم گرفته است تا پیمان مربوط به تحقیقات هسته‌ای با آمریکا را معلق کند.

روسیه همچنین از لغو قرارداد بین شرکت روس اتم و وزارت انرژی آمریکا برای مطالعات امکان سنجی رآکتورهای تحقیقاتی با اورانیوم غنای پایین در روسیه خبر داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هیچ بیانیه رسمی از سوی روسیه در خصوص تعلیق همکاری‌های هسته‌ای دریافت نکرده است، هر چند وی گزارش رسانه‌های خبری در این باره را مشاهده نموده است.

مارک تونر تاکید کرد: اگر این گزارش ها دقیق باشد، ما از تصمیم روسیه برای لغو یکجانبه همکاری هسته‌ای متاسف هستیم، چرا که معتقدیم همکاری در این مساله مهم به نفع هر دو کشور خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال آنچه اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا نامید طی حکمی توافق میان مسکو-واشنگتن برای انهدام پلوتونیوم را به حالت تعلیق درآورده است.

پیش از این نیز در فروردین ماه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  درمورد تصمیم خود درخصوص خودداری از شرکت در نشست امنیت هسته‌ای  در آمریکا گفته بود که خودداری واشنگتن از نابود کردن ذخایر پلوتونیوم تسلیحاتی خود دلیل اصلی این تصمیم بوده است.

پوتین گفته بود: روسیه و آمریکا اوایل دهه ۲۰۰۰ توافق کردند هر کدام ذخایر پلوتونیوم تسلیحاتی خودشان را از بین ببرند. روسیه این کار را انجام داد اما آمریکا از چنین اقدامی خودداری کرده است.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *