تب برفکی در کمین دام‌های سنگین آذربایجان‌شرقی

به گزارش میانا، فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی،  امیرحسین بهداد در سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت:در فاز اول طرح واکسیناسیون تب برفکی به دلیل عدم استقبال روستائیان و دامداران از واکسیناسیون دام سنگین به دلیل  بهادار این واکسن، جمعیت قابل توجهی از دامهای سنگین واکسینه نشدند، که اگر در فاز دوم هم واکسینه نشوند بدون شک باید منتظر شیوع دوباره بیماری تب برفکی باشیم.

وی با بیان اینکه واکسن بیماری تب برفکی به میزان کافی موجود می باشد، اظهار داشت: واکسیناسیون دام سنگین  شامل گاو، گوساله و گاومیش می شود که بصورت مشارکتی توسط مراکز مایه کوبی و بخش دولتی انجام می گیرد، اما متاسفانه به دلیل بهادار بودن این نوع واکسن عده ای از دامداران همچنان از واکسیناسیون دام های خود سر باز می زنند که این امر موجب بروز مشکل در امر خدمات رسانی اکیپهای دامپزشکی شده است و اگر به همین روال پیش رود مطمئناً دامداران در آینده نزدیک متضرر خواهند شد.

بهداد ضمن ابراز نگرانی از شیوع مجدد این بیماری در بین دامهای سنگین افزود: واکسن بهادار وارداتی بوده و ساخت شرکت وتال ترکیه می باشد و هزینه واکسیناسیون برای هر راس دام سنگین، ۳ هزار تومان است که در مقابل ارزش خود دامها بهای بسیار ناچیزیست.

وی در ادامه افزود: امیدواریم با همراهی و یاری اعضای محترم شورای اسلامی استان و همکاری روستائیان و دامداران عزیز بتوانیم با تزریق این واکسن از شیوع مجدد بیماری تب برفکی در دامهای استان جلوگیری کنیم، تا دامداران بتوانند محصولات دامی خود را در آرامش کامل تولید و عرضه نمایند.

بهداد با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در فاز دوم، از دامداران خواست با اکیپ‌های دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند تا از شیوع و انتقال این بیماری در بین دام های خود که در نهایت موجب افت تولیدات دامی خواهد شد، پیشگیری شود.

برزگران رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز ضمن تقدیر از عملکرد دامپزشکی استان گفت: اداره دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با اقدام اساسی و به موقع توانست پیشرفت «تب برفکی» در استان را متوقف سازد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سرمایه گذاری در استان در حوزه دام و طیور می باشد که در ابتدای سال جاری بیماری تب برفکی این سرمایه ارزشمند را تهدید کرد، ولی کنترل و تصمیم گیری صحیح اداره دامپزشکی استان توانست مانع از تلف شدن بیش از حد دام ها شده و تب برفکی در استان ما به طور کامل مهار شد.
 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *